reparatie LogicAnalyzer HP 1661A (deel 1) (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 25-05-2018, 15:22 (2165 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 25-05-2018, 15:35

Hallo forumlezers,

Eindelijk is het gelukt om een goed werkend alternatief te maken voor de floppy drive in de HP Logic Analyzer (LA) type 1661A.


[image]


Maar eerst , voor degene die niet precies weten wat een LA is, een korte samenvatting wat het nut is van een LA en waarom er een floppy drive nodig is.

WERKING LOGICANALYZER (LA)
Een LA is bedoeld voor het meten aan digitalen circuits.
Een LA heeft een aantal test lijnen die je kan verbinden met de data bus en de adres lijnen.
De testlijnen zitten , bij de HP 1661A zijn dit er 16, op een zogenaamde POD . Daarna gaan deze POD via een bandkabel naar de LA. Omdat er op hoge snelheden gemeten kan worden moet de belasting per aansluitdraad erg laag zijn. Alleen het stukje naar de POD en de ingang impedantie daarvan heeft invloed op de te meten schakeling . De bandkabel dus niet. Bij de HP 1661A kunnen 6 POD’s aangesloten worden dus 6*16 = 96 testlijnen tegelijk gebruikt worden.

Op onderstaande foto zie je een POD met de 16 testlijnen.

[image]


De testlijnen kijken met een vooraf ingestelde frequentie naar de status van het signaal. Bij de LA HP 1661A is de maximale snelheid 500MHz dus per 4 nS een meting.
De weergave van het gemeten signaal kan als een blokgolf of data code in HEX,DEC,OCT,etc. worden weergegeven. Je kan ook opgeven of de te meten signalen TTL logica , CMOS, etc. zijn.
Ook kan je opgeven op welk niveau de analyzer een digitale nul of één moet waarnemen.

Bij de start van een cofiguratie kan je opgeven welke POD’s wel en niet gebruikt worden.
Ook zie in dat configuratiescherm met pijltjes aangegeven waar de LA activiteiten heeft waargenomen.

[image]

[image]

Nu gaan we meten aan een apparaat dat bestuurd wordt door een Microprocessor (MP)
Vaak zitten er velen onderdelen in een apparaat dat bestuurd wordt door een Microprocessor (MP). Dit kan onder andere zijn: een display ,geheugen IC , uitgang poorten, etc. Deze onderdelen zijn meestal allemaal aangesloten op één groep van 8 of 16 draden (dit wordt ook wel een data bus genoemd. Op deze draden staat dus informatie die, in de tijd gezien, voor één van deze onderdelen bedoeld is . Om aan te geven voor welk onderdeel zijn er ook weer een groep draden nodig die op het juiste moment dat onderdeel selecteert waarvoor de informatie bestemd is.

Door nu de testlijnen van de LA door te verbinden met de databus en de adres lijnen kan je in beeld brengen wat er op een bepaald moment naar bijvoorbeeld het display gaat.
Stel dat deze data wel juist is , maar het display geeft de verkeerde waarde dan zit de fout waarschijnlijk in het display zelf.


Om het fout zoeken eenvoudiger te maken kan je alle lijnen in de LA ook een naam geven. Dus je zou dan kunnen zien “DISPLAY SELECTIE LIJN” en “DATA VOOR DISPLAY” . Dat leest dan een stuk makkelijker dan dat je ziet dat op ingang 1 van de LA een hoog stond en dat op de probes 0 tot 8 10100011 stond.
Soms is het nodig dat je pas een meting krijgt als eerst een bepaalde HEX code is geweest gevolg door weer een andere code. Ook kan je opgeven hoeveel keer deze code moet zijn waargenomen voordat de LA gaat kijken naar een tweede (of derde,vierde, etc.) code

Nu voordat je alle instellingen naar wens heb dan ben je wel een paar uur verder. En als je de LA uit zet dan zijn alle instellingen verdwenen. En daar is nu onder andere de floppy drive voor bedoeld . Je kan dus alle instellingen bewaren en weer oproepen. Ook zijn er door HP complexe instellingen gemaakt op floppy voor bijvoorbeeld de RS232 serie bus. Daar zijn allemaal standaard teksten zoals CTS/RTS, etc. en deze zijn direct via de floppy op te roepen.

Bij andere type LA van HP staat ook het operatingsystem op de floppy. Gelukkig is dit bij dit type (1661A ) niet het geval.

Als voorbeeld en ook om de LA te controleren heb ik een klein programmatje gemaakt in een Microprocessor van het type Arduino UNO.

Na het indrukken van start meting , blijft de LA net zo lang wachten tot hij de code HEX B3 tegen komt. Deze code komt alleen als de Arduino een reset krijgt en dan opnieuw het programma start.

