B&O Beomaster 4400 defect (Toestel of techniek)

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 27-03-2017, 13:16 (2599 dagen geleden)

Hallo mede hobbyisten,

Gisteren ging mijn B&O Beomaster 4400 ter ziele.
Bij het aanzetten was er enkele seconden een zeer luide bromtoon te horen en vlogen de beide zekeringen eruit.

Na het open maken constateerde ik dat in ieder geval de 4 eind-darlingtons van één van beide eindtrappen sluiting hebben. (Versterkerbrugschakeling)
Het zijn 2 x TIP141 en 2 x TIP145.
Of er nog verdere schade is aan de voorafgaande trappen weet ik nog niet.
Dit apparaat is van 1981 en een erfstuk van mijn overleden vader.
Het is de eerste keer dat er wat aan defekt is en ik zal in ieder geval wat elko´s nalopen. Die zien er optisch niet echt fris meer uit en hebben aan de bovenkant wat "uitslag".

Mijn vraag is of er meer users zijn die met dit apparaat soortgelijke problemen hebben gehad en me wat tips mee kunnen geven. Of misschien weet iemand waarom de eindtrap het begeven heeft.
Ik moet in ieder geval zien waar ik een set van die TIP141/145 kan bemachtigen.

Alvast bedankt voor eventuele hulp.

B&O Beomaster 4400 defect

door Goldline @, Oranjedorp, 27-03-2017, 15:43 (2599 dagen geleden) @ humfred

Beste Fred,
Beide Transistoren zijn nog leverbaar via Aswo dealers.
als fabricaat wordt er multicomp opgegeven en een levertijd 2 weken.
Als oorzaak vermoed ik een gammele ruststroom potmeter, of lekkende
rode) Roe elko's in de eindtrap.
Succes !
[image]

--
Cees PA1DBA

B&O Beomaster 4400 defect

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 27-03-2017, 16:34 (2599 dagen geleden) @ Goldline

Ik vermoed ook dat het gekomen is door lekkende condensatoren en de versterker instelling langzaam krom getrokken hebben.
Ik ga in ieder geval de rode C´s vervangen. Ze zien er echt wat vreemd uit, vooral aan de bovenkant. Daar zit een vreemde uitslag op dat een soort korstje gevormd heeft. Je kunt het weg krabben maar ik zie niet echt een scheurtje of zo. Waarschijnlijk een haarscheurtje of poreus en door de inwendige druk is er wat die-electicum smurrie uitgelopen.
Ik ga ze allemaal vervangen. En dan ook de transistoren in de voortrap doormeten. Misschien hebben die ook schade opgelopen.
Die vervang ik niet als ze niet kapot zijn.
Helemaal onderaan het schema staat nog een belangrijke aanwijzing:

If in case of failure of the apparatus, there has been DC on the output, C138/C238 must be replaced.

Dus dat zal ik dan ook maar doen. Ik weet wel niet waarom maar het staat er niet voor niks. En dat er DC op de uitgang heeft gestaan weet ik wel zeker.
De luidspreker heeft het gelukkig wel overleefd. :-)

De ruststroom zal ik ook controleren en instellen als de versterker weer draait.

B&O Beomaster 4400 defect

door Goldline @, Oranjedorp, 27-03-2017, 16:54 (2599 dagen geleden) @ humfred

c138 bepaald je Dc offset stabiliteit ,
100 Ohm ruststroom instel potmeter zeker vervangen, loper raakt drukkracht kwijt op de koolbaan.
Als B&O monteur repareer ik deze al 30 jaar.

--
Cees PA1DBA

B&O Beomaster 4400 defect

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 27-03-2017, 17:09 (2599 dagen geleden) @ Goldline

Ahh..OK, prima tip. Gaan we ook doen. Ik neem het nog goede kanaal ook nog onderhanden.

