Philips Battery-Super Duty 1978 - nog steeds 1,42V (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-11-2010, 10:30 (4927 dagen geleden)

Maak ik een Sony EM-2T tape recorder open.

Zitten er 16 batterijen in
Philips Super Duty uit 1978

De 4 bruine zijn uitgelopen
Maar de 12 zwarte meten alle nog 1,42 tot 1,47 V

Dat is een sterk staaltje
Weten we ook weer hoe de batteryen er in 1978 uit zagen.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Sony EM-2T
[image]

Voor de ongelovigen --Philips Battery-Super Duty 1978

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-11-2010, 10:58 (4927 dagen geleden) @ Maurice

http://84.87.34.146/Collectie/cassetterecorder/n2228.htm

Heb ze in de N2228 gestoken
Immers recorder is uit 1979 en dan moeten ze daar wel in werken
Bekijk 2e filmpje
Ze werken zowaar nog!!


Maurice

Philips batterijen - toch uitkijken

door Jac Janssen @, Eindhoven, 06-11-2010, 11:19 (4927 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Toch is het uitkijken met Philips batterijen.
Ik heb erg veel apparaten gezien en zelf gehad die naar de knoppen zijn gegaan door uitgelopen batterijen, en dan is het merk meestal helaas Philips.

Als je geluk hebt lopen ze al uit nieuw in de verpakking:

[image]

groeten,
Jac Janssen

Philips Battery-Super Duty 1978 - nog steeds 1,42V

door Jampie, 06-11-2010, 12:07 (4927 dagen geleden) @ Maurice

Als het goed is zijn ze nog ouder volgens mij is de datum die ingeslagen is de uiterste houdbaarheidsdatum:-)

Philips Battery-Super Duty 1978 - nog steeds 1,42V

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-11-2010, 12:08 (4927 dagen geleden) @ Maurice

Grapppig!

Die zwarte batterijen zien er iets moderner uit in mijn ogen. Staat er ook nog een land van herkomst op de bruine en de zwarte? Ik gok de zwarte "made in Belgium", uit de joint-venture met Matsushita en dus van Japanse kwaliteit.

Philips Battery-Super Duty 1978 - nog steeds 1,42V

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-11-2010, 19:50 (4926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Staat er niet op waar deze gemaakt zijn.

DRY CELL 1,5V Type R14 SD
4 sterren "Super Duty"

Heb hier 2 pakken elk 12x Philips Longlife AA R6/UM3 met houdbaarheid 10-2012
Made in China.....
Maar je denkt toch niet dat mijn foto camera daar op sjoege geeft!!!
Heb er nu 14 geprobeerd maar geen van alle doen de camera tot leven brengen.


Dus Philips net maar op de hoogte gebracht van die batt's uit '78.
Gezegd wil de '78-ers inclusief een Zaklamp toesturen met die 24 AA's .
Benieuwd of ik nieuwe krijg.
OK die AA's lagen bij de Bass laatst voor wat dump prijzen dus zal wel een of ander mislukte partij zijn waar ik in getrapt ben, maar toch.

Enkel nog goed om een AB wat leven te geven.

Philips Battery-Super Duty 1978 - nog steeds 1,42V

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-11-2010, 19:59 (4926 dagen geleden) @ Maurice

Die oude batterijen allemaal naar Philips sturen lijkt me zonde. Heb je niet nog een leuk plaatsje in je vitrine vrij voor een paar stuks? ;-)

Overigens zie ik op de foto dat op de bruine wel een land staat vermeld, alleen kan ik het op de foto net niet lezen...

Philips Battery-Super Duty 1978 - nog steeds 1,42V

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 06-11-2010, 20:44 (4926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik gok op België ;-)

Vond het al heel wat een nog werkend 9V batterijtje in een V2000 afstandbediening aan te treffen met houdbaarheidsdatum 1983.

Groeten,

Matthias

Philips Battery-Super Duty 1978 - nog steeds 1,42V

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-11-2010, 20:51 (4926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Made In Belgium


Type R14 HD
Deze hebben ook het logo boven op de plus pool, zie je ook nooit meer.

Overigens deze alle 4 wel uitgelopen.

toch leuk dergelijke oude batts weer eens te zien.

Philips Battery-Super Duty 1978 - nog steeds 1,42V

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-11-2010, 05:18 (4926 dagen geleden) @ Maurice

Ah kijk aan, de (eerste serie) Belgen zijn dus juist slechter dan de latere waar geen land op staat. Weten we dat zoveel jaren na dato ook weer ;-)

Philips AA batterijen

door Jac Janssen @, Eindhoven, 06-11-2010, 20:24 (4926 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

De AA (R6) batterijen van Philips lijken niet het beste produkt van de firma.
Als je denkt dat ze wat leven in afstandsbedieningen kunnen brengen, dan heb ik ook nog een afstandsbediening om te proberen.
De vorige Philips AA batterijen hebben het leven juist úit deze afstandsbediening gehaald. Ik krijg hem niet meer werkend!

[image]

vr. gr.
Jac Janssen

Philips AA batterijen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-11-2010, 20:56 (4926 dagen geleden) @ Jac Janssen

Jac,

Tja zuur zit IN de print.
Probeer het uit te wassen met heet water en veel.
Desnoods nachtje in de week.

Misschien dat het zout er uit trekt, wie weet...

Philips AA batterijen

door Jac Janssen @, Eindhoven, 06-11-2010, 21:00 (4926 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Dank je wel voor het advies.
Dat ga ik proberen.