Dus na de reset zie je dus de LA triggeren en zoveel stappen voor de komst van HEX B3 (dit kan je ook weer instellen) en zoveel stappen na deze B3 weergeven. Op onderstaande foto’s zie je de lijst en de waargenomen signalen . Je moet wel in de gaten houden dat de signaalvorm niet overeenkomt met het werkelijke signaal. De LA bemonsterd het te meten signaal en als dit boven een ingesteld niveau komt wordt dit een hoog niveau op het scherm. Het originele signaal kan dus zeer rommelig zijn in variaties tussen o en 1. Maar op het scherm ziet dit er altijd strak uit, het is dus geen oscilloscoop.

Op onderstaande foto’s zie je het moment dat HEX B3 voorkomt. Ook kan je zien dat de poorten van de Arduino in de overzichten genoemd worden. Dus niet de POD en welke poort daarvan.

[image]
[image]


Dus samenvattend een LA is voor meten aan digitale circuits. De instellingen zijn complex en kunnen worden opgeslagen op de floppy disk.

Zie vervolg deel 2

reparatie LogicAnalyzer HP 1661A (deel 2)

door loek @, Exloo (Drenthe), 25-05-2018, 15:27 (2165 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door loek, 25-05-2018, 15:31

Deel 2

NU DE PROBLEMEN MET DE FLOPPY DRIVE

Ik had al eerder op dit forum wat vragen gesteld over de 3,25 inch floppy drive die in deze LA zit.
Aan de buitenkant leek het een standaard floppy drive die je ook in PC’s tegen komt. Maar bij nader onderzoek bleek toch dat de interface signalen anders waren . Het type wat in de LA zat is de Epson SMD 1000.


[image]

[image]

Een belangrijk verschil ten opzichte van een PC-drive is de voeding aansluiting. Deze zit niet op een aparte stekker maar op een aantal oneven pennen van de 34 pens connector. Ook werden signalen gebruikt zoals “Bussy” en “Ready” die bij PC’s vaak niet gebruikt worden.

De klacht was dat bij het opstarten vaak de melding kwam van “DISK ERROR”. Soms kwam deze melding niet en kon een file in zijn geheel geladen worden. Met wat meten leek het erop dat de index pulsen in de fout situatie niet op tijd kwamen. Na smeren motor, elco’s meten etc. was de conclusie dat ik hier niet mee verder kwam.

Uiteindelijk lukte het om een PC drive van TEAC type FD235 HF6391 werkend te krijgen. Nu stond vast dat de fout dus een kapotte drive was en niet met (bijvoorbeeld) de floppy disk controller .

Wat ging er wel en niet goed met de TEAC drive:
Formatteren op HD en DS ging goed en snel
Lezen en schrijven ging goed maar de tijd voor bijvoorbeeld 175 Kbyte file was 5 minuten.
Zo’n snelheid zijn we niet meer gewend toch?
Als de LA aan het opstarten is dan wordt de floppy drive ook gelezen . De files die aanwezig zijn worden alfabetisch gerangschikt en in een lijst en op scherm gezet.

Vervang je daarna de schijf dan wordt deze niet opnieuw ingelezen. De LA blijft er vanuit gaan dat de data aanwezig is die in de eerder gemaakte file list staat.

Dit komt vreemd over en ben je niet gewend bij gebruik van bijvoorbeeld een PC. In eerste instantie dacht ik dat dit een fout was. Maar na veel experimenteren met de nog over gebleven interface signalen zoals “BUSSY/READY en DISK CHANCE” kreeg ik het niet voor elkaar om daar verandering in te brengen. Na bij voorbeeld forceren van een DISKCHANGE komt deze melding op het scherm. Maar de LA wil daarna geen nieuwe of oude floppy lezen.

Ook bij het uitvoeren van een DISK-FORMAT blijft de oude file list staan.
Dus stel er staat een file list en je gaat deze floppy formatteren. Het formatteren gaat goed, als je deze floppy later op een PC bekijkt is hij leeg. Maar de LA blijft in de file list de oude files aangeven. Vraag je zo’n file op dan komt er een melding “NO FILE”. Maar ook dan blijft de oude lijst staan. Ik heb echt alles uitgeprobeerd en ook vragen gesteld aan anderen die misschien ervaring met deze LA hebben. Maar alles zonder resultaat. Voorlopig neem ik nu maar aan dat dit gedrag een eigenschap is van deze LA. Ook voor wat betreft het wat trage lezen en schrijven.

