Philips PM2503 (Algemeen)

door Frans @, Bredene, België, 08-09-2019, 18:43 (1663 dagen geleden)

[image]

Hallo,
Ik bezig met de herstelling van een Philips PM2503 universele meter.
Op alle meetbereiken slaat de naald volledig in de rechtse hoek , weerstand R116 in het 10mA bereik en weerstand R111 in het 30µA bereik zijn verbrand.

Ik zo het vermoeden dat IC1 OQ-0051 defect zal zijn , maar voor beter inzicht te krijgen heb ik de data sheet proberen op te zoeken maar daar is niets van te vinden.

Proberen met een nieuw IC is ook een oplossing maar tot nu toe nog niet gevonden waar je dat IC kan bestellen.

De vraag is nu waar zou ik data sheets kunnen vinden , waar zou het te bestellen zijn
of zou er een bekend vervanger voor dat IC bestaan of is iemand die deze fout al eens heeft meegemaakt ?


Vriendelijke groeten
Frans,

Philips PM2503

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-09-2019, 19:47 (1663 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door kris, 08-09-2019, 20:12

Ik heb het meegemaakt :-) (en toen de bijna laatste OQ0051 gekocht )


OQ series zijn custom made door Philips voor Philips meetapparaten. Je gaat ze dus niet zomaar tegenkomen.
Nu is dat niet zo erg. de PM2503 is mooi om naar te kijken, maar als meter een beetje een onding..zowel mechanisch als electrisch.

edit, nog vergeten.. Je kan het IC wel met enkele opamps nabouwen.

Philips PM2503

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 08-09-2019, 20:21 (1663 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Forumbeheer, 08-09-2019, 20:23

Dit soort IC's is inderdaad custom. Zie ook mijn topic op CO. Duikt soms op uit oude voorraad of sloop. Nieuw werden ze vrijwel zeker alleen gemaakt zolang de meters in productie waren, dan werd er gewoon een beetje extra gedraaid zodat er nog voor een aantal jaar service-reserve was. In heel zeldzame gevallen (hoge uitval in de eerste paar jaar of overheidscontracten) werd er nog wel eens een batch bijgedraaid, maar daar zaten waarschijnlijk flinke opstartkosten aan.

Kortom, dubbelchecken of het IC echt stuk is, en dan zoeken, geduld hebben of nabouwen.

Philips PM2503

door Frans @, Bredene, België, 08-09-2019, 20:39 (1663 dagen geleden) @ Forumbeheer

Oké nabouwen is wel een goed idee maar moeilijk als je niet weet hoe het oorspronkelijk
IC is opgebouwd , ik zou het nu toch spijtig vinden dat het meetinstrument onherstelbaar is door dat ene IC ,

groeten
Frans,

Philips PM2503

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-09-2019, 21:42 (1663 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door kris, 08-09-2019, 21:43

het IC doet : comparator (voor polariteitsindicator) versterken voor de meter en stroombron voor de Ohmmeting.

Een ander idee dat me te binnen schiet.. de voorganger, de PM2403 heeft dezelfde inrichting (behalve de stroombron), maar nog uitgevoerd met transistoren.. snor dat schema eens op. Misschien is het leuker om dat na te bouwen..

OF zoek naar een PM2505/PM2504 "wrak". gebruikt dezelfde chipset en kom je meer tegen. (PM2505 is de opvolger en ook degelijker gemaakt)

Philips PM2503

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-09-2019, 22:02 (1663 dagen geleden) @ kris

Ik ga er toch werkelijk van uit dat moderne versies toch 400x beter zijn dan
de destijd costume made.

Bedenk is 1971 dat ding.
Ic's een zeldzame toepassing
Heden zijn de comperators echt wel beter.

Even wat datasheets bekijken betreft spanningen en pootjes.
Is toestel zo weer aan de gang.

Zal eens zien of ik een datasheet kan vinden

Philips PM2503

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-09-2019, 23:52 (1663 dagen geleden) @ Maurice

Ik ga er toch werkelijk van uit dat moderne versies toch 400x beter zijn dan
de destijd costume made.

