CVC videocassette Technicolor (Toestel of techniek)

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 07-02-2017, 14:39 (2636 dagen geleden)

Hallo,

Een vriend van me heeft 2 videocassettes CVC die in de jaren 80 opgenomen zijn met zijn Technicolor 212E videorecorder.
Helaas heeft die videorecorder het begeven.
Is er iemand die zou kunnen/willen deze 2 cassettes kopieren naar een DVD ?

Beste groeten .... Hugo Sneyers

[image]

CVC videocassette Technicolor

door Dominic @, Breda, 07-02-2017, 17:06 (2636 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Recorder (defect of niet) in elk geval niet weggooien! Zijn vaak zeer eenvoudig te herstellen en tegenwoordig redelijk zeldzaam.

CVC videocassette Technicolor

door snameroc @, Etten Leur, 07-02-2017, 22:32 (2636 dagen geleden) @ Dominic

Op mfbfreaks.com zit otto die heeft een werkende recorder en het is zijn hobby.

CVC videocassette Technicolor

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 08-02-2017, 11:25 (2635 dagen geleden) @ snameroc

Op mfbfreaks.com zit otto die heeft een werkende recorder en het is zijn hobby.

Hallo,

Bedankt, ik heb hem een mailtje gestuurd.

Groeten ... Hugo Sneyers

CVC videocassette Technicolor

door Goldline @, Oranjedorp, 08-02-2017, 17:48 (2635 dagen geleden) @ Dominic

Heb jaren bij Yoko deze Tecnicolor (Funai) recorders mogen repareren,
en in 9 van de 10 gevallen waren het defecte videokoppen die toen 1983 al niet meer leverbaar waren.(partijhandel)
Ook is deze recorder verkocht onder de naam Uher.
De videokopjes waren voor die tijd los leverbaar ,en moesten met een speciale microscoop op de trommel geplaats worden.
Dus hoezo makkelijk te repareren ,Domenic ?

--
Cees PA1DBA

CVC videocassette Technicolor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-02-2017, 18:16 (2635 dagen geleden) @ Goldline

9 van die 10 keer worden de videokoppen niet goed gereinigd.
Heb al de nodige keren wél aan de gang gekregen door te snappen waar probleem zit.

De GAB gaat dicht zitten en door bandslijpsel geeft dat sluiting.
Beetje met lapje knoeien werkt dan vaak niet, uiteraard soms wel.

Reparatie video:
https://www.repairfaq.org/sam/vcrfaq.htm

Tevens het tussen de spoelen ook weg zien te krijgen.
Pas als echt gebroken of werkelijk ferriet zover afgesleten is ja dan is echt op.

Voor je dan verder gaat is eerst Bandtransport nazien.
Als goed is behoort door draaiing Videokop er lucht tussen band en
kop te zitten en dus niet de band strak over de kop trekken.
Dan gaan inderdaad de koppen er rapido aan.
Kopjes behoren maar net de band te raken.
ALs ...allemaal goed werkt, heel vaak niet overigens.

[image]

CVC videocassette Technicolor

door soundman2 @, Wouw, 08-02-2017, 19:15 (2635 dagen geleden) @ Goldline

Heb jaren bij Yoko deze Tecnicolor (Funai) recorders mogen repareren,
en in 9 van de 10 gevallen waren het defecte videokoppen die toen 1983 al niet meer leverbaar waren.(partijhandel)
Ook is deze recorder verkocht onder de naam Uher.
De videokopjes waren voor die tijd los leverbaar ,en moesten met een speciale microscoop op de trommel geplaatst worden.
Dus hoezo makkelijk te repareren ,Domenic ?

Gelukkig werden de koppen voor diverse merken al snel kompleet met de alu trommel geleverd. Bij Sony moesten ze dan nog uitgelijnd worden op minimaal slingeren. Bij Sanyo (ook BETA) en VHS kon je de koppen eenvoudig uitwisselen en waren ze meteen weer gecentreerd. Meestal werkte de recorder zelfs zonder tracking opnieuw af te regelen weer goed.

CVC videocassette Technicolor

door ottoderuig @, Baarn, 09-02-2017, 19:32 (2634 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Beste Hugo ik heb niks ontvangen hoor,
Maar inderdaad er staan hier diverse werkende, zie video:
https://youtu.be/5D9MDKcxirA
Bandjes digitaliseren is ook geen probleem

CVC videocassette Technicolor

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 10-02-2017, 08:35 (2633 dagen geleden) @ ottoderuig

Hallo Otto, ik heb me op 8/2/2107 geregistreerd bij MFBfreaks en heb je toen via dat forum een pm gestuurd.
Waarschijnlijk is er daar dan iets mis gegaan .... ik ben niet gewoon met die forums te werken.
Maar ik had ondertussen wel je website gevonden waar je tarieven voor het digitaliseren vermeld staan en heb deze link doorgestuurd naar mijn vriend.
Enkele jaren geleden zijn we nog eens bezig geweest met die videorecorder en toen ben ik er in geslaagd, door het bandloopsysteem een beetje te helpen, 1 cassette te digitaliseren.
Bij de 2de cassette wou het niet lukken en toen hebben we de videorecorder naar een hersteller gebracht.
Daar is hij meer dan 1 jaar geweest en toen we hem terug gingen halen werd er gezegd dat hij niet te herstellen was.


