Schema Philips D2243 gevraagd (Gezocht)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-11-2016, 21:25 (2713 dagen geleden)

Heeft iemand een schema met spanningen van de Philips D2243 uit ca. 1985?

Deze radio heeft bij lichtnetbedrijf een heeeeel zacht brommetje. Je merkt het bijna niet, maar natuurlijk net wel als je op z'n allerzachtst nog even in bed wilt luisteren en dan is het irritant. De vergelijkbare maar kleinere D2010 heeft dat totaal niet, dus ik denk dat de brom toch iets harder is dan de bedoeling was.

Hier een foto van de print; halfgeleiders zijn TDA1220B, TBA820M, twee transistors en de gelijkrichtdioden:

[image]

Nou heb ik van transistorradio's minder verstand dan van buizenradio's maar ik weet toch wel dat een belangrijk onderdeel dat voor minder brom zorgt, de elco is. De drie exemplaren van 470uF op de print heb ik alledrie losgesoldeerd, gemeten (zaten net boven de 500 elk), tijdelijk vervangen door een nieuwe zonder resultaat, en weer teruggezet. Een soldering was niet goed, dat vastgezet met lichte verbetering maar het brommetje zit er nog steeds.

Volgende stap zou zijn anodestroom van de eindbuis meten, maar dat onderdeel zit er niet in! Maar het zou wel handig zijn als ik het daadwerkelijke en bedoelde stroomgebruik kon vergelijken, vandaar mijn vraag naar een schema.

Dan kan ik misschien weer bromvrij naar de ultra, ultra, ultra langegolf luisteren:

[image]

Schema Philips D2243 gevraagd

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 28-11-2016, 22:06 (2713 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Hallo Gerard,

Bromt hij ook op batterijen ipv netspanning?

Schema Philips D2243 gevraagd

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-11-2016, 08:42 (2713 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Als ik 'm aansluit op mijn gestabiliseerde 6V gelijkstroomvoeding is er geen brom te bespeuren. Bij aansluiting op de voeding kan ik natuurlijk wel de stroomafname eens meten. Maar wat is normaal voor dit toestel (met volume op 0)?

Schema Philips D2243 gevraagd

door Eleen @, Deurne (BE), 28-11-2016, 22:54 (2713 dagen geleden) @ Gerard in Zeist


Dan kan ik misschien weer bromvrij naar de ultra, ultra, ultra langegolf luisteren:

Welke stations zijn er te horen tussen 2,3 en 7,3 kilohertz ??? :-D

Eleen

Schema Philips D2243 gevraagd

door soundman2 @, Wouw, 29-11-2016, 09:11 (2713 dagen geleden) @ Eleen
Gewijzigd door soundman2, 29-11-2016, 09:22


Dan kan ik misschien weer bromvrij naar de ultra, ultra, ultra langegolf luisteren:

Welke stations zijn er te horen tussen 2,3 en 7,3 kilohertz ??? :-D

Eleen

Dat een fabrikant dat over het hoofd ziet en laat doorgaan. OC1 is echt korte golf. Waarschijnlijk Chinese produktie, daar valt het niet op. Hetzelfde verschijnsel zie je ook in gebruiksaanwijzingen die in China gemaakt en vertaald worden

Het brommetje wat TS hoort zou best wel eens zijn oorzaak kunnen vinden in een minder goede adapter, waarvan de elco's minder goed of gewoon te klein zijn.
Die ongestabiliseerde dingen geven bij een kleine of geen belasting, soms wel de dubbele spanning af. Je kunt wel wat spanning verliezen zonder probleem. Het is daardoor mogelijk om in een van de aders van de adapter een weerstandje op te nemen, iets tussen 10 en 100 Ohm. Je hebt dan extra filtering.
Edit:
De radio heeft een ingebouwde netvoeding, dus een losse slechte adapter kan het niet zijn. Rest alleen het meten van de rimpel op de voedingsspanning. De meeste audio ic's zijn daar overigens tamelijk ongevoelig voor. Een extra mogelijkheid is het strooiveld van de trafo. Op een gestab. voeding hoor je geen brom volgens TS. Ik neem aan dat de interne voeding dan losgekoppeld is. Door in die situatie de trafo van netspanning te voorzien kun je horen of het strooiveld de oorzaak is. Een andere oriëntatie van de trafo kan dan nog wat oplossen, maar meestal is dat fysiek niet mogelijk.

