Vraag over codering SMD transistor (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 06-04-2021, 21:18 (1117 dagen geleden)

Halo forum lezers,

Ik ben met een project bezig en daar zit een SMD transistor (NPN) in van het type BFR92A.
Dit IC zit in een SOT23 behuizing met midden boven dus de Collector (pin 3) en rechts onder de Emittor (pin 2) en links onder de Basis (pin 1) . Als je uit gaat van de printlayout dan is dit ook de juiste uitvoering.

Zie ook onderstaand kopie van data sheet.
[image]

Na veel zwoegen met monteren van alle SMD onderdelen (later komt er een verslag) zou het apparaat moeten werken, echter het uitgang signaal, dat verzorgt wordt door deze transistor, is veel te laag.

Op de SMD transistor staat de volgende tekst (zie foto hier onder)

[image]


Voor dat alle onderdelen gemonteerd zijn is eerst gecontroleerd of het de juiste waren. En inderdaad vind je in de code tabellen voor deze transistor dat de code P5 in de uitvoering SOT23 staat voor de BFR92A.

Maar als ik dit IC met een ohm meter nameet dan zou de basis verwisselt moeten zijn met de Emitter. Dus rechts onder de basis en links onder de Emitter. Deze meting is ook uitgevoerd op een nieuwe transistor.

Waar gaat het hier nu fout?

Leg ik de tekst op de transistor verkeerd uit?
Is er een fout gemaakt in het printontwerp?
Zijn dit transistoren met een verkeerde code opdruk?
Bestaat er wel een SMD transistor met deze aansluitingen?
Etc ???

Wie heeft er een tip,

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

Vraag over codering SMD transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-04-2021, 21:44 (1117 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door kris, 06-04-2021, 21:46

Basis linksonder (bij topview) is bij smd transistoren gebruikelijk, en is volgens de datasheet hier ook het geval.
maar je meet basis rechtsonder.. waar heb je die dingen gekocht?

Vraag over codering SMD transistor

door henkk56 @, 06-04-2021, 21:57 (1117 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door henkk56, 06-04-2021, 21:58

Chinese troep,soms komen de transistors op hun kop in de machine die de pootjes buigt en tegelijkertijd stempelt en dan zit de basis aan de verkeerde kant....
Je kan ze er natuurlijk op hun kop in solderen,dat is dan weer het voordeel van SMD.

Henk

Vraag over codering SMD transistor

door loek @, Exloo (Drenthe), 07-04-2021, 12:22 (1116 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris bedankt voor je reactie,

Ik heb uit voorzorg alle onderdelen van dit project bij Mouser gekocht. Echter deze transistor hadden ze niet op voorraad en het zou lang duren voor levering.

Omdat ik dergelijke onderdelen liever niet koop in China ben ik gaan zoeken op Ebay naar een leverancier die een echt merk verkocht. In dit geval iemand gevonden , in Londen, die het merk van VISHAY verkocht.

Bij de controle heb in dit geval alleen naar de code gekeken dus geen meting gedaan.
De code P5 stond in de tabel als BFR92A en door mijn relatieve weinige ervaring met SMD heb ik direct aangenomen dat dit de juiste uitvoering was. Maar gezien de overige reacties is er dus ook een uitvoering waarbij de basis en emittrer zijn omgedraaid.

Dus weer wat geleerd en eigenlijk begin ik ook steeds aan dergelijke projecten om er van te leren en ervaring op te doen:-) :-)

Met vriendelijke groet,

Loek

Vraag over codering SMD transistor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-04-2021, 21:47 (1117 dagen geleden) @ loek

Loek,

Is en drama die SMD codering, volgens mij vrij weinig globaal afgesproken
Men doet maar wat.
Hier lijst P5 SOT-23 ik zie er verschillende zowel NPN als PNP

Ook baart mij zorgen T+
Mogelijk wijst dat nog richting een frabricant.

Zat vorige week met een zelfde probleem, bestaand ontwerp met een defect SMD
onderdeel, ga er maar aan staan .