Beste groeten ... Hugo Sneyers

CVC videocassette Technicolor

door ottoderuig @, Baarn, 10-02-2017, 09:34 (2633 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door ottoderuig, 10-02-2017, 09:36

Dag hugo,
Als je aanmeld duurt het enige tijd eer je privéberichten kunt sturen, dit met het oog op spam.
Maar het is geen probleem om tussen de bedrijven door een dvdtje te persen van twee tapes.
Het repareren heeft veel tijd gekost maar de machine werkte daarna probleemloos.

CVC videocassette Technicolor

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 10-02-2017, 19:55 (2633 dagen geleden) @ ottoderuig

Hier ook nog een CVC recorder staan, ik moet deze ook nog eens een keer werkend krijgen. Wel ooit beeld uit gekregen, koppen wellicht prima.

Philips en Bosch hebben deze CVC loopwerk ook gebruikt voor een broadcast recorder, het systeem was Lineplex.
De broadcast recorder heeft dezelfde loopwerk als wat er in de CVC recorder gebruikt is, de cassettes zijn hetzelfde. De broadcast recorder werkt met component video, dezelfde wat Sony gebruikte in Betacam(SP) recorders. Het systeem werd een flop, door vele technische problemen was er snel een einde aan dit systeem. Ik heb hier een complete set staan, player,recorder en de camera.

Philips Lineplex recorder

Philips Lineplex inwendig

Lineplex video cassette

CVC videocassette Technicolor

door Eleen @, Deurne (BE), 10-02-2017, 22:34 (2633 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Indrukwekkende berg module-pcb's in de dozen...
Wie produceerde deze apparatuur? Bosh of Philips?
Zie ik op de bedieningspanelen nu schakelaars zitten van het Deens merk UNIMEC ? Zelf in verschillende projecten gebruikt in de jaren 80-90, zijn onverwoestbaar.

Mvg, Eleen

CVC videocassette Technicolor

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-02-2017, 10:24 (2632 dagen geleden) @ Eleen

Inderdaad Eleen een indrukwekkende hoeveelheid pcb boards.

Ik zou mijn HUMAX digitale recorder met 1 TB harde schijf wel eens uitgevoerd willen zien techniek jaren 80. Daar verbleekt deze machine bij denk ik.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

CVC videocassette Technicolor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-02-2017, 13:25 (2632 dagen geleden) @ Eleen

De producent was Bosch, te zien aan de nummering.

CVC videocassette Technicolor

door ottoderuig @, Baarn, 11-02-2017, 19:41 (2632 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Van lineplex weet ik weinig af, maar gok dat het op een hogere snelheid loopt gezien de speelduur van de tapes in vergelijking met CVC,
wat overigens ook maar 210 beeldlijnen had.

CVC videocassette Technicolor

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 12-02-2017, 18:49 (2631 dagen geleden) @ ottoderuig

Dit systeem werkt inderdaad met een hogere snelheid, een CVC bandje van 60 minuten doet in de Lineplex 20 minuten. Verder werkt deze lineplex met component video signalen, Y-RY-BY. Het beeldkwaliteit is vergelijkbaar met Betacam, niet betamax !

Groet, Marcel

CVC videocassette Technicolor

door ottoderuig @, Baarn, 12-02-2017, 19:38 (2631 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Betamax was immers voor de consument, betacam voor broadcast doeleinden.

CVC videocassette Technicolor

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 12-02-2017, 19:51 (2631 dagen geleden) @ ottoderuig

Klopt helemaal, maar de gewone man weet dat niet, als je over Betacam praat, dan zegt men vaak dat ze vroeger ook zoiets in de huiskamer hadden, maar het was toch een Betamax die in de huiskamer stond.

Groet, Marcel

CVC videocassette Technicolor

door ruudtx @, Utrecht, 13-02-2017, 18:04 (2630 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Ja, maar de cassette's waren inderdaad ook hetzelfde.
Ik heb voor de aardigheid eens een betamax cassette in een betacam machine gedaan en testbeeld opgenomen, was niet best. Andersom nooit geprobeerd.

CVC videocassette Technicolor

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-02-2017, 07:36 (2629 dagen geleden) @ ruudtx

De behuizingen leken hetzelfde, maar de de tape binnenin was dat niet. (de prijs per tape ook niet)

groeten

Kris

CVC videocassette Technicolor

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 12-02-2017, 18:43 (2631 dagen geleden) @ Eleen

Bosch is de producent van deze recorders, later is Philips met Bosch een samenwerking aangegaan onder de naam BTS. BTS was in de jaren 80 en 90 een groot fabrikant van broadcast apparatuur.

Groet, Marcel

CVC videocassette Technicolor

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-02-2017, 20:00 (2631 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Ja, stond BTS niet voor BroadcastTelevisionSystems?

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

CVC videocassette Technicolor

door drankwagen @, Enschede, 15-06-2018, 22:04 (2143 dagen geleden) @ ottoderuig

Geachte heer de Ruig,

Op het forum las ik dat u nog een werkende cvcrecorder heeft en de cvc bandjes voor anderen kunt en wilt overzetten.
Zelf heb k ook nog zo'n 10 bandjes liggen waarvan ik echt niet meer weet wat er allemaal op staat.
Zou u die voor mij willen overzetten op dvd?
Wat zijn hiervoor de kosten per tape?
Naar welk adres moet ik dan de bandjes opsturen?

Met vriendelijke groet,
Johnny Stegehuis

CVC videocassette Technicolor

door ottoderuig @, Baarn, 15-06-2018, 22:18 (2143 dagen geleden) @ drankwagen

Stuur me een mailtje op info @ ottoderuig.nl (zonder spaties) dan gaan we dat regelen. Privéberichten via het forum werkt vaak niet goed.

--
73's Otto - PD2ODR

powered by my little forum