Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap (Gezocht)

door pieter @, 08-03-2020, 15:38 (1512 dagen geleden)

Voor mijn Akai GX-265 bandrecorder zoek ik een goedwerkende afspeelkop. De huidige kop klinkt op één kanaal erg dof. Het probleem verplaatst zich van links naar rechts wanneer ik de aansluitingen omwissel op de kop.

Daarnaast zoek ik ook een stofkap voor dit apparaat.

Heeft iemand nog zoeits liggen?

Groeten Pieter

[image][image]

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door Bert V. @, Amstelveen, 08-03-2020, 16:21 (1512 dagen geleden) @ pieter
Gewijzigd door Bert V., 08-03-2020, 16:27

Ik heb geen stofkap voor je , maar wat dat doffe kanaal betreft; de standaard oorzaak van dit probleem is een vervuilde kop, vaak niet eens te zien, en meestal het linker spoor.
Dit is een reverse apparaat, dus neem ik aan dat in reverse-stand beide kanalen gelijk zijn, (bij correct opgenomen banden.)
Mocht er onverhoopt toch een defect aan deze kop zijn, (versleten, lijkt mij onwaarschijnlijk; deze mooie, onverslijtbare glass-ferrit koppen van Akai hebben een levenslange garantie, mits met aankoop/garantie-bon), en dit na "voorzichtige" intensieve reiniging geen resultaten oplevert, dan zou ik mijn garantie aanspreken.
Controleer ook je bandgeleiders e.d. op vervuiling (bandslijpsel bijv.)

Groet,

Bert

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 08-03-2020, 16:36 (1512 dagen geleden) @ Bert V.

Garantie aanspreken
Die koppen zijn niet meer leverbaar
Dus een andere tapedeck of weggooien.
Na 50 jaar niks leverbaar.
Gewoon even bij de kringloop kijken vaak voor enkele tientjes een ander

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door Bert V. @, Amstelveen, 08-03-2020, 17:36 (1512 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door Bert V., 08-03-2020, 17:42

Wat een negatieve reactie meteen van je René! :-( laten we even afwachten of het inderdaad een vervuiling van dat geluidsspoor is.
Deze GX-koppen van Akai, (en dat is mijn ervaring na jarenlange service aan deze apparatuur) zijn van een kwalitatief uitzonderlijke soort. (Als bewuste garantieregeling niet meer van toepassing is, dan is dat jammer!)

Bert

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 08-03-2020, 18:51 (1512 dagen geleden) @ Bert V.

Hallo Bert
Ik begreep wat uit je reactie dat je akai wilde inschakelen voor nieuwe glaskop
Die hebben het niet meer ik neem ook van garantie kevenslang met een korreltje zout
Meeste fabrikanten houden nog ong 5tot max 10 jaar service onderdelen op voorraad
Philips had met longlfe koppen ook zo’n kreet levenslang nou heb versleten meegemaakt
Hopelijk is in dit geval ernstige vervuiling. Anders kijken voor sloper uit kringloop.
Vergeet ook niet dat veel akai s in cafe hebben gestaan en bijna nooit een kop werd gereinigd
Je zal met een wat aggresieve middel moeten reinigen..
Anders zul je misschien de opname en weergave versterker moeten reviseren.
Kan ook onderling verschil bestaan.
Had laatst nog een reparatie van een telefunken magnetophon 201 van collega had band waar nog zijn kinderen opstaan van 50 jaarbgeleden
Het apparaat geeft geen hoge tonen meer weer van een testband en die koppen zijn af
Dit word wwl een weggooier heb gezegt zoek iemand met een goede tapedeck om je band over te zetten.

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door pieter @, 08-03-2020, 19:34 (1512 dagen geleden) @ Bert V.

Heren,

Bedankt voor jullie reacties. Heb alle koppen en rollen al goed schoongemaakt met isopropanol en wattenstaafjes. Ook de schakelaar tussen de koppen is schoongemaakt. Dit gaf veel verbetering, alleen blijft de ene kop dof klinken. Het klopt wel dat het het linker kanaal is wat dof klinkt.

Bij reverse is de andere kop actief, waar het probleem niet te horen is.

Is er nog een andere manier om de kop schoon te maken?

Groeten Pieter

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door Bert V. @, Amstelveen, 08-03-2020, 19:59 (1511 dagen geleden) @ pieter

Pieter; bij het normaal afspelen, dus van links naar rechts, is de rechter kop actief, waarbij de kop hoger in de mumetalen behuizing staat dan de linker(reverse)kop (daar zijn de geluidssporen beter zichtbaar); bij de rechter kop zitten bewuste sporen hoog op de kop, slecht zichtbaar door de overhangende kop-behuizing, vooral het boven(linker)spoor.
Probeer met een (tandarts)spiegeltje en veel licht dit boven spoor in de kop te controleren op vervuiling en te reinigen.
Een miniem stukje vervuiling kan al de oorzaak zijn bij een 4-spoor machine.

Succes!

Bert

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door Goldline @, Oranjedorp, 08-03-2020, 20:57 (1511 dagen geleden) @ Bert V.

wattenstaafje met aceton, als alcohol niet helpt.

--
Cees PA1DBA

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door soundman2 @, Wouw, 08-03-2020, 21:15 (1511 dagen geleden) @ Goldline

De luchtspleet kan ook magnetisch kortgesloten zijn als er vuil tussen zit. De impedantie van de kop meet dan ook niet meer hetzelfde.