Vraag over codering SMD transistor

door Harry59 ⌂ @, Zulte, 06-04-2021, 22:00 (1117 dagen geleden) @ loek

Je hebt waarschijnlijk de BFR92AR.
De 'R' achteraan slaat op reverse uitvoering waarbij basis en emitter verwisseld zijn.

Ik heb dit nog gevonden ter bevestiging:
http://www.datasheetq.com/datasheet-download/309148/1/Vishay/BFR92AR

Vraag over codering SMD transistor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-04-2021, 23:42 (1116 dagen geleden) @ Harry59

En dat is dan ook precies het verschil tussen de codering +P2 en +P5.

Vraag over codering SMD transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-04-2021, 07:55 (1116 dagen geleden) @ Maarten Bakker

En dat is dan ook precies het verschil tussen de codering +P2 en +P5.

O,staat dat in een latere datasheet?

Vraag over codering SMD transistor

door Otto @, Drenthe, 07-04-2021, 10:42 (1116 dagen geleden) @ kris

En dat is dan ook precies het verschil tussen de codering +P2 en +P5.


O,staat dat in een latere datasheet?

In de door Harry aangegeven datasheet vind je:
[image]

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Vraag over codering SMD transistor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-04-2021, 11:59 (1116 dagen geleden) @ kris

Zelfs als het nergens stond, zou het verchil tussen P2 en P5 al moeten opvallen. Als je weet dat het een ander type is en hij meet anders door dan klopt dat in elk geval met elkaar.

Vraag over codering SMD transistor

door loek @, Exloo (Drenthe), 07-04-2021, 12:35 (1116 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Helaas heb ik juist dit type niet gemeten en ben alleen afgegaan op de codering P5 en dan ook nog in relatie met wat ik besteld had namelijk de BFR92A. Alle overige onderdelen (weerstanden en condensatoren) heb ik wel eerst gemeten. De overige complexe IC's kan je pas meten nadat ze geprogrammeerd zijn. Maar ui voorzorg heb ik deze niet in China gekocht maar bij Mouser.
Ik heb niet zo veel ervaring met SMD IC's, dat is ook de reden om dergelijke projecten te starten je leert er steeds weer van. En imn dit geval dus ook weer :-) :-)


Met vriendelijke groet,

Loek

Vraag over codering SMD transistor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-04-2021, 12:41 (1116 dagen geleden) @ loek

Ik begreep later pas dat je P5 wel had opgezocht en BFR92A gevonden, dus dan is die verwarring logisch.

Ik wist wel dat er omgekeerde uitvoeringen bestonden, maar voor mij was het ook zeer leerzaam om daar de reden voor te lezen, met dank aan Henk D.

Vraag over codering SMD transistor

door Henk D @, Waalre, 07-04-2021, 10:22 (1116 dagen geleden) @ Harry59

Je hebt waarschijnlijk de BFR92AR.
De 'R' achteraan slaat op reverse uitvoering waarbij basis en emitter verwisseld zijn.

Klopt, dit is niet alleen het geval voor de BFR92A (P2 / P5), maar b.v. ook voor de BFR92 (P1 / P4), de BFR93 (R1 / R4) en de BFR93A (R2 / R5).


Achtergrond is dat deze transistoren ook bedoeld waren voor (dunne/dikke film) differentiële breedband versterkers voor toepassing in b.v. oscilloscopen. Door beide versies toe te passen is dan een symmetrische layout mogelijk.

Vraag over codering SMD transistor

door loek @, Exloo (Drenthe), 07-04-2021, 12:27 (1116 dagen geleden) @ Harry59

Hallo Harry bedankt voor je reactie,

Volgens de datasheet bestaat er inderdaad een uitvoering met omgewisselde basis/emitter. De code daarvoor is +P5 en dat staat op dit IC

Ik heb wel veel gezocht naar alle code combinaties die op de transistor stonden maar niets gevonden. Bedankt voor deze informatie ik weet nu zeker dat dit de fout is. En misschien kan ik een nieuwe ondersteboven solderen.

Met vriendelijke groet,

Loek

powered by my little forum