Ik heb nog een vraag. Het plexiglas afdekkapje voor de voorkeuze zenders is weggeraakt. Weet jij misschien hoe hier nog aan te komen is? Dan ziet het er weer allemaal netjes uit.

Ik heb in 1980 één dag bij B&O in Canada (Toronto) als monteur gewerkt. Was daar een dag op proef en ze namen me gelijk in dienst. Maar ik kreeg een beter aanbod van Global TV en dat leek me beter. Was ook veel dichter bij waar ik toen woonde.:-D

B&O Beomaster 4400 defect

door marc @, Den Haag, 27-03-2017, 17:25 (2599 dagen geleden) @ humfred

Uit ervaring: brugcel vervangen! deze gaat ook kapot.
verder alle ROE elco's vervangen, instel potmeters vervangen, het beste door 10 slags potjes.
de eindtrappen vervangen door TIP 142 / 147, makkelijk overal verkrijgbaar.
voor het beschermkapje: https://beoparts.com//?s=4400&search=Go
succes!

B&O Beomaster 4400 defect

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 28-03-2017, 12:50 (2598 dagen geleden) @ marc

Die link voor B&O reserve onderdelen is een zeer goede tip.

Iedereen bedankt voor de hulp tot zover.

B&O Beomaster 4400 defect

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 03-04-2017, 13:00 (2592 dagen geleden) @ humfred

Inmiddels met de reparatie begonnen.

De oorspronkelijke Darlingtons die in het toestel zaten en defect zijn, zijn:
2x TIP141 en 2x TIP145 Deze zitten in beide kanalen waarvan 1 kanaal nog goed werkt.

Volgens het B&O schema moet er in zitten:
2x TIP141 en 2x TIP146

Gekocht heb ik:
2x TIP142 en 2x TIP147

Mijn vraag of dat zo OK is en
Moet ik hiervoor nog een andere ruststroom instellen ?

B&O Beomaster 4400 defect

door marc @, Den Haag, 03-04-2017, 14:17 (2592 dagen geleden) @ humfred

tip 142 en 147 is prima, ruststroom blijft gelijk.
met een 145 kom je over de max toegestane spanning waardoor de transistor vroegtijdig overlijd.
let op waar je welke transistor plaatst, hier had ik het pas bij de derde door dat ik de koelprofielen verwisseld had en daarmee ook braaf de transistoren op de verkeerde plek soldeerde en steeds weer verbaasd was dat ze in rook opgingen!!!!:-D :-D :-D :-D

B&O Beomaster 4400 defect

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 07-05-2017, 15:26 (2558 dagen geleden) @ marc

Ik wilde nog even reageren.
Het toestel is weer in orde en speelt weer prima.
De 2x TIP141 en 2x TIP145 zijn vervangen door de TIP142 en TIP147.
De ruststroom is gelijk gebleven.
Verder heb ik o.a. de C7, C2, C246, C247, C2434 de 100 ohm instelpot´s voor de ruststroom vervangen en alle andere verdachte en optisch niet gezond uitziende C´s vervangen.
Het was een hele klus.
Alles weer in orde en ik heb weer een prachtig mooi toestel terug.
Deze kwaliteit zou in de huidige tijd onbetaalbaar zijn.

Nu nog 2 laatste vragen: wie weet hoe ik de schuifregelaars knoppen kan verwijderen zodat ik het doorzichtige plexiglas kan reinigen aan de achterkant?
Ik heb hier langere tijd op zitten studeren maar ben er nog niet uitgekomen.

En als laatste, wat is het type en de waarde van het lampje (stroom en spanning) dat brand als het toestel aan is? Het heeft van die korte teruggevouwen aansluitdraadjes.

Iedereen nogmaals bedankt voor de hulp.

B&O Beomaster 4400 defect

door Goldline @, Oranjedorp, 07-05-2017, 16:13 (2558 dagen geleden) @ humfred

Beste Fred,

Strip met schuifknoppen zit op 3 plaatsen vastgeschroefd.
zie foto , kijk uit voor het touwtje van de volume regelaar.
Lampje is 6 volt/30mA en staat in serie met het lampje van de
afstem-meter.
Succ[image]es !

