Avast werkt niet meer op xp sp3 (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2022, 23:26 (826 dagen geleden)

Ik heb nog een computer draaien op XP sp3, 512MB 1GHz,
Per 21 jan jl beveiligt volgens avast het programma niet meer,terwijl de definities tot vandaag bijgewerkt zijn. de licentie is verlopen. Opnieuw activeren is me nog niet gelukt. Opnieuw installeren van Avast Free lukt ook niet, omdat de pc SSE2 instructionset mist. Ik heb ook geen melding gehad dat het account verloopt, terwijl dat altijd wel kreeg.
De PC gaat zelden op het internet en dan ook nog voor bekende sites. Is AVG een alternatief of is dat inmiddels ook avast

Avast werkt niet meer op xp sp3

door Roland Huisman @, Zwolle, 24-01-2022, 11:55 (826 dagen geleden) @ soundman2

Ik weet niet precies waar je de machine voor gebruikt, maar XP zelf is natuurlijk ook langzaamaan wel heel erg aan het achterlopen met de beveiligingen... Het zal steeds lastiger worden om er een actuele virusscanner voor te vinden. Zo heb ik nog wel oudere systemen waarbij het browsen ook al haast onmogelijk is geworden.

Volgens mij zijn er ook Rasp Berry Pi projectjes welke je als een filter tussen je netwerk kunt zetten. Deze zou dan alle virussen voor alle systemen afvangen. Hoe goed het werkt weet ik niet, maar misschien een optie. Dan ben je voor andere systemen ook klaar.

Groeten, Roland

Avast werkt niet meer op xp sp3

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2022, 12:11 (826 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door soundman2, 24-01-2022, 12:14

Als ik het XP systeem weg doe, dan is er ook een heleboel periferie die ik weg moet doen, omdat moderne pc's niet meer met die dingen willen praten. Ook met DOS emulatie lukt dat vaak niet meer, vandaar.
Zo heb ik een prima werkende HP Businessinkjet 1100DTN. Met XP kan ik alle mogelijkheden nog benutten, maar de moderne pc's hebben sinds W7 geen fatsoenlijke drivers meer om bijv dubbelzijdig af te drukken. Een Brady labelprinter, daar zijn ook geen drivers meer voor. De software om Motorola mobilofoons te programmeren werkt niet meer en als zendamateur is dat lastig voor mij, omdat je wel eens wat wil aanpassen.

Dat het eindig is,is een feit en sommige accessoires gebruik ik niet zo vaak, maar werkend in de kliko vind ik dan ook weer jammer.
Voor internet browsen etc gebruik ik gewoon computers met W10.

Avast werkt niet meer op xp sp3

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-01-2022, 13:39 (826 dagen geleden) @ soundman2

In de nadagen van mijn Windows XP systeem gebruikte ik het simpelweg zonder residente virusscanner. Met een single core processor en 3GB geheugen vond ik dat al problematisch en zeker met 512MB geheugen moet dat een gruwelijke ervaring zijn. Ik gebruikte Opera 5.12 als internetbrowser met een plugin tegen trackers en kwaadaardige links. Ik las er GEEN mail op.

Zeker als je de computer niet aan het internet hangt, of wel aan je netwerk maar gewoon niet erop surft, is er geen groot gevaar.

Maak voor de zekerheid een image dat je eventueel terug kunt zetten mocht er toch iets gebeuren.

Avast werkt niet meer op xp sp3

door Onno-I @, 24-01-2022, 12:42 (826 dagen geleden) @ soundman2

is Bitdefender een optie voor je?

Avast werkt niet meer op xp sp3

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 24-01-2022, 15:16 (825 dagen geleden) @ soundman2

Dag Henk,

Als je met je XP-machine weinig of niet op het www gaat zou 'k me geen zorgen maken.
Uiteraard doe je best geen bankverrichtingen of andere hacker gevoelige handelingen meer met een XP toestel op het www.

Wil je toch AVAST nog actief houden, dan kan je ofwel een oudere versie gebruiken. Deze vind je o.a. op oldversion.com of, een andere work-around is om de datum van je XP-toestel een paar jaar achteruit te zetten. Dit kan je meestal wel aanpassen in je bios, mogelijks verleng je zo dan ook je licentie...

Het probleem wat je beschrijft is me bekend, zo houd ik ook nog een Win7 laptopje enkel en alleen om een bepaalde fotoprinter te kunnen gebruiken waar Win10 geen drivers mee voor levert.

Mvg, Pierre

Avast werkt niet meer op xp sp3

door electron @, eindhoven, 24-01-2022, 15:42 (825 dagen geleden) @ soundman2

AVG is een lichtere versie van AVAST- overgenomen door Avast.
Ik gebruik AVG al jaren op W-7 en W-10.:)
AVG is NIET geschikt voor Pre-SSE2 Processoren die XP draaien.:no
Schakel netwerken uit!
Groet, Ben@

Avast werkt niet meer op xp sp3

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2022, 15:52 (825 dagen geleden) @ electron

Hoe moet ik dat lezen?
SSE2 ontbreekt, zou het dan wel kunnen?

Avast werkt niet meer op xp sp3

door electron @, eindhoven, 24-01-2022, 16:19 (825 dagen geleden) @ soundman2

Jouw CPU ondersteunt AVG antivirus niet.
https://support.avg.com/answers?id=906b00000008rinAAA
Gewoon geen Antivirus gebruiken op XP.
Zorg voor een Systeem Backup, mocht iets fout gaan.
Groet, Ben@

Avast werkt niet meer op xp sp3

door henk vdb @, Breda, 24-01-2022, 19:00 (825 dagen geleden) @ electron

Jouw CPU ondersteunt AVG antivirus niet.
https://support.avg.com/answers?id=906b00000008rinAAA

Het is juister om te stellen dat AVG die processor niet ondersteunt. Zoals Windows 11 een hoop processoren niet ondersteunt. De softwaremakers willen er geen tijd/geld insteken.

powered by my little forum