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door Bert V. @, Amstelveen, 09-03-2020, 21:23 (1510 dagen geleden) @ Bert V.
Gewijzigd door Bert V., 09-03-2020, 21:46

Is dus niet juist, en gelukkig nog door niemand opgevallen ;-) , maar door mij foutief vermeld; bij "normaal" (van links naar rechts) afspelen is natuurlijk de linker kop actief!
Pieter brengt ons een beetje in de war: hij vermeldt dat in reverse-bedrijf geen problemen zijn maar omcirkelt in zijn eerst bijdrage" wel de reverse- kop als de "boosdoener".

Ik ben nu wel benieuwd bij welke kop Pieter de aansluitingen heeft omgedraaid gehad, waarbij het verschijnsel zich verwisselde van links naar rechts.

Bert

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door g-rely @, Lelystad, 09-03-2020, 15:09 (1511 dagen geleden) @ pieter

Jammer, ik heb deze 4 sporen van de concurent in de aanbieding, maar zal wel niet passen!
Groet, Gerard
[image]

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door Bert V. @, Amstelveen, 09-03-2020, 16:54 (1511 dagen geleden) @ g-rely
Gewijzigd door Bert V., 09-03-2020, 17:07

Dag Gerard,

Is wel een speciale kop! (4kanaals, dus 4x2 aansluitingen als ik het wel heb, en zou in principe met de bewuste sporen aangesloten, bruikbaar zijn), maar de Akai koppen hebben een andere bevestiging, buiten dat het mogelijke impedantie-verschil ook problemen zou kunnen opleveren.

Groet,

Bert

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door soundman2 @, Wouw, 09-03-2020, 17:49 (1511 dagen geleden) @ Bert V.

Volgens het exploded view zitten er toch twee afspeelkoppen in vooor playback en reverse playback, de nrs 27 in de tekening. Dan zijn het vermoedelijk normale viersporenkoppen, waarvan de reversekop op een kwaartspoor lager staat.
Ts heeft de bedrading omgewisseld,dus die weet het.

[image]

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door Bert V. @, Amstelveen, 09-03-2020, 20:45 (1510 dagen geleden) @ soundman2

Ja Henk,

Akai gebruikt hier normale 4sporen koppen, dus 2 sporen per kop; Gerard laat hier , meen ik, een 4sporen-kop zien, waarmee je dus 4 sporen tegelijk kunt aftasten. In principe dus wel te gebruiken maar dan met de juiste 2 aansluitingen.

Bert

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door pieter @, 09-03-2020, 21:22 (1510 dagen geleden) @ soundman2

Momenteel in het buitenland en zal zodra ik terugben nog eens goed inspecteren of er nog vuil op de kop zit. En eventueel met aceton schoonmaken.

Bedankt voor de adviezen voor zover! Ik hoop dat de kop gewoon nog goed is.

Wordt vervolgd.

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door Menno @, 10-03-2020, 11:46 (1510 dagen geleden) @ pieter

om de zoveel tijd demagnetiseer ik de koppen van mij cassettedeck na het schoonmaken met 95% alcohol.
Dit kan behoorlijk helpen tegen hoge tonen verlies, als je dat goed doet.
Als je niet goed demagnetiseert kan het juist hoge tonen kosten, maar dan probeer je dat gewoon nog eens.

Het gaat om een appparaatje zoals b.v. https://www.conrad.nl/p/analogis-demagnetiseringsapparaat-voor-geluidskoppen-304856

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door soundman2 @, Wouw, 11-03-2020, 15:33 (1509 dagen geleden) @ Menno

onder demagnetiseerapparaatje kan het ook.
Zet de recorder in de stand opname en verwijder de netspanning. De wis/bias oscillator zal langzaam in amplitude afnemen, waardoor demagnetisatie optreedr. Je moet dat een paar maal herhalen.

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door pieter @, 19-03-2020, 10:07 (1501 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman,

Moet ik naast het verwijderen van de netstroom nog andere handelingen verichten?

Mvg Pieter

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door Bert V. @, Amstelveen, 21-03-2020, 14:42 (1499 dagen geleden) @ pieter
Gewijzigd door Bert V., 21-03-2020, 15:35

Beste Pieter,

Jij focust je nu, vermoed ik, ten onrechte op het demagnetiseren om het "euvel" te verhelpen, maar dan zou het andere spoor (rechts) daar ook last van moeten hebben!

Heb je mijn bijdrage van 09-03-2020, 21:23 gemist ?

Bert

Afspeelkop Akai GX-265 en stofkap

door pieter @, 11-04-2020, 20:47 (1477 dagen geleden) @ pieter

Heren,

Afgelopen week stopte de capstanmotor plotseling met draaien.
Dit bleek de TIP48 in de servoregeling te zijn welke gesneuveld was. Deze vervangen door een TIP50 en het deck werkte weer.

Gelijk goed gekeken naar de koppen. De linker kop is in gebruik bij weergave FWD, de rechter voor REV.

Op de linkerkop zat inderdaad een miniscuul klein beetje aangekoekt vuil. Dit heb ik met een doekje weggehaald.

Het deck werkt nu weer perfect helder op beide kanalen!

Iedereen bedankt voor het meedenken :)

Groeten Pieter

powered by my little forum