Bedenk is 1971 dat ding.
Ic's een zeldzame toepassing
Heden zijn de comperators echt wel beter.

Ja Maurice, er bestaat altijd sneller en beter.. maar sneller heeft hier niet veel zin... gaat om een multimeter (met een trage naald)... zelfs een LM741 is snel genoeg :-)
en de versie met transistoren gaat minder snel defect..

Philips PM2503

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-09-2019, 00:48 (1663 dagen geleden) @ kris

Kris

heb het niet over sneller gehad.

Heb het over nauwkeuriger ivm verloop, contante in temperatuur, ruis arm , offset etc.
Hier dit IC werd denk ik uit productie de beste geselecteerd.
Die met wat grotere afwijkingen gingen bv de apparatuur in die niet zo kritisch waren.

Ben bv vroeger in Duitsland in diverse productie fabrieken geweest.
Siemens, Telenorma, IBM, HP o.a. daar gezien gehele productie ICs van teken tafel tot product. Na productie via test apparatuur en DAN pas kregen ze verschillende sub-type aanduiding, na de tests.
Zo ook bc de transistor BC547 werden van de band geknipt getest en dan goed/fout daarna de A,B of C toevoeging er op gelaserd.

Philips PM2503

door Frans @, Bredene, België, 09-09-2019, 20:08 (1662 dagen geleden) @ Maurice

Soms is een analoge Fet multimeter wel een must om te hebben , daarom zou ik hem graag
herstellen.

Ja een donor toestel zoeken zou nog het eenvoudigste zijn.

Misschien kan ik eens een licht opsteken bij Philips meetinstrumenten ,al was het maar
om de data sheets van het IC te bekomen.

Weet iemand soms het email adres van Philips afdeling meetinstrumenten , liefst Nederland of België.

Groeten
Frans,

Philips PM2503

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-09-2019, 20:52 (1662 dagen geleden) @ Frans

Die heten tegenwoordig Fluke, ik geloof dat ze nog in Almelo zitten. Reken er niet te hard op dat ze nog spullen ouder dan een paar jaar ondersteunen, maar mocht je wat loskrijgen dan zou dat zeer interessant zijn!

Philips PM2503

door Goldline @, Oranjedorp, 09-09-2019, 21:57 (1662 dagen geleden) @ Frans

voor 14 euro kan je wel een gokje wagen...
https://nl.aliexpress.com/item/32855510007.html[image]

--
Cees PA1DBA

Philips PM2503

door Frans @, Bredene, België, 10-09-2019, 18:31 (1661 dagen geleden) @ Goldline

Ik had deze ook al gevonden maar ik heb een mail gekregen dat het IC niet meer
leverbaar is.

Groeten
Frans,

Philips PM2503

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-09-2019, 23:11 (1662 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door kris, 09-09-2019, 23:48


Misschien kan ik eens een licht opsteken bij Philips meetinstrumenten ,al was het maar
om de data sheets van het IC te bekomen.

Weet iemand soms het email adres van Philips afdeling meetinstrumenten , liefst Nederland of België.

Groeten
Frans,


komaan Frans, niet dromen (dromen zijn bedrog, maar als ik wakker wordt naast jou dan droom ik nog enzv gaat hier niet op..) het was in 1988 al lastig om een OQ0051 te bekomen van PMD (Philips Measurements Division)

intussen is die divisie uit de tweestationstraat in Brussel al lang (25 jaar) verdwenen.... Het schijnt dat er , buiten het logo aan Brussel Zuid, nog iets over is met strijkijzers...

Eindhoven weet ik niet, maar Marco Borsato zal daar ook wel van toepassing zijn. ;-)

Philips PM2503

door Frans @, Bredene, België, 10-09-2019, 18:41 (1661 dagen geleden) @ kris

Oké, dus heb ik maar twee optie's , of een donor toestel zoeken of zelf een schakeling
maken die het IC vervangt.

Allen bedankt voor het meedenken , verdere info is altijd welkom.

Groeten
Frans,

powered by my little forum