Wie kent dit Franse transistor radiootje? (Algemeen)

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 30-05-2019, 21:08 (1794 dagen geleden)
Gewijzigd door BenM, 30-05-2019, 21:12

Ik heb deze vanmiddag op een rommelmarkt gevonden. Helaas heeft het apparaatje wat waterschade waardoor het afstemscherm z'n originele kleur niet meer heeft, ik heb er een wit papiertje achter gedaan om de letters en cijfers zichtbaar te maken. Ik voeg een aantal foto's toe van binnen- en buitenwerk. De foto's heb ik met m'n telefoon gemaakt, hopelijk zijn ze duidelijk genoeg.

Groeten

Ben

[image]
[image]
[image]
[image]

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-05-2019, 11:33 (1794 dagen geleden) @ BenM

printje doet me denken aan optalix en Reëla.

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 31-05-2019, 13:50 (1794 dagen geleden) @ kris

Bingo!! Hartelijk dank voor deze tip, Kris! Het is de Reela pocket 64.

https://www.radiomuseum.org/r/reela_pocket_7.html

Nou 's kijken of ik een schema kan vinden. Het eindversterkertje doet het nog, maar het ontvang gedeelte is "dood". Verder wordt de batterij warm als ik er een tijdje spanning op gezet heb, mogelijk een transistor, die kapot is of een Elco.

Nogmaals dank voor je tip.

Groeten

Ben

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 31-05-2019, 14:54 (1794 dagen geleden) @ BenM

Hallo Ben,

En op onderstaande link kun je het schema vinden.
Succes met de reparatie.

https://www.doctsf.com/grandlivre/fiche.php?f_ref=35616&ori=ps

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 31-05-2019, 16:44 (1794 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Hallo Ben,

En op onderstaande link kun je het schema vinden.
Succes met de reparatie.

https://www.doctsf.com/grandlivre/fiche.php?f_ref=35616&ori=ps

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

Geweldig, hartelijk dank, Jan. De "stroomslurper" heb ik al gevonden, een lekke(nde) elco. Nog geen ontvangst van zenders. Als ik ~470kHz, gemoduleerd met 1 kHz op de laatste AF zet, komt er een mooie pieptoon uit de luidspreker, echter als ik dat eerder in het circuit doe, dan is de 1 kHz veel minder sterk. Ik zoek verder!

Groeten

Ben

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-05-2019, 15:37 (1794 dagen geleden) @ BenM

Als je batterij warm wordt... dan wordt er toch echt veel te veel stroom getrokken..

stroombegrenzing toepassen om verdere schade te voorkomen (dmv serieweerstand bvb).

Let op,sommige van deze radio's hebben + aan de massa..

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 31-05-2019, 16:46 (1794 dagen geleden) @ kris

Als je batterij warm wordt... dan wordt er toch echt veel te veel stroom getrokken..

stroombegrenzing toepassen om verdere schade te voorkomen (dmv serieweerstand bvb).

Let op,sommige van deze radio's hebben + aan de massa..

Ja, dat klopt, Kris (+ aan de masssa). De stroomslurper heb ik intussen gevonden, een wat "corpulente" elco =;-)

Groeten

Ben

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-05-2019, 21:44 (1793 dagen geleden) @ BenM
Gewijzigd door kris, 31-05-2019, 21:46

De stroomslurper heb ik intussen gevonden, een wat "corpulente" elco =;-)

weet je nu meteen waarom hij corpulent werd : te veel voeding hahaha

groeten

Kris

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 02-06-2019, 10:49 (1792 dagen geleden) @ kris

:-)

Inmiddels heb ik het tweede probleem gevonden, een "whisker" in de oscillator transistor tussen de basis en de behuizing. Er komt weer "radiomuziek" uit het speakertje (ik heb er tijdelijk een AF116 in gezet) :-P

Ik heb gelezen dat het beter is de AF117 te vervangen door bijv de AF127. Wie weet een goed adres om zo'n transistor te kopen?

Groeten

Ben

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 02-06-2019, 15:10 (1792 dagen geleden) @ BenM
Gewijzigd door J vd Westelaken, 02-06-2019, 15:13

Hallo Ben,

Een AF127 heb ik niet voor je maar wel een AF126 en die is hetzelfde (zie foto) bij interesse stuur maar even een mailtje.

[image]

[image]

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 02-06-2019, 17:00 (1792 dagen geleden) @ BenM

Ik zie dat je al een vervanger aangeboden hebt gekregen. De snelste fix waar hij het meestal toch wel een tijdje mee zal doen, is even de soldeerbout erop. Er zijn ook mensen die zelfs de moeite nemen om een gaatje te boren en het huisje te spoelen, maar dan is een vervanger minder werk.

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 02-06-2019, 18:11 (1791 dagen geleden) @ Forumbeheer

Bedankt voor je tips, met de vervanger van Jan gaat het helemaal goed komen. Ik las dat door het vervangen van een AF-11x door een AF-12x de gevoeligheid van de ontvanger mogelijk ook verbeterd.

Ik had overigens ook al een artikel van iemand gelezen, die de whiskers electrisch "opblaast", zie:

https://www.markhennessy.co.uk/articles/vintage_transistors.htm

Wat naar beneden scrollen naar het artikel '"Treat" the transistor'

Groeten

Ben

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 02-06-2019, 19:42 (1791 dagen geleden) @ BenM

Electrisch opblazen is mijnsinziens de minst effectieve oplapmethode, omdat je niet de whiskers opblaast die nog een paar micrometer te gaan hebben voordat ze kortsluiting maken. Bij smelten van de tinlaag van het huisje, wat ik na doorspoelen de meest effectieve oplapmethode vind, "reset" je als het ware de whiskers. Wel is er altijd een kansje dat je hem net iets te lang of te heet stookt en hij alsnog beschadigd raakt (maar nee heb je, ja kun je krijgen).

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 05-06-2019, 17:17 (1789 dagen geleden) @ Forumbeheer

Dankzij jullie hulp en de AF126 van Jan kan ik weer naar de ouderwetse middengolf luisteren :-)

Kijk/Luister maar even mee.

https://www.youtube.com/watch?v=lzMAKsIN4Ts

Groeten

Ben

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 05-06-2019, 18:22 (1788 dagen geleden) @ BenM

Hoi Ben,

Deze vind ik beter klinken en er leuker uitzien dan die uitgeklede versie

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 05-06-2019, 20:49 (1788 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Hi Jan,

De luidspreker klinkt inderdaad beter in de kast van het radiootje. Van de kleine transistor radiootjes, die ik heb, klinkt deze wel het beste en het minst "blikkerig". En dat komt niet alleen omdat het geluid van de Mebo II afkomt ;-)

Groeten

Ben

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Wie kent dit Franse transistor radiootje?

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 04-07-2019, 22:13 (1759 dagen geleden) @ BenM

AF 166 van SGS Ates kan ook. Geen problemen met whiskers.

powered by my little forum