Vr. gr. Jac

Philips AA batterijen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-11-2010, 05:17 (4926 dagen geleden) @ Maurice

Let op, bij lekkende alkalinebatterijen komt er geen zuur uit maar een base. Schoonmaken doe je dus met een (licht) zuur. Contactspray is dat ook, dus zou goed moeten werken. Het onderwerp is hier eerder ter sprake geweest meen ik.

Philips AA batterijen

door Jac Janssen @, Eindhoven, 07-11-2010, 09:14 (4926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Contactspray heb ik als eerste uitvoerig geprobeerd, maar was helaas niet de oplossing. Meestal is het inderdaad wel afdoende.

Straks maar eens een tijdje aan een lekker warm watertje blootstellen....
Ben benieuwd!

Gr. Jac

Philips AA batterijen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-11-2010, 16:24 (4924 dagen geleden) @ Jac Janssen

Hallo Jac,

Ik lees dat ook de behandeling van Maurice helaas geen effect heeft gehad. Als er toch niets meer te redden is en het zijn inderdaad alkalinebatterijen die gelekt hebben, kan je nog eens een sterker zuur zoals azijn proberen. Ik weet vrijwel zeker dat er hier in een dergelijke discussie eerder nog wat andere tips zijn langsgekomen, of anders op circuitsonline.

Philips AA batterijen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2010, 16:37 (4924 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zou een goede tip kunnen zijn Maarten.

Zou ook de nodige printen kunnen redden ...

Misschien nog beter "warm gestookte" azijn. dan lost het helemaal prettig op denk ik.

Philips AA batterijen

door Jac Janssen @, Eindhoven, 08-11-2010, 19:35 (4924 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Dat zou ik nog eens kunnen proberen.
Ik ben wel bang dat er steeds meer rommel/vloeistof in de goedkope printplaat trekt.

Ander probleem is dat de koolstofbanen van en naar de schakelvlakjes inmiddels ook beginnen te verdwijnen.
Voor zover ik nu kan zien is er 1 onbruikbaar (de stop-knop), maar als er nog meer oplossen heb ik een echt probleem.
Alhoewel er niet veel te verliezen is natuurlijk.

Ik ben het nu weer even beu, dus op een later tijdstip ga ik het zeker proberen.

Bedankt voor de suggesties en hulp!

Jac Janssen

Philips AA batterijen

door Jac Janssen @, Eindhoven, 08-11-2010, 15:32 (4924 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Helaas geen succes....

[image]

Uiteraard toch bedankt voor de tip.

Vr. gr. Jac Janssen

Philips AA batterijen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2010, 16:16 (4924 dagen geleden) @ Jac Janssen

jammer,

wordt het toch een vervanger

Philips AA batterijen

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2010, 18:03 (4924 dagen geleden) @ Jac Janssen

Zou natuurlijk ook heel goed kunnen zijn dat door de corrosie er enkele kopersporen doorgerot zijn. Of dat het groene blokje onderaan op de foto niet goed meer is.

Ik heb al meerdere malen op diverse printen meegemaakt dat bij lek van de batterij/accu dit het geval was.

In sommige gevallen (multimeter waar verkeerde contactspray in schakelaars gespoten was) is het dan te repareren door het aangetaste spoor kaal te krabben, ook de viezigheid tussen de sporen, en dan een dun koperdraadje erop te solderen.

In de meeste andere gevallen is het zo'n gedoe om die koperbanen nog te herstellen dat het beter uitkijken is naar een vervangprint.

Wees ook bedacht dat er eventueel nog viezigheid onder componenten kan blijven zitten of dat daar de koperbanen aangetast zijn.

Groeten,

Matthias

Philips AA batterijen

door Jac Janssen @, Eindhoven, 08-11-2010, 19:47 (4924 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Matthias,

Dank je wel voor je meedenken.

Voor zover ik kon zien waren er geen kopersporen weggerot. Gelukkig lopen er op die plaats niet veel dunne sporen.
Wat er aan rommel opzat had ik al met krabben verwijderd; ook tussen de sporen.

Moeilijkheid is een isolatielaag die er plaatselijk over de pcb zit waarover weer koolbanen lopen naar de schakelvlakjes....
Daar is inmiddels wat van opgelost door het borstelen en het warme water.

Het blokje is volgens mij een keramische resonator van 455 kHz.
Die had ik geen andere, maar wel een van 452 kHz. Dan geeft hij misschien niet de exact goede frekwentie van de pulstreinen (als het al verschil maakt), maar ook daarmee werkt hij niet.
Twee keramische C's had ik vervangen door nieuwe exemplaren.

Meestal is het allemaal wel weer aan de gang te krijgen, maar deze is erg hardnekkig.
Met wat pech is er toch batterijrommel onder de afdekking van de chip doorgegaan en heeft daar schade aangericht.
Dan houdt het op.

Ik had verwacht al lang eens zo'n afstandsbediening op een rommelmarkt tegen te komen, maar helaas..
Een universele die ik eens gekocht had is klaarblijkelijk niet voorzien van de benodigde codes. Ik heb alles geprobeerd wat mogelijk van toepassing zou kunnen zijn.

Samenvattend: de DVD-speler wacht op een vervangende r.c.

Iedereen nogmaals dank voor het meedenken.

Jac Janssen

Philips Battery-Super Duty 1978 - nog steeds 1,42V

door ruud, 06-11-2010, 17:25 (4926 dagen geleden) @ Maurice

Interessant.
De Japanners hebben erg goed geken naar een Nagra, want daar lijkt ie wel wat op.

powered by my little forum