Schema Philips D2243 gevraagd

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 29-11-2016, 10:06 (2713 dagen geleden) @ soundman2

Als het strooiveld de oorzaak is, zou het verleggen van draden of tussenplaatsen van blik kunnen helpen

Schema Philips D2243 gevraagd

door soundman2 @, Wouw, 29-11-2016, 10:45 (2713 dagen geleden) @ Jeroen Visser
Gewijzigd door soundman2, 29-11-2016, 10:49

Als het strooiveld de oorzaak is, zou het verleggen van draden of tussenplaatsen van blik kunnen helpen

Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat is meestal niet eenvoudig en als het een probleem in de print lay-out is, dan krijg je het zonder goed inzicht nauwelijks opgelost. Ook in printen kunnen aardlussen zitten, doordat een ontwerper bijvoorbeeld aan de buiten rand een doorlopend aardspoor getekend heeft. Het is dan weer een probleem om uit te zoeken waar die lus dan het beste onderbroken kan worden. Een verkeerde onderbreking, kan dan weer oscillaties opleveren. Al met al niet altijd eenvoudig te verhelpen.
Voor echter enige wijziging aan te brengen, moet eerst duidelijk zijn of de aangevoerde gelijkspanning, dan wel het magneetveld de oorzaak is.

Schema Philips D2243 gevraagd

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-11-2016, 10:50 (2713 dagen geleden) @ soundman2

Een extra mogelijkheid is het strooiveld van de trafo.

Dit ga ik verder onderzoeken! Als ik achter en voorkant uit elkaar haal en allebei plat op tafel leg hoor ik geen brom. Til ik dan de voorkant op, dan weer wel. Ik dacht dat dit kwam doordat het bromgeluid aan de voorkant werd uitgestraald, dus bij liggen werd gesmoord. Ondertussen is dan in die positie natuurlijk ook de trafo (op de achterwand) veel verder van de LS (in de voorkant). Dit klinkt ook als iets om naar te kijken!

Schema Philips D2243 gevraagd

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-11-2016, 11:11 (2713 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-11-2016, 11:14

Wel een erg slordig foutje inderdaad. Dit is nog een toestel uit de tijd dat Philips zelf de supervisie had en productie niet in China maar elders in Azië zoals in Hong Kong, Maleisië of Singapore was.

Als Gerard zin heeft, misschien kan hij eens het volledige typenummer doorgeven (staat gezien de 468kHz MF waarschijnlijk geen /00 achter maar iets anders) en het serienummer (voor plaats van fabricage en datum). Datum is eventueel ook op de IC's terug te lezen.

Schema Philips D2243 gevraagd

door Goldline @, Oranjedorp, 29-11-2016, 09:14 (2713 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Is het geen mechanische brom van de ingebouwde voedingstrafo ,die je hoort ??

--
Cees PA1DBA

Brommende Philips D2243

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-11-2016, 19:51 (2712 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 29-11-2016, 19:59

Na het vastsolderen van de eerste voedingselco is het brommetje wel echt heel zacht geworden, maar toch nog hoorbaar aanwezig. Het verschil met de externe voeding is echt heel duidelijk.

Het typenummer is wel met /00 dus D2243/00 en onderop staat Made in Malaysia.
Serienummer is RZ14047.
Het jaartal 1985 is een schatting van mij (de Limbo D2010 is uit 1986 volgens RMorg).

Het voedingstrafootje zit op de achterwand en dat geheel kun je zo wegdraaien van de voorkant weg als je de vier schroeven hebt losgemaakt. De test die Sounman2 voorstelt is lastig want de netaansluiting is meteen omschakeling.
Maar dat maakt geen enkel verschil; je moet wel aan de voorkant luisteren, maar dan hoor je wanneer je de achterwand wegdraait geen versterking of verzwakking van het brommetje. De strooiveldtheorie van Soundman2 staat dan denk ik niet zo sterk meer. De toonhoogte is ook 100Hz terwijl ik bij strooiveld 50Hz zou verwachten, klopt dat?

Misschien vond Philips een zo zacht brommetje toch acceptabel en normaal? Je kunt het eigenlijk alleen horen als je hoogstens 30cm van het toestel af zit en het geluid heel zacht hebt staan. Zoals ik al zei, hij werd gebruikt om in sluimertoestand nog nieuwsberichten te luisteren.