--
Cees PA1DBA

B&O Beomaster 4400 defect

door Goldline @, Oranjedorp, 07-05-2017, 16:21 (2558 dagen geleden) @ Goldline

[image]

--
Cees PA1DBA

B&O Beomaster 4400 defect

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 16-05-2017, 09:28 (2549 dagen geleden) @ Goldline

Het plexiglas afdekkapje van de FM préselectie is inmiddels naar me onderweg.

De lampjes voor aan-uit en schaalverlichting, daar is het wat moeilijker mee.
Bij Conrad niet te koop.

Weet je misschien een link of adres waar deze 6 volt, 30 mA lampjes te koop zijn?
Het zijn van die lampjes die hebben een omgevouwen draadeinde aan het voetje.
Je ziet ze niet vaak.
Hoe heten die lampjes eigenlijk?

B&O Beomaster 4400 defect

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 16-05-2017, 14:48 (2549 dagen geleden) @ humfred

Hallo Fred , dit zijn "steeklampjes" . Probeer het hier eens .

Succes , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

B&O Beomaster 4400 defect

door Armand @, België, 16-05-2017, 16:23 (2549 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door Armand, 16-05-2017, 16:24

B&O Beomaster 4400 defect

door Goldline @, Oranjedorp, 16-05-2017, 16:33 (2549 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

lamp 2306 :-D

--
Cees PA1DBA

B&O Beomaster 4400 defect

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 16-05-2017, 17:38 (2549 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door humfred, 16-05-2017, 17:40

Ja, dat zijn ze..perfekt.
Ik heb ze inmiddels ook al op Amazon gevonden: https://www.amazon.de/Kunststoffsockellampe-5x20-W2x4-Volt-30mA/dp/B001YV9OY2/ref=sr_1_2?ie=UTF8&...

Voor € 2,22 is dat wel de hoofdprijs voor zo´n lampie. :-( Dat is nog duurder dan een TIP142. Die kosten maar € 1,19 per stuk. :-D :-D

B&O Beomaster 4400 defect

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-05-2017, 18:46 (2549 dagen geleden) @ humfred

fred,

steeklampjes zijn zeldzaam en duur.

Maar tevens komen ze uit de telefoonwereld: daar branden ze niet zolang..; In een receiver die dagelijks werkt is hun levensduur beperkt tot hooguit zes maand.

en als het dan nog ChingChang kopieën zijn ben je helemaal gaar...

Maw je kan beter een LED variant construeren (heb dat gedaan voor mijn telefunken acusta, daar zat een berg van die lampjes in en die speelt alle dagen)


btw: ik heb je opgewacht op het afgesproken uur/plaats in Las Vegas, maar je bent niet meer verschenen?

groeten

Kris

B&O Beomaster 4400 defect

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 17-05-2017, 09:25 (2548 dagen geleden) @ kris

Ik heb ze nu voor een normale prijs gevonden bij Reichelt.
Voor 0,37 cent. Dan zijn de verzendkosten weer wat hoger maar ik bestel er dan gelijk een stuk of 10-12. Er zitten veel meer lampjes in die ontvanger en dan kan ik weer een paar jaar vooruit. :-D

https://www.reichelt.de/T4-T5-T10-Sockel-Pisello/2/index.html?ACTION=2&GROUPID=3050

@ kris: check even je PM.

B&O Beomaster 4400 defect

door Goldline @, Oranjedorp, 17-05-2017, 16:37 (2548 dagen geleden) @ humfred

Dat zijn de juiste,volledig glas.
B&O gebruikte meestal Osram...
Bedankt voor de tip !

--
Cees PA1DBA

B&O Beomaster 4400 defect

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 24-05-2017, 11:24 (2541 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door humfred, 24-05-2017, 12:01

De lampjes heb ik besteld, zijn aangekomen en nu heb ik wat vreemds vastgesteld.

