Aansluitingen Philips 22RH427 luidsprekerboxen (Toestel of techniek)

door Jan 1 @, Tilburg, 09-03-2019, 14:57 (1878 dagen geleden)

Ik heb twee z.g.a.n. Philips luidsprekerboxen gekocht (22RH427), waarvan een van de vorige eigenaren zo goochem is geweest om de pluggen eraf te knippen. Ik heb nu alleen maar twee aangesneden snoerkabels van ongeveer 5 meter lang. Nu wil ik weer opnieuw pluggen er op monteren, alleen weet ik nu niet waar de fase en de nul achter de twee boxen zit. Is er een trucje om aan de weet te komen welke aansluiting nu de fase is en welke de nul, zonder daarbij de kasten open hoeven te maken. Dat laatste lijkt mij een heikel punt, want ik kan op de achterkant van de boxen geen schroeven ontdekken. Ik kan niet zonder meer twee pluggen aan de snoeren monteren, daar ik anders het risico loop dat de stereoweergave uit fase weergegeven word. De conussen van de de ene luidsprekerbox zullen dan bij stereoweergave naar buiten bewegen, en van de andere naar binnen.

Aansluitingen Philips 22RH427 luidsprekerboxen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-03-2019, 15:18 (1878 dagen geleden) @ Jan 1

maakt niet uit als je beiden maar gelijk houd.

Aansluitingen Philips 22RH427 luidsprekerboxen

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 09-03-2019, 15:54 (1878 dagen geleden) @ Maurice

De draden aansluiten op de pluggen, dan luisteren. Daarna op één van de pluggen de draadjes omwisselen. Klinkt het nu beter, dan is dat de juiste aansluiting. Klinkt het slechter dan weer terug. Het verschil is heel goed hoorbaar. Zo doe ik het.

--
Wim Schoonhoven

Aansluitingen Philips 22RH427 luidsprekerboxen

door soundman2 @, Wouw, 09-03-2019, 16:26 (1878 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Dat werkt het beste als je de luidsprekers in een hoek van een graad of 90 tegen elkaar zet. Bij het ompolen zul je merken dat de laagweergave bij verkeerde fase geheel verdwenen is. Bij voorkeur de versterker op mono weergave zetten.

Aansluitingen Philips 22RH427 luidsprekerboxen

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 10-03-2019, 19:57 (1876 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 10-03-2019, 20:02

maakt niet uit als je beiden maar gelijk houdt

Da's niet helemaal waar . Er zijn mensen die het verschil wel degelijk horen . Bij de test van een paar ls prototypes waar ik bij uitgenodigd was ( heb de definitieve speaker later aangeschaft) kon de Canadese ontwerper/bouwer van ARS Acoustica bij een voor hem onbekende opname na een paar seconden al horen dat er iets mis was met de fase . Bleken de beide speakers verkeerd om aangesloten te zijn . Hij noemde dit absolute fase, heb hier een paar jaar geleden ook al iets over geschreven . Ik moet binnenkort m'n studio aanpassen , ga dan tijdelijk een omschakelaar tussen beide speakers plaatsen omdat ikzelf het verschil ook niet hoor zonder A-B vergelijking . Kom hier dus binnenkort nog op terug .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Aansluitingen Philips 22RH427 luidsprekerboxen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-03-2019, 21:04 (1876 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door Maurice, 10-03-2019, 21:15

Ik heb hier echt even over nagedacht.

Een toon is een wisselend signaal.
Alleen in de tijd het horen van die 180gr fase verschil bij een toon van zeg 1kHz
is gevoegelijk onmogelijk.

Ook uit de versterker is geen enkel ander signaal te vernemen wat ook maar enig
duidt op een probleem bij 180gr draaiing.

Alleen in combinatie met andere versterkers, bv een hoog en laag versterker
is het waarneembaar uiteraard.
Dan moet alles de juiste fase hebben.


Nu kun je proberen te stellen dat bv een pouk slag , 1 piek naar voren geeft
ipv naar achteren.
Maar die slag blijft een toon van lage trilling, dus dat gaat alsnog niet op.

Alleen een harde DC, halve sinus puls zeg maar zou het uit kunnen maken
naar voren of naar achteren.
Immers dan mis je inderdaad een drukgolf.

Dan verder denkend kun je daarop door filosoferen of die paukslag die loopt als
een golf nu eerst negatief of positief de microfoon haalt.
Je drukt het vel IN immers, dus zuigt het lucht weg van de microfoon.
Maar dan nog is en blijft het een toon, immers dat maakt het verschil in een grote
of kleine trom.

Een toon hoor je pas op moment dat deze sinus een keer vol +/- is geweest.
Immers de variatie in tijd of lengte bepaalt de toon.
En of nu de eerste aan negatief of positief is, knappen die dat kan waarnemen.

Ik hoor je bevindingen wel.
Maar dan wel hele specifieke tonen draaien.

Aansluitingen Philips 22RH427 luidsprekerboxen

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 10-03-2019, 21:46 (1876 dagen geleden) @ Maurice

Maar dan wel hele specifieke tonen draaien.

Dit lijkt me niet relevant, het gaat immers om muziek . Ik pak gewoon dezelfde opname (koor met orkest). Kom er na 3bergen wel op terug, eerst nog het eea voorbereiden voor de Revoxdag aldaar .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Aansluitingen Philips 22RH427 luidsprekerboxen

door maarten van dijk @, 09-03-2019, 15:19 (1878 dagen geleden) @ Jan 1

Als ik me niet vergis zit er in een van de snoer aders een ribbel, dat is de plus.Bij de DIN luidsprekerplug is de ronde pen de plus en de platte de min.
Mocht de ribbel er niet op zitten,kan er in de ader een rood draadje zitten, dat is dan ook de plus.

suc6! mvg, Maarten.

Aansluitingen Philips 22RH427 luidsprekerboxen

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-03-2019, 15:23 (1878 dagen geleden) @ Jan 1

Als het goeie snoer erop zit, zijn de twee aders iets verschillend. Soms verschillende kleur, bij Philips ook nog wel eens een rond en vierkante ader. Als je bij allebei de vierkante als plus beschouwt, kunnen je boxen nooit uit fase geraken.

Wil je dat het ook overeen komt met andere speakers, dan even een batterijtje van 1,5V erbij halen. Houd de draden tegen de batterij. Als de conus van de woofer naar VOREN komt zit de + van de LS aan de + van de batterij. Ook als de aders hetzelfde zijn kom je er zo uit.

Mooie speakers trouwens!! Ik heb "maar" de 22rh426 en ben er erg tevreden over.

Aansluitingen Philips 22RH427 luidsprekerboxen

door franshack @, Hengelo ov, 09-03-2019, 18:37 (1877 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

:)

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

Aansluitingen Philips 22RH427 luidsprekerboxen

door Jan 1 @, Tilburg, 09-03-2019, 19:14 (1877 dagen geleden) @ Jan 1

Iedereen bedankt voor alle tips. Als het beter weer word ga ik mijn tuinhuisje weer in (achter in mijn tuin) alwaar mijn muziektempel is, als ik dat zo mag uitdrukken. Dus er moet verschil zijn in de inwendige vorm van een draad, en of een rood draadje bij de ader die er op wijst dat dit de fase aansluiting is. Ook die tip met de 1,5 volt batterij vond ik waardevol. Ik zal deze waardevolle tips opslaan. Groetjes; Jan.:)

powered by my little forum