Zoals eerder beschreven is het de bedoeling om complexe instelling van de LA kan bewaren op floppy. Voor dat je zo’n instelling hebt gemaakt ben je wel een paar uur verder. En dan maakt 5 minuten wachten niet zo veel uit. De TEAC FD235 HF6391 was dus goed bruikbaar maar de dikte van de drive was twee keer zo groot en paste dus niet op de plek waar het origineel zat. Er moest te veel materiaal weg gehaald worden om de boel passend te maken.


INTRODUCEREN FLOPPY DISK EMULATOR
In China is een floppydisk emulator van het merk COTEK besteld (14 Euro) . dit type had de naam: Updated version SFRIM44-U100 USB Floppy Drive Emulator 1,44MB 2HD cilinders.

[image]


Er zijn vele type in de aanbieding . Voor bijna elk muziekinstrument was wel een type. Maar ik kreeg het idee dat deze uiteindelijk allemaal hetzelfde waren. Ook in een EEV-blog heb ik pogingen gezien om dit soort emulatoren in de LA te laten werken maar nergens is een goed eindresultaat te zien.
Wel was het iemand gelukt om een emulator van het type HxC toe te passen maar deze kosten al snel 200 Euro en je moet ook nog iets doen met een software licentie.

De uitdaging was dus om deze goedkope drive emulator toe te passen in de LA.
De emulator heeft een standaard 34 pen connector en een aparte voeding stekker (zoals bij standaard PC). Er zit eigenlijk maar één jumper op voor de disk selectie. De andere jumpers zijn niet actief.

Als geheugen element gebruik je een USB stick. Je kan deze op een PC formatteren in 100 disk van 1,4 Mb of 740 MB. Je kiest dan met twee toetsen aan de voorkant welke disk actief is. Het programma om de 100 PC te formatteren werd vroeger er bij geleverd, maar nu moet je dit down loaden. Dit programma geeft je ook de mogelijkheid om een back-up van de USB stick te maken. Ook kan je via Windows files schrijven en lezen op ieder gewenste disk. Ook levert het programma een print-lijst waarop je kan aangeven wat er op iedere floppy staat.

De Emulator zelf heeft ook een mogelijkheid om de USB stick te formatteren in dat geval 1000 stuks.

Na wat testen/meten kreeg ik de emulator eigenlijk vrij snel werkend.

Ook paste hij goed op de oude plek . Alleen de boven kant van de behuizing moest verwijderd worden. En een heel klein beetje veilen in de LA kast.

[image]

Door de beperking van de LA het was nog niet mogelijk om alle 100 floppies te gebruiken. Immers als je de analyzer aan zet dan begint de emulator op floppy 0 en de LA is dan al aan het zoeken naar de files die daar staan.
Als de file list er staat dan kan je wel op de emulator een andere floppy kiezen, maar de LA blijft kijken naar de oude lijst.

Om dit op te lossen is de emulator op een aparte voeding gezet. Deze staat dus rechtstreeks op de netspanning. Je kiest dan eerst de gewenste floppy en zet daarna de LA aan.


[image]

Nu wist ik niet wat de gevolgen eventueel zouden kunnen zijn als de emulator wel voeding had en de LA nog uit stond. Er zouden dan via de interface lijnen (ongewenste) stromen kunnen gaan lopen naar de LA. Om dit op te lossen zijn alle interface signalen via een relais contact verbonden met de LA.


[image]


De relaisspoelen (4 stuks) zijn verbonden met de 12V voeding van de LA. Pas als de LA aan gaat maken deze relais contacten. Voor de netheid heb ik een verbreek contact toegepast om de functie van de twee toetsen op de emulator te blokkeren als de LA aanstaat (zie roze draden op foto). Hiermee voorkom je dat je kan wisselen van floppy tijdens bedrijf.

[image]

[image]

Je kan nu dus 100 projecten opslaan op één USB stick. Je moet dan wel op de uitgeprinte lijst zelf bijhouden wat (welk project?) er op de betreffende disk staat.
Samenvattend:
Voor start LA eerst floppy kiezen
LA starten en daarna geen mogelijkheid om te wisselen van floppy
Lezen en schrijven op de gekozen floppy

Het werkt goed (wel met dezelfde traagheid).
Ik hoop dat jullie wat gehad hebben aan dit verslag met vriendelijke groet,

Loek

reparatie LogicAnalyzer HP 1661A (deel 2)

door Doeve @, Borgercompagnie, 25-05-2018, 15:39 (2165 dagen geleden) @ loek

Loek ik ben met stomheid geslagen, compliment.
Henk

--
HJD

reparatie LogicAnalyzer HP 1661A (deel 2)

door Sietze Osinga @, Koekange, 25-05-2018, 15:55 (2165 dagen geleden) @ Doeve

Dit grenst aan het onmogelijke en toch weet Loek het weer te klaren.Diep respect
voor je kennis en doorzettingsvermogen,Loek.