Maar ik heb nog wel een aanwijzing die ik wil volgen. Ik heb de stroomopname gemeten. Als ik de voeding van 6V aansluit, bedraagt de opgenomen gelijkstroom 21mA (bij volledig op 0 gedraaid volume, draai je meer geluid op dan neemt de stroom natuurlijk ook toe). Op de ingebouwde netvoeding, die ongeveer 9V afgeeft, bedraagt de stroomafname 53mA. Dat lijkt me wel heel veel!!

De stroom zal vooral worden opgenomen door de twee ICs TDA1220B en TBA820M. (Er zitten ook twee transistortjes op de print, bv eentje in het FM front maar zo'n dingetje gebruikt toch amper stroom.) Is dit een normaal stroomgebruik voor deze ICs, waaraan kan het liggen als eentje teveel gebruikt, en kan een verbruik van ruim 50mA een brom veroorzaken?

Als deze aanwijzing verder niks oplevert, laat ik het maar zo als "ongevaarlijke brom".

Laatst hebben jullie mij ook heel goed geholpen met een Yamaha piano te repareren. Deze is terug naar zijn eigenaar, die er nu dagelijks op speelt, circa een kwartier gemiddeld. Dus erg veel eer van mijn werk en van jullie tips!

Brommende Philips D2243

door snameroc @, Etten Leur, 29-11-2016, 21:16 (2712 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Je zou in serie met de zekering eens een weerstand van 10 ohm op kunnen nemen kijken of dit verschil uit maakt. Dat de stroom bij 9 volt hoger is als bij 6 volt is niet raar natuurlijk. Ik weet niet of de trafo nog op240 te schakelen is?

Johan

Brommende Philips D2243

door Eleen @, Deurne (BE), 29-11-2016, 21:18 (2712 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Eleen, 29-11-2016, 21:32

Hoi Gerard,
Bij gebrek aan een schema dan maar even de datasheet van de TDA820M gedownload om eens te kijken naar de ruststroom en ook of dit ic'tje een of andere vorm van ripple rejection of te wel brom-onderdrukking aan boord heeft.
En ja hoor: aan pen 8 hoort een elco'tje naar de +lijn te zitten (+ kant elco aan voedingslijn, - elco aan pen 8 volgens datasheet, in geval dit elcootje naar massa zit, hoort de + aan pen 8 te zitten, ik hebgeen schema van het toestel!), waarschijnlijk tussen 10 en 47µF. Dat komt dus in aanmerking om te controleren, dan wel te vervangen.
De ruststroom van het ic zou rond 12 mA liggen; kan je ook nameten door de + lijn naar pen 6 via een meter te laten lopen.
Hopelijk heb je wat aan deze info.

Grappig en tegelijk beschamend voor zo'n kolos als Philips dat die fout op het schaaltje (OC1) gewoonweg over het hoofd is gezien :-D

Eleen

Brommende Philips D2243

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 30-11-2016, 08:13 (2712 dagen geleden) @ Eleen

even de datasheet van de TDA820M gedownload om eens te kijken naar de ruststroom en ook of dit ic'tje een of andere vorm van ripple rejection of te wel brom-onderdrukking aan boord heeft.
En ja hoor: aan pen 8 hoort een elco'tje naar de +lijn te zitten, waarschijnlijk tussen 10 en 47µF. Dat komt dus in aanmerking om te controleren, dan wel te vervangen.
De ruststroom van het ic zou rond 12 mA liggen; kan je ook nameten door de + lijn naar pen 6 via een meter te laten lopen.

Vandaag en morgen ben ik even bezig met andere dingen, maar als ik weer verder kan, ga ik dat elcootje aan pen 8 zeker controleren! Ook zal ik eens met een scoopje de voedingsrimpel opmeten. Wat is een normale waarde voor de rimpel op de 1e of 2e voedingselco?
Dit toestelletje heeft de schakelaar (en ook de net/batterij omschakeling) zitten tussen de 1e en 2e voedingselco. Zolang de stekker in het stopcontact zit, staat er dus spanning op C1!

Het lijkt me wel inmiddels dat de voeding onvoldoende afvlakt. Ik heb bv een extra 470u condensator tegen de zittende aan gehouden, ook zonder dat de brom verdween, werd wel zachter. Maar te sterke rimpel hoeft niet aan een defect in de voeding te liggen, het kan ook komen door te hoge stroomafname.
Vandaar ook mijn vraag naar "normaal" stroomverbruik. Die 12mA die je noemt voor de TBA chip is bij 16V voeding! Bij 9V zou het minder moeten zijn, misschien maar 6mA of zo. De TDA1220 zou 10 a 15 mA moeten nemen bij 9V, dus met een gemeten stroom van 53mA ben ik nog zo'n 30mA "kwijt". Misschien is de voeding wel ontworpen om alleen bij 20mA vrijwel rimpelloos te zijn?

