Philips FM Discriminator Vraag (Toestel of techniek)

door eric-radio @, Arnhem, 25-07-2020, 20:53 (1373 dagen geleden)
Gewijzigd door eric-radio, 25-07-2020, 21:02

Hallo,

Ik heb mijn beperkte radio kennis elke keer ruzie met MF trafo's.

De laatste was een Grundig 4000 met een defecte MF trafo (intern draadje afgebroken)
Maar met behulp van dit forum toch weer aan de praat gekregen
MF Trafo lijken dus vaker een bron van storing te zijn?


Nu heb ik enkele Philips 774 Radio's (de moeder van alle Ghettoblasters)
Een van de radio's heeft ook een defecte trafo, en wel de laatste voor de FM discriminator.
Sterk vervormde ontvangst geen stereo, en alleen sterke zenders zijn vervormd te ontvangen.

Na lang zoeken en met behulp van een 10.7 MHZ injector, tot de conclusie gekomen dat de laatste trafo defect moest zijn en deze omgewisseld met een exemplaar uit een werkend toestel.
Daarna speelt het toestel goed.

Nu is de truuk, om of een andere MF trafo te vinden voor de defecte unit, of de defecte te repareren.
Ohm's meet de trafo ok, inductief ook en geven over alle wikkelingen dezelfde waarde's.

Primair over pin 4-6 0.019 MH

Sec over 1-2 0.019 MH
Sec over 2-3 0.019 MH
Sec over pin 1-3 0.019 MH

Nu is mijn conclusie dat de condensator, of defect is, of sterk verlopen, dus ik wil deze verwijderen en de juiste C extern plaatsen, alleen is natuurlijk de vraag welke capaciteit moet deze hebben?

Trafo heeft opdruk 71371 en is lichtblauw maar heb nog niets kunnen vinden over de leverancier of Philips zelf of Toko.

Onder het schema:

[image]


[image]

Wie kan hier wat licht werpen wat betreft de capaciteit, of heeft er wellicht nog een liggen ter overname?

Voorbaat dank,


Vr gr Eric

Philips FM Discriminator Vraag

door soundman2 @, Wouw, 25-07-2020, 21:08 (1373 dagen geleden) @ eric-radio
Gewijzigd door soundman2, 25-07-2020, 21:38

Zonder aan de spoel te draaien, kun je met een meetzender 10, 7 injecteren op de spoel via een kleine capaciteit (de radio moet niet aan staan en eventueel C2155 100pF even aan een zijde losmaken). Door aan de HF generator te draaien, kun je vaststellen met een scope aan de andere zijde of de kring nog wel afstemt. Zoja, an kan de frequentie (veel) te hoog of te laag zijn. In het geval van te hooh=g kun je exteren een condensatortje parallel zetten en zien of de afstemming de goede kant op gaat.
Daarna kun je altijd nog beslissen hoe de reparatie uit te voeren.
Overigens is deze meting wel dubieus
Sec over 1-2 0.019 MH
Sec over 2-3 0.019 MH
Sec over pin 1-3 0.019 MH.

Overigens, 5123 is de spoel met de bruine kern volgens de doc. Deze heeft ook maar vier pootjes. De spoel met de blauwe kern is 5125, en dat is de discriminator spoel.
Het schema, althans de lay out voor het afregelen laat het ook afweten. 5125 komt daar twee keer voor. 5125 zonder extra blikje moet m.i. 5124 zijn (geel).
.

Philips FM Discriminator Vraag

door hvde @, Halsteren, 26-07-2020, 10:07 (1372 dagen geleden) @ soundman2

Misschien kun je hier iets mee.
Ik heb het service 12nc 4822 153 50208 even ingetikt in google en zag dat een andere radio , de 22AC560, weliswaar een autoradio , ook deze spoel gebruikt.
Daar staat de waarde van interne C aangegeven.
[image]
Overgens hoorde er altijd een intern 12NC bij zo'n spoel en ook een partnummer van de fabrikant.
De fabrikant, Toko zet vaak ook een codenummer op de buitenkant waarmee je soms de spec kan achterhalen.

Philips FM Discriminator Vraag

door eric-radio @, Arnhem, 26-07-2020, 21:13 (1372 dagen geleden) @ hvde

Heren,

Dank voor jullie reactie en test oplossing.
Slim bedacht van zoeken op Philips Onderdeelnummer!

Ik ga er mee aan de gang!

Vr gr Eric

Philips FM Discriminator Vraag

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-07-2020, 14:48 (1371 dagen geleden) @ eric-radio

Begin Jaren 80 hadden veel MF kringen in Philips producten dit euvel.. Het zilver van de ceramische condensatoren oxideert en capaciteit neemt af.

Waarde bepalen gaat makkelijk met volgende truuk : knip de oude condensator eruit. Installeer spoeltje opnieuw en soldeer trimmer 100pF aan de juiste pootjes. draai de trimmer voor maximum output. Haal trimmer los, Meet de waarde van de trimmer en vervang door vast exemplaar. Je kan de oude condensator ook laten zitten en met de trimmer zoeken naar het maximum. waarde zal dan een pak kleiner uitkomen, maar kan met de jaren weer verlopen, aangezien de ingebouwde ceramische C verder blijft achteruit gaan.

Philips FM Discriminator Vraag

door eric-radio @, Arnhem, 27-07-2020, 16:17 (1371 dagen geleden) @ kris

Dank voor je suggestie Kris,


Na voorzichtig prutsen de C uit de trafo gekregen.
Eerst de C Ohm's gemeten en deze geeft 0 Ohm.

Verschillende keren gemeten, en na een paar keer meten en onbekende oorzaak is sluiting plotseling verdwenen.
Na capaciteit meten geeft de C opeens 82 PF aan.

