Gezocht Schema van een Walkie Talkie (Gezocht)

door Piet van der Pol @, 22-06-2017, 11:44 (2502 dagen geleden)

In de kringloop kocht ik, voor mijn kleinkinderen (en mezelf...), twee speelgoed walkie talkies. Helaas, ze werken niet goed. Omdat ik ze toch aan de praat wil krijgen, zoek ik het schema, maar dat is mij nog niet gelukt. Misschien heeft iemand nog een tip. Het gaat om de IMC TOYS Walkie Talkie model nr. 180284.

Piet

[image]

Gezocht Schema van een Walkie Talkie

door Oldtimer @, Oegstgeest, 22-06-2017, 20:08 (2501 dagen geleden) @ Piet van der Pol

In de kringloop kocht ik, voor mijn kleinkinderen (en mezelf...), twee speelgoed walkie talkies. Helaas, ze werken niet goed. Omdat ik ze toch aan de praat wil krijgen, zoek ik het schema, maar dat is mij nog niet gelukt. Misschien heeft iemand nog een tip. Het gaat om de IMC TOYS Mickey Mouse Walkie Talkie model nr. 180284.

Dat zal lastig worden Piet, het gaat hier om erg goedkope toestelletjes.
En dan wordt het al gauw: service? als het niet werkt dan koop je maar nieuwe...
En ze zijn inderdaad nog overal te koop.
De fabrikant geeft alleen maar aan dat het om speelgoed gaat en dat het bruikbaar is tussen twee aangrenzende kamers.
En op welke frequentie(s) het werkt? Nada.:-(

Overigens, wat voor batterijen gaan er nu precies in, ik vind de gegevens die ik op het WWW vond niet helemaal duidelijk.

Technische gegevens
Item gewicht 381 g
Afmetingen pakket 30 x 20,2 x 5,2 cm
Batterijen: 4 AA batterijen.
Aanbevolen leeftijd: 36 maanden - 6 jaar
Modelnummer (item) 180284
Aantal 2
Montage vereist? Nee
Batterijen vereist? Ja
Batterijen inbegrepen? Nee
Soort batterij 2 6LR61 /9V
Materiaalsoort Kunststof (voornamelijk)

Willem

Gezocht Schema van een Walkie Talkie

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-06-2017, 20:53 (2501 dagen geleden) @ Piet van der Pol

In de kringloop kocht ik, voor mijn kleinkinderen (en mezelf...), twee speelgoed walkie talkies. Helaas, ze werken niet goed. Omdat ik ze toch aan de praat wil krijgen, zoek ik het schema, maar dat is mij nog niet gelukt. Misschien heeft iemand nog een tip. Het gaat om de IMC TOYS Walkie Talkie model nr. 180284.

Schema zal lastig te vinden zijn maar is waarschijnlijk ruimschoots simpel genoeg om zelf op te tekenen. Zelfs voor een eerste reverse engineering projectje, als je een klein beetje van HF weet.

Gezocht Schema van een Walkie Talkie

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 22-06-2017, 21:00 (2501 dagen geleden) @ Piet van der Pol

In de kringloop kocht ik, voor mijn kleinkinderen (en mezelf...), twee speelgoed walkie talkies. Helaas, ze werken niet goed. Omdat ik ze toch aan de praat wil krijgen, zoek ik het schema, maar dat is mij nog niet gelukt. Misschien heeft iemand nog een tip. Het gaat om de IMC TOYS Walkie Talkie model nr. 180284.

Piet

[image]

Hallo Piet
Ik denk niet dat het wat gaat worden, in het verleden heb ik me er ook wel eens aan gewaagd zonder veel succes.
Ik heb hier ook nog een vrijwel nieuw setje liggen in "Disney look", zelfde klacht: heel veel ruis en vrijwel onverstaanbaar.
Mocht je er mee willen expirimenteren, dan mag je ze gratis hebben.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Gezocht Schema van een Walkie Talkie

door Laurens @, Zaandam, 23-06-2017, 09:28 (2501 dagen geleden) @ Piet van der Pol

90% kans dat het een superregeneratieve ontvanger is, met de detector omschakelbaar naar zender. Ze werken dan op 27 of 40MHz.

In dit geval geldt de antenne echter als beperkende factor. Als het 27 of 40MHz zenders zijn, dan is de antenne nog niet eens 1/10 van de golflengte. Je zult het zendvermogen moeten verhogen om de antenne-efficientie te compenseren.

Een superreg-ontvanger kan heel gevoelig zijn. Bovendien is de ontvangsttrap met slechts een aangepaste instelling om te schakelen naar de zender. Dat maakt ze simpel en goedkoop.

Verbeteren is misschien net zoveel werk als helemaal nieuw bouwen. Maar dit kun je doen:
- Tor in zendstand, instelling aanpassen voor groter vermogen
- Kristalstabilisatie toevoegen bij het zenden, om te compenseren voor de extra thermische drift
- Antenne zo goed mogelijk aanpassen
- Experimenteren met diverse superreg-schakelingen, gewoon op een stukje printplaat. De beste aanpassingen doorvoeren in je walkietalkie.

Gezocht Schema van een Walkie Talkie

door Piet van der Pol @, 23-06-2017, 11:59 (2501 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Iedereen tot nu toe bedankt voor de inbreng.
Ik heb er 1 open gemaakt, en er zit een printje in met voornamelijk smd.
Er zijn 3 transistoren, waarvan 2 smd. De derde transistor is een 3-poot plastic uitvoering, en staat direct naast een kristal van 40,685 Mhz. De zend/ontvang schakelaar is een 4-polige omschakelaar, dus er wordt het nodige omgeschakeld, en dus zowel voor zenden als ontvangen gebruikt.
Het schema optekenen zal een hele klus worden, omdat het printje dubbelzijdig is, en de smd-tjes heel erg klein zijn. Naar de componentwaardes moet dan geraden worden. Ik leg ze dus nog maar even aan de kant, tot ik misschien toch nog nadere info kan vinden.
De gebruikte batterij is overigens een gewone 9V batterij.

Piet

Gezocht Schema van een Walkie Talkie

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2017, 12:28 (2501 dagen geleden) @ Piet van der Pol

40.685 Dat is een frequentie waarop ook veel garagedeur openers en dergelijke afstandbediende apparatuur werkt. Wie weet welke garage je ontgrendeld hebt:-D

powered by my little forum