Brommende Philips D2243

door Armand @, België, 30-11-2016, 12:29 (2712 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

""Het lijkt me wel inmiddels dat de voeding onvoldoende afvlakt.""

Je bent blijkbaar niet de enige met dat brommetje;-)

Op netspanning werkt de afvlakking niet optimaal bij deze toestelletjes.
Hier staat bij de opmerkingen : "En utilisation secteur le filtrage 6Vdc est perfectible en remplacant le 470uF par 1000uF + 100nF en //."
http://www.doctsf.com/grandlivre/fiche.php?ref=18043&variante=2

Groeten, Armand

Brommende Philips D2243

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 30-11-2016, 13:26 (2712 dagen geleden) @ Armand

""Het lijkt me wel inmiddels dat de voeding onvoldoende afvlakt.""

Je bent blijkbaar niet de enige met dat brommetje;-)

Op netspanning werkt de afvlakking niet optimaal bij deze toestelletjes.
Hier staat bij de opmerkingen : "En utilisation secteur le filtrage 6Vdc est perfectible en remplacant le 470uF par 1000uF + 100nF en //."
http://www.doctsf.com/grandlivre/fiche.php?ref=18043&variante=2

Groeten, Armand

Dank je wel, ik heb daar ook een mooie advertentie gevonden.
Dit mais HP de qualité tres moyenne herken ik!
De elco vergroten heb ik geprobeerd zonder resultaat, maar wat doet die 100nF dan nog extra?

Brommende Philips D2243

door soundman2 @, Wouw, 30-11-2016, 16:26 (2712 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Die 100nF zorgt voor een betere ontkoppeling van de voeding voor HF signalen. Daar zijn elco's niet zo goed in.

Brommende Philips D2243

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-11-2016, 16:34 (2712 dagen geleden) @ soundman2

En daarmee ook eventuele 100Hz ratel van de diodes. Zitten er over de diodes eigenlijk condensatortjes?

Brommende Philips D2243

door Armand @, België, 30-11-2016, 17:13 (2712 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Armand, 30-11-2016, 17:23

""maar wat doet die 100nF dan nog extra?""

De vraag is al beantwoord door Henk en Maarten, zie ik.

Je schreef dat de brom wel wat zachter werd met een elco 470µf parallel aan de eerste elco van 470µF.

Maarten : over 2 van de 4 diodes zitten condensatortjes.
Schema van de voeding (Philips D2214):

[image]

Brommende Philips D2243

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-12-2016, 10:36 (2711 dagen geleden) @ Armand

Ik heb geprobeerd een 100n condensator tegen de pootjes van de eerste elco te drukken en dit maakt geen verschil.
De elco aan pootje 8 van de audiochip heb ik ook gecontroleerd, tijdelijk door een nieuwe vervangen, en een grotere ertegenaan gehouden, allemaal zonder resultaat (behalve het negatieve resultaat dat zonder die elco het brommen hard wordt).
Ik heb ook geprobeerd, een extra 470uF tegen de eerste te houden als extra parallel maar dat heeft weinig effect zoals ik al schreef.

Nou ziet die voeding er niet echt als een fantastisch PI-filter uit. Als je de radio aan doet, worden alleen de eerste twee elco's gecombineerd parallel tot eentje van 940uF.
Ik zal nog even proberen wat er gebeurt als ik een weerstandje opneem tussen trafo en elco (plek van zekering) of tussen eerste en tweede elco (plek van schakelaar). Maar dan ben je dus eigenlijk bezig de voeding te "verbeteren" (veranderen in ieder geval) ten opzichte van het ontwerp. Ik zal ook nog de gelijkspanningen rond het IC meten en kijken of ik iets aan de stroomopname kan merken.

De twee chips hebben date codes uit 85 en de datumsticker in het batterijvak meldt 548 dus ook 1985.
Het toestel zal een soort Tropenvariant van de D2214 zijn. Het is namelijk niet "gewoon" kortegolf die OC1, maar loopt van 2,3 tot 7,3 MHz, dus echt met 120m, 90m en 75m erop die hier in Europa nauwelijks interessant waren. (Al zit Miamigo tegenwoordig op 3930kHz.)

Brommende Philips D2243

door Eleen @, Deurne (BE), 01-12-2016, 20:09 (2710 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Eleen, 01-12-2016, 20:12

Net nog eens het hele thread na gelezen, dus ook de opmerking dat op een franse site word gemeld dat dit type niet volledig bromvrij zou zijn.

Toch nog enkele bedenkingen van mij die ik wil delen:

De buffercapaciteit bedraagt ca 1000 ùF. Dat zou in princiepe voldoende moeten zijn voor normaal gebruik, waarmee ik doel op luisteren op een redelijke afstand van het toestel...

In de datasheet van de TBA82M vind je 2 voorbeeldschema's, waarvan het linker schema met de luidspreker aangesloten tussen plus-lijn en pen 7. Er worden zodoende een weerstand en een elco uitgespaard, namelijk de componenten die in het rechter schema aan pen 7 zitten. Dit heeft echter wel de consequentie dat er altijd en dus ookmet het volume op nul, gelijkstroom (en dus de bijbehorende voedingsrimpel) door het speakertje loopt. Het is eenvoudig vast te stellen welk schema is gebruikt in je radio door even na te meten of de ls aan massa dan wel aan de voedingslijn hangt.
Je zou ingeval van schema 1 ombouw naar schema 2 kunnen overwegen.

Verder is reeds aangehaald dat het verwonderlijk is dat het kleine speakertje uberhaupt 100 Hertz kan weergeven. Mogelijk speelt hier ouderdom een rol, namelijk het minder stijf en dunner worden van conus en ophanging.

Mvg,
Eleen

Brommende Philips D2243

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 30-11-2016, 21:25 (2711 dagen geleden) @ Eleen

En ja hoor: aan pen 8 hoort een elco'tje naar de +lijn te zitten

Die heb ik gecontroleerd en is in orde. Als je hem loshaalt begint hij reuzehard te brommen dus het is wel duidelijk dat hij iets doet, het is alleen niet genoeg.

Grappig en tegelijk beschamend voor zo'n kolos als Philips dat die fout op het schaaltje (OC1) gewoonweg over het hoofd is gezien :-D

Inmiddels heb ik door dat de D2243 een variant was op de D2214. Daarvan is wel een schema te vinden, die had LG dus werd waarschijnlijk in Europa meer verkocht. Dit type was dan een exportproduct. Misschien hebben ze het te makkelijk aan een non-expert overgelaten om van de langegolfschaal met 150 tot 280 kHz, een kortegolfversie te maken.
Maar inderdaad, een heel leuke misdruk zo! Is er iemand die mislukte radio's verzamelt?

Brommende Philips D2243

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 30-11-2016, 21:48 (2711 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Is er iemand die mislukte radio's verzamelt?

Niet specifiek "mislukte" radio's . Het toestelletje zou echter in mijn rariteiten hoekje niet misstaan.......

groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Brommende Philips D2243

door verbeek @, Zutphen, 30-11-2016, 07:10 (2712 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Het is al aangekaart door Soundman2, maar heb je het ook al onderzocht of de interne voeding voldoende afvlakt? Je zou er een extra elco (of vervangende elco) van 1000 - 2200uF/16V over de gelijkrichter (brugcel of enkele diode?) kunnen plaatsen.
Als de brom nu weg is weet je dat je onvoldoende afvlakking van de gelijkspanning hebt. Blijft deze hetzelfde, dan zul je het toch in de richting van het strooiveld (of loszittend trafoblik) van de trafo moeten zoeken.

Gr. Paul

Brommende Philips D2243

door Goldline @, Oranjedorp, 30-11-2016, 17:40 (2712 dagen geleden) @ verbeek

Laatste redmiddel een UA7806 na de brugcel en elko om van de 9 volt > 6volt
gestabiliseerd te maken ?
Dit soort modificaties ook wel met succes op "YOKO"radio's toegepast(wie kent ze nog?):-P

--
Cees PA1DBA

Brommende Philips D2243

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-11-2016, 10:40 (2712 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-11-2016, 10:46

Hallo Gerard,

Het serienummer is ongebruikelijk kort voor die jaren, ik zal eens uitzoeken wanneer Malaeisië op datumcodes (lange serienummers) overstapte. Voor de productiedatum kun je het beste afgaan op de datumcodes op de IC's met een paar maanden speling of je moet het toestel in een catalogus tegenkomen, dan heb je hooguit een paar jaar speling.

Edit: Ik denk dat je met 1985 niet zo gek zit. Ik vond op radiomuseum.org een D2214 die vergelijkbaar is. Daar zit een datumstickertje 501 naast de inderdaad heel ouderwetse typesticker die in Nederland 10 jaar eerder al was afgeschaft, voor 1985 week 1. Op de IC's kan ik nog net datumcodes uit eind 1984 zien.

Zit er bij jou niet ook die kleine datumsticker op?

Brommende Philips D2243

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 30-11-2016, 11:20 (2712 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Voor de productiedatum kun je het beste afgaan op de datumcodes op de IC's

Ik zal er op letten. Staan die datumcodes gewoon onder het typenummer? Het dingetje is al niet zo groot maar is wel helemaal volgestampt met cijfertjes.

Ik vond op radiomuseum.org een D2214 die vergelijkbaar is.

Wow die is inderdaad wel bijna hetzelfde zeg! En een schema ervan verkrijgbaar, die ga ik eens bekijken.
Ik zou bijna zeggen: de D2243 met F/M/K1/K2 is een soort expat/Azie/Amerika variant van de D2214 met F/L/M/K; in die tijd kon je in Europa natuurlijk nog niet aankomen met een "luxe" radio zonder LG.
Ik zie dat de print vrijwel gelijk is, en ook het verschrikkelijke 3 duims speakertje herken ik wel! (Over brom gesproken, het is al verbazend dat dit minispeakertje geluiden lager dan 102Hz kan weergeven!)

Zit er bij jou niet ook die kleine datumsticker op?

Waar mag ik dat zoeken, naast de typesticker?

Brommende Philips D2243

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-11-2016, 12:30 (2712 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Kennelijk inderdaad een variant voor een andere bestemming. Vaak vind je dat terug in het uitvoeringsnummer (/00 is de basisuitvoering) maar hier hebben ze er gewoon een nieuw typenummer voor uitgegeven.

Datering bij de IC's is bij deze SGS-types het 5-cijferige nummer onder het typenummer. De laatste 4 cijfers geven jaar en week.

Het kleine stickertje kun je op de foto van radiomuseum.org zien zitten naast de andere stickers in het batterijvakje.

D2243 Oplossing en Overzicht (en misschien afsluiting)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-12-2016, 20:57 (2710 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik heb de D2243 volledig kunnen ontbrommen door van de voeding een PI-filter te maken met een 20 Ohm weerstandje. Al met al was het een reuze interessante en leerzame week en ik wil dan ook alle reageerders hartelijk bedanken voor de tips. Wat is er allemaal gebeurd?

Mijn zoon gebruikt de D2243 's avonds in bed, het volume is dan uiterst zacht en het ding staat naast zijn oor. Klacht was dat er brom klinkt. Ik heb hem voorlopig even de D2010 meegegeven, die helemaal bromvrij is, maar wilde wel kijken of de D2243 net zo schoon te krijgen is als de D2010.
Ondertussen was het natuurlijk wel de vraag of er echt een defect aan het toestel is, danwel, men bij het ontwerpen deze zeer lichte brom acceptabel vond. Inmiddels ben ik geneigd het laatste te denken omdat de D2010 een stabilisatietransistor in de voeding heeft en de D2243 niet.

Informatie over de D2243/00 met serienummer RZ14047.
Het bleek een soort tropenversie te zijn van de D2214, een toestel met L/M/K/F. De D2243 heeft ipv de LG een mooie Tropenband van 2,3 tot 7,3 MHz, door slaperige schaaldesigners in Maleisie abusievelijk vermeld als kilohertz.
De TDA1220B radiochip heeft datumcode 98518 dus is van 1985.
De TBA820M audiochip heeft datumcode 88505 dus is ook van 1985.
De radio heeft in het batterijvak een sticker met datumcode 529 dus Philips heeft de chips niet al te lang laten liggen: na 11 weken was de radiochip al verwerkt.

Ik heb de drie elco's van 470uF gecontroleerd: lossolderen, meten, tijdelijk een andere, geen effect, terugzetten. De voedingselco's zijn dus niet defect.

De transformatorstrooiveldtheorie van Soundman2 werd weerlegd door de achterwand (met de trafo) verder van de print te houden, zonder enig effect. De transformatorbliktheorie van Goldline bleek ook onhoudbaar omdat je het geluid alleen voor de speaker hoort en niet vlak bij de trafo.

De stroomafname van de radio is overigens bij 9V netvoeding ruim 50mA, wat me hoog lijkt, maar aan deze observatie heb ik geen gevolg gegeven.