Vreemd, maar waarschijnlijk heeft er iets op de oppervlakte gezeten wat de sluiting veroorzaakte?
Ik ga de Trafo terug plaatsen en een andere 82 PF C aan de buitenkant plaatsen en kijken wat er gebeurt

vr gr Eric

Philips FM Discriminator Vraag

door soundman2 @, Wouw, 27-07-2020, 18:55 (1371 dagen geleden) @ eric-radio
Gewijzigd door soundman2, 27-07-2020, 19:10

Waarschijnlijk is zilveroxide de oorzaak van de sluiting. Hetzelfde probleem treedt op tussen de pootjes van Rimlock electronenbuizen ( de XX40 serie)met verzilverde pootjes en tegenwoordig ook in bejaarde transistor apparaten waar zilveroxide neerslaat tussen de verzilverde pootjes van bepaalde transistoren.
Zilveroxide lost op in ammonia, daarmee zou je het bestaande condensatortje kunnen wassen.....
(of was het nou Zilversulfide, dat is ook zwart)
Een nieuw C'tje aan de buitenkant is prima. Als je een SMD kunt bemachtigen, kan die zowat tussen de pootjes gesoldeerd worden.

Philips FM Discriminator Vraag

door eric-radio @, Arnhem, 27-07-2020, 20:15 (1371 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door eric-radio, 27-07-2020, 20:22

[image]

Ik heb met twee parallel C's 82 PF over de trafo gehangen en na iets bijregelen speelt toestel de kat de gordijnen in.
Goed idee van die SMD, daarmee is het visueel ook beter.

Andere vraag als het kan, het toestel was gemaakt voor een andere markt want de FM gaat maar tot 104 MHZ ipv 108 MHZ volgens schaal en afstemming.
Radio10 zit net nog binnen in de binnenband.

Om toch laatste stukje van de band te "pakken" zit ik te overwegen om het bereik aan te passen.
Kunnen jullie wellicht aangeven in het schema welke spoel ik moet vergroten of verkleinen?

[image]


Voorbaat dank,

Vr gr Eric

Philips FM Discriminator Vraag

door soundman2 @, Wouw, 27-07-2020, 22:55 (1371 dagen geleden) @ eric-radio

Aan de hoge kant van de band zijn niet de spoelen, maar de trimmers die de overhand hebben. Eerst de oscillatortrimmer verstemmen tot de gewenste (eind) frequentie en daarna de trimmer in het antenne circuit. Overigens is het mogelijk dat je niet helemaal bij 108MHz komt, omdat de trimmers op minimum capaciteit staan.

Philips FM Discriminator Vraag

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-07-2020, 23:06 (1371 dagen geleden) @ eric-radio

Dank voor je suggestie Kris,


Na voorzichtig prutsen de C uit de trafo gekregen.
Eerst de C Ohm's gemeten en deze geeft 0 Ohm.

Verschillende keren gemeten, en na een paar keer meten en onbekende oorzaak is sluiting plotseling verdwenen.
Na capaciteit meten geeft de C opeens 82 PF aan.

Vreemd, maar waarschijnlijk heeft er iets op de oppervlakte gezeten wat de sluiting veroorzaakte?
Ik ga de Trafo terug plaatsen en een andere 82 PF C aan de buitenkant plaatsen en kijken wat er gebeurt

vr gr Eric

Ja een krulletje gemigreerd zilveroxide kan sluiting veroorzaken. Belangrijk: Vertrouw de meting van 82PF niet. Je capaciteitsmeter doet dit bij ongeveer 1 Khz en dan ziet die nog steeds de originele 82pF. Bij 10,7Mhz is dat door het oxide een heel ander verhaal. mocht je bij die frequentie kunnen meten dan zou je merken dat er van de originele 82pF maar weinig meer overblijft...

Philips FM Discriminator Vraag

door eric-radio @, Arnhem, 28-07-2020, 07:04 (1370 dagen geleden) @ kris

Ik heb mijzelf de laatste tijd een beetje ingelezen in de techniek achter FM.
Ik heb begrepen dat dit soort ontvangers een Super H. type is.

MF gedeelte begin ik een beetje te begrijpen alleen de oscillator mengtrap werking heb ik nog geen zicht op.
Ik zie in het schema vier trimmers in het tuner gedeelte, kunnen jullie wellicht aangeven welke de oscillator trimmer is?

vr gr, Eric

[image]

Philips FM Discriminator Vraag

door soundman2 @, Wouw, 28-07-2020, 08:42 (1370 dagen geleden) @ eric-radio
Gewijzigd door soundman2, 28-07-2020, 09:02

Dat is 1103. in het oscillatorcircuit zit ook nog een varicap 6116, waarschijnlijk voor de AFC.
De antennetrimmer is 1101.
De andere twee trimmers in het rijtje zijn voor de AM afstemmer.
De regelbare condensatoren die in het rijtje met het balkje onderaan verbonden zijn, zijn de feitelijke afstemcondensatoren.(1100 en 1102 voor FM)
Twee afstemc voor FM en daarbij twee trimmers parallel
Twee afstemc voor AM en daarbij twee trimmers parallel
Dan is er nog een vijfde trimmer en die is voor het naregelen op KG.
Overigens kun je dat zelf ook vinden in het afregelvoorschrift van de radio.
https://nvhrbiblio.nl/schema/Philips_22AR774.pdf pagina 8.

Philips FM Discriminator Vraag

door eric-radio @, Arnhem, 28-07-2020, 09:01 (1370 dagen geleden) @ soundman2

Geweldig!

Ik ga er mee aan het werk...
Dank voor jullie aandacht voor vragen van een "radio amateur"
Jammer dat deze techniek aan zijn einde gaat komen...

Vr gr, Eric

powered by my little forum