Groeten,
Sietze.

reparatie LogicAnalyzer HP 1661A (deel 2)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-05-2018, 18:46 (2165 dagen geleden) @ loek

De Analyzer "Loek" nodig om dit werk uit te vogelen.

Is stap gewijs onderzoeken wat waar en hoe het probleem ontstaat cq er een probleem is.

Heel mooi en weer wat uren verder.
Resultaat een mooie oplossing die ook voor andere met een dergelijk lastig probleem verhelderend kan werken.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat de LA niet zijn file geheugen wist na een flop swap, cq deze overschrijft na opnieuw inlezen van de flop.

Mogelijk overzie je ergens in menu LA een dergelijke optie?

Immers als de LA een file wegschrijft zal toch ook die orginele file-lijst
moeten worden herschreven om te weten dat er een bestand bij gekomen is.

Maar goed, zo is er ook goed mee te werken.

reparatie LogicAnalyzer HP 1661A (deel 2)

door loek @, Exloo (Drenthe), 25-05-2018, 20:21 (2165 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Ik ben net zo verbaast als jij. Maar na vele pogingen met allerlei interface optisch denk ik dat dit een eigenschap is van deze LA.

Tot dat iemand kan laten zien dat het bij dit type toch anders kan werken.

Ik heb bijvoorbeeld met de emulator eerst een floppy bijna vol geschreven.
Toen ben ik naar een volgende floppy gegaan die nog leeg was. dit kon toen nog omdat de blokkade nog niet gemaakt was. Daarna geprobeerd diverse files bij te schrijven. Eigenlijk moesten alle nieuwe files op de lege schijf passen. Maar de LA rekent met de oude lijst en gaf na een paar files aan dat de schijf vol was. Deze werden netjes geplaatst in de oude lijst. Maar als je later op een PC kijkt naar de inhoud van de USB stick dan zie je dat de files geschreven zijn op de lege disk. Dit zelfde heb ik ook uitgeprobeerd met normale floppy maar dan op de TEAC drive.

Ik had toen nog niet zo dit gedrag bekend was een leuke schakeling bedacht die na het intoetsen van een andere disk op de emulator ook een disk change op de interface lijn zette. Met de bedoeling dat dan de LA (zoals bij een PC) opnieuw zou kijken naar de disk en dan dus met de lijst begon van de gekozen disk. Maar dat ging dus niet door.

Het blijft vreemd maar zoals je zei goed bruikbaar. En daarbij komt nog dat je een LA ook niet dagelijks gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Loek

reparatie LogicAnalyzer HP 1661A (deel 2)

door HM @, Hilversum, 26-05-2018, 07:40 (2164 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door HM, 26-05-2018, 07:42

Het kan natuurlijk zo zijn dat je een vroege versie te pakken hebt en dat er later software updates zijn geweest die deze heeft gemist.
Of die updates ergens te vinden zijn...... ben bang dat dat een speld in een hooiberg wordt.

HP had een groot service netwerk waar een apparaat zeer geregeld naar toe ging of waar servicemonteurs bij het apparaat langskwamen.
Wel tegen een vergoeding natuurlijk wat sommige bedrijven/instellingen deden besluiten de service niet uit te laten voeren.

Of is dat nog de enige hardware fout in het ding, dat het disk change signaal niet bij de software aankomt bandkabeltje, printbaantje, buffer....

reparatie LogicAnalyzer HP 1661A (deel 2)

door loek @, Exloo (Drenthe), 26-05-2018, 13:56 (2164 dagen geleden) @ HM

Hallo HM,

Dat van die update zou kunnen en deze, zal als hij er is, ergens nog op internet te vinden zijn. Ik doe er nu geen moeite voor. Ben wel aan het zoeken naar floppy's met configuraties.

Voor wat betreft de fout ik zou het geen hardware fout willen noemen. Alle interface draden zijn vanaf de connector gecontroleerd. Zo weet ik onder andere zeer zeker dat de lijn "DISK CHANGE" direct op de Floppy disk controller zit en ook nog op welke pen van deze FDC. En als ik de lijn activeer dan komt de software met de melding "DISCK CHANCE" . Maar daarna leest het systeem geen floppy's meer en komt met de melding "DISK ERROR". Voor alle duidelijkheid dit gebeurde met een normale drive en de emulator. Bij gebruik van een normale drive heb ik de melding "DISK CHANGE" nooit gezien.

Met vriendelijke groet,

Loek

reparatie LogicAnalyzer HP 1661A (deel 1)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 27-05-2018, 08:33 (2163 dagen geleden) @ loek

Hoi Loek, geweldig weer.
Zo zie je maar, met engelengeduld blijkt alles te repareren te zijn.

Jack Marotick

powered by my little forum