Eleen wees op de speciale ripple reducing condensator aan pin 8 van het audio-IC TBA820M. Die heb ik gecheckt, geconstateerd dat loshalen de brom veel sterker maakt, maar die was ook in orde.

Armand wees me op doctsf.fr (heel veel leuke extra info daar!!) waar ook over de brom van dit toestel wordt geklaagd en een grotere voedingscondensator wordt gesuggereerd. Dat heb ik ook geprobeerd en de brom wordt dan wel iets zachter maar verdwijnt niet helemaal. Dus ja, misschien met 2200 of 4700 uF, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ook een 100n kunststof-C over de elco veranderde niets.

Eleen heeft nog opgemerkt dat de buffercapaciteit bijna 1000uF bedraagt wat genoeg is bij normaal luisteren. Gezien de omstandigheden waarbij de klacht zich voordoet, ben ik nu inderdaad geneigd te geloven dat dit minibrommetje acceptabel werd geacht. Hoewel er ook is gesuggereerd dat de hoorbaarheid van de brom vergroot kan zijn door het slapper worden van de LS-conus. Misschien is de radio electrisch gelijk gebleven, maar was dezelfde brom in 1985 onhoorbaar door de kleine strakke luidspreker.

Gesuggereerde ombouw van de LF-schakeling of inbouw van een stabilisator leek me teveel van het goede om dit op te lossen.

Snameroc suggereerde een serieweerstandje in de voeding. Niet zo gek, want de buffer rechtstreeks op de trafo aangesloten laat hem natuurlijk vrij heftig vollopen iedere keer dat er een positieve spanningspiek langs komt.
Maar het was mij al opgevallen dat de twee grootste elco's rechtstreeks parallel staan, dus niet volgens het PI-principe met een weerstandje zoals je meestal bij voedingen ziet.
Daarom heb ik geprobeerd een weerstandje tussen de eerste en tweede elco aan te brengen en het resultaat: weg brom! Er zal nu nog iets rimpel op de eerste elco staan, maar op de tweede is de rimpel zoveel lager dat het (ook door de elco aan pin 8) niet meer hoorbaar is.

Dit weerstandje is dus veel effectiever dan de extra grote buffer-elco die op Doctsf wordt gesuggereerd. Dit weerstandje maakt het toestel ook iets zuiniger. Het verbruik uit het net (toestel aan maar volume op 0 gedraaid) bedroeg eerst 1,2W en nu nog maar 1,0W.

D2243 Oplossing en Overzicht (en misschien afsluiting)

door Eleen @, Deurne (BE), 01-12-2016, 22:40 (2710 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Eleen, 01-12-2016, 22:54

Prachtig nieuws! Jij blij! Je zoon blij! Wij allemaal blij! Niemand meer humeurig, zelfs je radiotje is zijn humeur kwijt! :-)
Alleen zit ik nog met die vraag...
Wat is er te horen op die ultra, ultra, ultra lange golf ???? ;-)

D2243 Oplossing en Overzicht (en misschien afsluiting)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-12-2016, 09:05 (2710 dagen geleden) @ Eleen

Wat is er te horen op die ultra, ultra, ultra lange golf ???? ;-)

Er bestaan UUULG freaks die het spectrum onder 100kHz in kaart hebben en allerlei VLF ontwerpjes publiceren, zie bv Morningstar.
Om erachter te komen wat er op die frequenties rond jouw huis zweeft, kun je een draad over je tuin spannen en aan de geluidskaart van je computer verbinden.

De band OC1 van de D2243 is een min of meer normale Tropenband, die van 2,3 tot 7,3 MHz loopt en daarbinnen vallen diverse omroepbanden zoals de 120m, 90m, 75m en 49m. In Europa wordt de 49m gebruikt en je kunt stations ontvangen met de D2243. Om hier stations uit Azie op 90m of 120m te horen zul je een iets betere ontvanger nodig hebben. Ook de 80m amateurband ligt binnen deze OC1, maar om amateurs te ontvangen is deze radio ongeschikt, er zit geen SSB op. Van de OC1 kun je hier in Europa dus eigenlijk alleen de 49m (en deels 41m) band gebruiken.