Het aan-uitlampje (6 volt/30 mA) heb ik nu vervangen en brandt.
In de FM sterkte meter was nog steeds geen licht te zien dus hier dacht ik ook even het lampje te vervangen maar er zat helemaal geen lampje in !!! :-(
Lampje erin gedaan (6 volt/30 mA) en het brandt uiterst zwak. Het aan-uit lampje brand dan wat harder.

De schakeling is mij niet echt duidelijk.
De weerstanden van 100 ohm en 150 ohm zijn in orde en over de zenerdiode meet ik 5,6 volt. Dus die lijkt mij ook in orde.

Zijn de lampjes voor de FM sterkte en aan-uit toch verschillend kwa stroomsterkte?

Kun je mij misschien nog een tip geven Cees?

2 lampjes van 6 volt laten branden kan toch niet zo moeilijk zijn? :-D

Volgens mij heeft B&O deze receiver nooit met een lampje in de FM sterkte meter uitgeleverd omdat de schakeling niet goed werkt. Misschien heb ik het mis.

Trouwens, hoe mooi het toestel is...service vriendelijk is wat anders. Wat een ongeloofelijk gehannes om bij die lampjes te komen en ze te vervangen. :fir :fir

B&O Beomaster 4400 defect

door Goldline @, Oranjedorp, 24-05-2017, 19:02 (2541 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door Goldline, 24-05-2017, 19:15

Inderdaad Fred ,lampje hoort zeker wel in de signaalmeter.
Van de week nog aan een 4400 gesleuteld ,en lampje brand zwakker dan power
lampje .
het zener circuut soupeert ook iets op. maar wel zichtbaar in de avond :)
als je de complete manual hebt kan je het zien aan de bestelnummers van de lampjes.
Zal even in de papieren versie duiken....

De aap is uit de mouw, gevonden in fotocopiën van de orginele doc.
(Dankje Constance bij Acoustical voor het copiëren)

powerlampje zou 80ma moeten zijn, s-meter inderdaad 30mA[image]
[image]

--
Cees PA1DBA

B&O Beomaster 4400 defect

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 25-05-2017, 15:45 (2540 dagen geleden) @ Goldline

OK...daarmee ben ik alvast goed geholpen.
Ik ga kijken of ik steeklampjes met die stroomsterkte kan krijgen.
Ik heb voorlopig de zenerdiode aan één kant losgeknipt en over de weerstand van 150 ohm een 2e weerstand van 56 ohm parralel gezet. Dan branden beide lampjes aangenaam en niet te fel.

Nu is echter waarschijnlijk door het lange "gerommel" met de S-meter één van beide lampjes van de tuning balance indicatoren stuk gegaan.
Ook deze dacht ik even snel te vervangen maar helaas, weer een tegenvaller.
Dit zijn weer andere lampjes.
Het zijn steeklampjes met een zwart plasic voetje en er staat ALBA op.
Ik vermoed 6 volt.
Doe ik de 6 volt 30 mA steeklampjes erin waarvan ik er meer had besteld dan branden ze wel maar ze gaan dan niet uit als niet op een zender is afgestemd. Ze branden wel maar hebben geen enkel effect bij het afstemmen.

Dus mijn vraag is welke lampjes dit zijn dan zal ik er ook hiervan wat bestellen. Als ze nog te koop zijn tenminste...:-D

Ik had gehoopt dit project te kunnen afsluiten maar nu zit dat gehannes met de lampjes me dwars...:-D

B&O Beomaster 4400 defect

door Goldline @, Oranjedorp, 25-05-2017, 21:12 (2540 dagen geleden) @ humfred

@Fred,
Alle lampjes dus 80mA behalve de signaal meter. zie doc.
Wist ik ook niet, bij mij was alleen S meter lampje 30mA stuk.
laat even weten waar te bestellen,
Succes,

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum