Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht (Gezocht)

door Gert Wouters @, 07-01-2019, 20:56 (1937 dagen geleden)

Na lang niets meer in het (oude) audiowereldje gedaan te hebben, kwam een kennis me vragen om deze bandrecorder eens na te kijken. Bouwjaar 1966 zoiets, maar toch al volledig getransistoreerd. De geluidskwaliteit is er naar; buizentoestellen uit die tijd vond ik véél beter klinken hoor.

Nu goed, momenteel zit er nog een belangrijk defect in: de drukrol is uitgehard. Bandgeleiding is uiteraard niet meer goed.

Nu is de vraag waar ik van Schaub-Lorenz nog ergens aan onderdelen kan geraken. Iemand tips hieromtrent?
Mijn dank is groot...

Nog enkele sfeerfoto’s...

[image]
[image]

Gert

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-01-2019, 22:22 (1937 dagen geleden) @ Gert Wouters

Zit er een deuk in?

Of is alleen glad en hard?

Dat laatste gewoon reinigen met ontvetter en een stevige katoenen doek.
Net zo lang tot het weer mooi dof is.

Zelden dat ik een rol moet vervangen.

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door soundman2 @, Wouw, 07-01-2019, 22:43 (1937 dagen geleden) @ Maurice

Zit er een deuk in?

Of is alleen glad en hard?

Dat laatste gewoon reinigen met ontvetter en een stevige katoenen doek.
Net zo lang tot het weer mooi dof is.

Zelden dat ik een rol moet vervangen.

Een passend boutje erin en dan in de boortol zetten. Met fijn schuurpapier lichtjes aandrukken, zodat het allerbovenste laagje ruw wordt. Het is niet de bedoeling dat je de rol flink afslijpt, anders zal de tape de neiging krijgen om tussen de rol en de capstan weg te lopen.

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door Gert Wouters @, 08-01-2019, 12:38 (1936 dagen geleden) @ soundman2

Inderdaad, het rolletje zag helemaal bruin van de banden. Ik heb dat proper gemaakt met wasbenzine, zoals ik dat vroeger met videorecorders ook al wel eens deed.
Nu is hij niet overdreven glimmend, maar toch. Je kan hem amper indrukken.

Het idee met het schuurpapier was ook al in me op gekomen, maar ik vreesde voor ongelijkmatig af te schuren.
Ik probeer het zoals voorgesteld: met een tolletje en fijn schuurpapier. Dit vind ik wel op m’n werk.

Bedankt voor die tip!

Gert

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door soundman2 @, Wouw, 08-01-2019, 13:33 (1936 dagen geleden) @ Gert Wouters

Wel een boutje gebruiken met de goede diameter, anders slingert het rolletje. Desnoods het boutje passend maken me dun sellotape of een strookje papier.De aanddrukrol mag niet slingeren.

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-01-2019, 18:41 (1936 dagen geleden) @ Gert Wouters

Gert,
Het klopt uiteraard dat het zeer stevige rollen zijn.

Even opruwen en klaar.Katoenen doek nemen en wat ontvetter/remreiniger spuitbus.

Mijn idee is dat wasbenzine veel te vettig blijft.
Terpentine , let op dat zaakje nu ook weer niet oplost.
Is niet altijd 100% rubber.


Schuren hoeft op zich niet, of hooguit met korrel 800.
Wel recht over het geheel schuren anders loopt je band
weer scheef.

Diameter heeft echt wel wat speling, als er maar voldoende druk op
de toonas blijft staan.

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 08-01-2019, 16:48 (1936 dagen geleden) @ Gert Wouters

Tip om te reviseren:
Eerst de afmetingen opmeten.
Dan het "rubber" van het asje snijden.
Een wat grotere "rubber" ring zoeken en stevig op het asje lijmen.
Dan het "rubber" op de juiste maat draaien met een draaibankje of (wat onhandiger) met een boormachientje in een standaard.
Het is wat werk en oefening, maar een nieuwe (als ze te vinden zijn) kosten al gauw rond de 30 euro.
Zo heb ik er al een paar gemaakt voor mijn Tandberg bandrecorders welke compleet hard en brokkelig waren geworden.
Succes.

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door Gert Wouters @, 08-01-2019, 18:33 (1936 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Op zich maakt het niet uit dat het 30€ kost hoor. Ik zou hem alleen graag goed werkend hebben.

Maar goed, alle tips welkom!

(Mocht niets lukken, toch niemand een idee waar een bruikbaar rolletje te vinden is?)

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door PA2JAN @, Marknesse, 08-01-2019, 23:22 (1936 dagen geleden) @ Gert Wouters

Om rollen weer soepel en schoon te maken heb ik "Platenclene" , schrijfmachinerol schoonmaakmiddel en hersteller.
Het is een pompbusje met 100 cc inhoud.
De fabrikant heet: Automation facilities, Wargrave, Berkshire, England.
Ik heb het busje gekregen via een printer reparatie bedrijfje.
Succes!
Jan

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door Oldtimer @, Oegstgeest, 08-01-2019, 23:45 (1936 dagen geleden) @ PA2JAN

Ik heb het busje gekregen via een printer reparatie bedrijfje.

Kopen kan ook, zie:

https://www.123inkt.nl/AF-PCL100-platenclene-rubber-rol-reiniger-100-ml-PCL100-i16170-t582574.htm...

Willem

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 10-01-2019, 19:56 (1934 dagen geleden) @ Gert Wouters

Gert,

Indertijd gebruikten we in de offset-druk een "Blanket Restorer", dit was een rubber-vernieuwer.
Dit product is echter al jaren niet meer te krijgen wegens nogal ontvlambaar, ongezond, enzoverder...
Zelf heb ik daar nog een paar liter van en gebruik dit om rubber rollers te reinigen en te 'vernieuwen'.
Echt volledig uitgeharde rollers heb 'k nog niet gehad.
Er bestaat wel nog altijd iets als dit .

Mvg
Pierre

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door ruudtx @, Utrecht, 11-01-2019, 20:22 (1933 dagen geleden) @ pdegro

Met 10 liter kan je wel even vooruit....

Bandrecorder Schaub-Lorenz SL220 drukrol gezocht

door Gert Wouters @, 13-01-2019, 09:56 (1931 dagen geleden) @ Gert Wouters

Bedankt alvast voor alle super goeie tips.

Nadat ik het rolletje voor de tweede keer gedemonteerd had (na jullie tips hier), viel het me op dat er hele oppervlakkige scheurtjes in het rubber te bespeuren waren. Ik denk dat het verstandig is om daarom eerst een klein laagje af te schuren.

Het apparaat behoort toe aan iemand van mijn werk. Mijn teamleader is nogal goed met draaibanken en dat soort dingen. Hij zal het rolletje daarin opspannen, met gelijkmatig toerental laten draaien en dan mooi gelijkmatig opschuren met fijne korrel.
Met andere toepassingen weliswaar, maar de man heeft blijkbaar ervaring in rubber opschuren.

Als zijn agenda het toeliet, zou het vandaag gebeuren.

powered by my little forum