Van de praktische bruikbaarheid van de kortegolfbanden op deze radio kun je je een indruk vormen door te kijken naar de verhouding:
(lengte van de band) tegen (kanaalbreedte)

De MiddenGolf loopt van 530 tot 1600 kHz, is dus ongeveer 1100kHz lang en een station is 9kHz breed dus er "passen" ruim 100 stations op de schaal. Gemiddeld liggen de stations (kanalen) dus een millimeter uit elkaar. Door mechanische stroefheid en speling kun je al een behoorlijk vaste hand nodig hebben om goed af te stemmen op een station, vooral aan de hoge kant van de MG, maar dit gaat nog vrij goed op de D2243.
De FM band is 20 MHz breed en een station ongeveer 200kHz, dus de band/kanaal verhouding is ongeveer als bij MG. De kanalen liggen nog iets gelijkmatiger verdeeld ook, en je krijgt niet zo snel vervorming bij onnauwkeurige afstemming.

De OC1 echter is 5 MHz breed en een KG-station 5 kHz dus hier is de kanaalbreedte een duizendste van de schaal! Op de OC2 is dat een tweeduizendste. Als je zin hebt om iets te horen, kun je best aan de afstemknop draaien tot er iets klinkt, en dan met enig geduld daar redelijk op afstemmen. Maar als je een bepaald zwak station met bekende frequentie zoekt, zal het een hele kunst zijn om het te ontvangen.

Zo'n KG-radio zou veel bruikbaarder zijn als er een goed vertragende fijnafstemming op zat, plus een nauwkeurige (bv digitale!) frequentie-uitlezing.

D2243 Oplossing en Overzicht (en misschien afsluiting)

door ruudtx @, Utrecht, 02-12-2016, 17:05 (2710 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Op OC 1 zit ook de 75 meter band, een Europa band.
Op de 60 meter tropenband hoorde ik vroeger stations uit Afrika, en zelfs uit Venezuela. Of dat alemaal nog kan weet ik niet.

Het leek erop dat het toestelletje iets te veel stroom trok uit de voeding, en dan gaat het brommen. Waarschijnlijk vervormt het vrij snel als je m hard zet.
Je kan het zien als je de voedingsspanning meet, die zie je dan inzakkn.
Met een andere voeding zou dat minder moeten zijn.

Is het niet veiliger m op accu's te laten draaien, dan is de brom al helemaal weg.

D2243 Oplossing en Overzicht (en misschien afsluiting)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 03-12-2016, 09:37 (2709 dagen geleden) @ ruudtx

Op OC 1 zit ook de 75 meter band, een Europa band.

Je kunt (met een wat betere ontvanger dan de D2243) tussen 3900 en 4000kHz wel eens piraten horen of omroepstations zoals Miamigo op 3985.

Het leek erop dat het toestelletje iets te veel stroom trok uit de voeding, en dan gaat het brommen. Waarschijnlijk vervormt het vrij snel als je m hard zet.
Je kan het zien als je de voedingsspanning meet, die zie je dan inzakkn.


Te hoge stroomafname heb ik aan gedacht maar ik kon er niet zoveel mee. Kan dat liggen aan een lekkende koppelcondensator net zoals bij een buizenradio? Als jij naar het schema kijkt
http://www.doctsf.com/documents/feuilleter_document.php?num_doc=37235&ref=18043
Waar denk je dan dat dat aan kan liggen?

D2243 Oplossing en Overzicht (en misschien afsluiting)

door ruudtx @, Utrecht, 03-12-2016, 17:28 (2709 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

ERindtrap kan te veel stroom trekken, is eerste verdachte, maar kan ook ontwerpfout zijn, te krap bemeten voeding dus.

D2243 Oplossing en Overzicht (en misschien afsluiting)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 03-12-2016, 21:30 (2708 dagen geleden) @ ruudtx

ERindtrap kan te veel stroom trekken, is eerste verdachte, maar kan ook ontwerpfout zijn, te krap bemeten voeding dus.

Ik heb nog even de gelijkspanningen op de acht pootjes van de TBA820 gemeten en die kloppen allemaal met het schema. Tenzij de chip ook intern kapot kan zijn, denk ik daarom dat de eindtrap niet teveel stroom neemt.

Dan is dus toch de voeding wat te krap geweest, misschien ook in combinatie met dat de LS in nieuwstaat deze lage frequentie toch niet weergaf. En/of dat Philips verwachtte dat de meeste luisteraars in de tropen toch batterijen gebruikten. Of hun radio iets harder zetten zodat je de brom niet meer hoorde. Dat kan wel kloppen met dat er vaker over brom wordt geklaagd bij de D2214.

D2243 Oplossing en Overzicht (en misschien afsluiting)

door Jac Janssen @, Eindhoven, 04-12-2016, 08:31 (2708 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Mooie oplossing Gerard!

Jac

powered by my little forum