keuze bandrecorder en modificeren snelheid (Algemeen)

door Erwin5h @, 03-03-2022, 19:50 (787 dagen geleden)

Dag forum,

Ik ben een kunstproject aan het uitwerken waarbij ik 2 identieke goede bandrecorders nodig heb.
Ik denk zelf aan machines van eind 70, begin 80-er jaren.
Bijvoorbeeld Akai GX-215 met 3 motoren.
Veel andere machines uit die prijsklasse hebben één motor, met vermoedelijk een ingewikkelder loopwerk.

Voor het project is het wenselijk dat de bandsnelheid veel hoger komt te liggen. Ik denk aan tot 1 meter per seconde. Standaard is 19 cm /s.

Is dit mechanisch haalbaar?
Is de 4-polige capstan elektronisch zo aan te sturen dat-ie 5x zo snel loopt? Misschien met een vermogensschakeling ...

Heeft iemand hier ervaring mee?


Groeten, Erwin

keuze bandrecorder en modificeren snelheid

door Johan TEAC @, Steenbergen, 04-03-2022, 11:39 (786 dagen geleden) @ Erwin5h

Hor Erwin

een 4 polige kapstan kan maximaal 1500 rpm halen op het lichtnet
de snelheid word bij oudere machines op 2 manieren verkregen als er draastroom motoren gebruikt worden.

de motor maximaal synchroon laten draaien op het lichtnet en dan met een riem en poeli het toerental terug werken tot de juiste snelheid.

of direct drive en dan een toeren regeling die de fase gaat aansnijden van de capstan motor en dan met een feedback op het juiste toerental houden.

voor de eerste optie moet je dan de poeli van de motor en capstan as aanpassen uitrekenen welke verhouding je moet hebben

tweede optie ben je beperkt tot het maximale toerental van de motor je zou dan de kapstan as zelf dikker kunnen maken.

als het synchroon motoren zijn zou je ook een frequentie regelaar kunnen bebruiken daar mee maak je de aangebode frequentie naar de motor hoger.

is het de bedoeling dat er nog tape over de machines heen gaat??

er zijn pro machines die 38cm draaien. meestal grote spoelen.

MVG Johan

--
The magic smoke keeps us bussy

keuze bandrecorder en modificeren snelheid

door Erwin5h @, 04-03-2022, 12:12 (786 dagen geleden) @ Johan TEAC
Gewijzigd door Erwin5h, 04-03-2022, 12:24

Beste Johan,

Bedankt voor je antwoord.
Het is zeker de bedoeling dat er tape overheen gaat. Die tape gaat vervolgens een hele afstand door een ruimte afleggen. De snelheid moet engszins overeen komen met looppas, maar komt niet heel precies.

Ik heb een lichte voorkeur voor AKAI machines omdat ze goed voorhanden en goed geprijst zijn.

De GX-215d heeft:
- "One 4/8 hysteresis synchronous capstan motor
- two eddy current outer rotor reel motors"

Vooral die eerste is interessant omdat ik de spoelen waarschijnlijk niet ga gebruiken.
Wat betekent 4/8 hysteresis?

Ik zie dat oudere recorders vaak een enkele 4-polige asynchrone motor hebben.
Je schrijft 1500 rpm max.
Wat is standaard het toerental?

Begrijp ik je goed dat ik de synchrone motor makkelijker (met een frequentieregelaar) sneller kan laten draaien? Zal een veel hogere frequentie het koppel ook doen afnemen?

keuze bandrecorder en modificeren snelheid

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 04-03-2022, 12:23 (786 dagen geleden) @ Erwin5h

Hallo Erwin, moeten de recorders ook opnemen tijdens de hoge snelheid? Als ze alleen maar geluid op de band hoeven te weergeven kun je misschien het apparaat zo modificeren dat de band langs de weergave kop blijft lopen als je hem op versneld vooruit of terug spoelen zet en dat dan ook de versterker op weergave blijft staan.

keuze bandrecorder en modificeren snelheid

door Erwin5h @, 04-03-2022, 12:30 (786 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Hallo Jeroen,

Ja, hij moet ook opnemen.
Om precies te zijn:
1 recorder neemt op, een tweede speelt dezelfde band meters verderop af.
Om die reden wil ik graag twee dezelfde recorders hebben, zodat dezelfde modificatie ook dezelfde snelheidswijziging tot gevolg heeft,

keuze bandrecorder en modificeren snelheid

door ruudam @, Utrecht, 05-03-2022, 19:12 (785 dagen geleden) @ Erwin5h

De snelheid van de 2 recorders krijg je nooit exact gelijk.
Dus na verloop van tijd staat de band strak of heb je bandsla op de grond.

keuze bandrecorder en modificeren snelheid

door Erwin5h @, 07-03-2022, 10:17 (783 dagen geleden) @ ruudam

Ja, dit zal ik proefondervindelijk moeten uitproberen. Ik kan het transport door één recorder laten doen, zolang die capstan het trekt.

keuze bandrecorder en modificeren snelheid

door soundman2 @, Wouw, 04-03-2022, 12:41 (786 dagen geleden) @ Erwin5h

Misschien de recorders laten voor wat het is en de vertraging van de opname electronisch oplossen, dus opnemen op een geheugen en na een aantal seconden afspelen op de volgende locatie. Dat kan een continue gebeuren zijn zonder slijtage.
Via een eigen constructie kun je een lint rond laten lopen op de gewenste snelheid met een eigen aandrijving en de recorders faken.
Ik denk dat audiotape op 100cm/sec het niet lag volhoudt op een gewone recorder.
In een videorecorder is de relatieve snelheid nog veel hoger, maar de roterende koppen moeten aan nogal wat eisen voldoen om bandslijtage binnen de perken te houden.

keuze bandrecorder en modificeren snelheid

door MarcelvdG @, 04-03-2022, 20:18 (786 dagen geleden) @ Erwin5h

De eerste professionele bandrecorders draaiden op 76 cm/s, dus 2,736 km/h, zo heb ik wel eens ergens gelezen. Maar goed, dan heb je het over antieke professionele recorders en het is nog altijd slentertempo.

frequentieregelaar

door Erwin5h @, 07-03-2022, 10:18 (783 dagen geleden) @ Johan TEAC
Gewijzigd door Erwin5h, 07-03-2022, 10:28

Als ik Wikipedia goed bebrijp kan een driefasen asynchrone motor worden aangestuurd door een frequentieregelaar. Synchrone motoren niet?

In deze eerste fase wil ik kiezen voor een recorder met sync. of async. motor, afhenkelijk van de aanstuurmogelijkheden. Ik wil het liefst niets of zo min mogelijk mechanisch modificeren om de hele zaak glad te laten lopen en bedrijfszeker te hebben.

keuze bandrecorder en modificeren snelheid

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 07-03-2022, 10:19 (783 dagen geleden) @ Erwin5h

Hallo Erwin,
Ik denk dat het beter is om ons in een eerder stadium van jouw leuke project mee te nemen, zodat we ook over creatieve alternatieven kunnen meedenken die wellicht simpeler zijn te realiseren. Dus kun je ons meer vertellen? gaat het om een tape loop? of heb je opwikkel en voorraad spoelen? Moet het autonoom werken of is er constant iemand bij? heb je een situatie tekening? Ik denk dat aandrijving van de tape slechts op 1 plaats moet gebeuren, ook al om wat forumlid Ruudam stelt. Ik ben benieuwd.
In ieder geval succes en veel plezier ermee. Jeroen

overzicht van het project

door Erwin5h @, 07-03-2022, 11:04 (783 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Hieronder een schema'tje van het idee.

Bezoekers lopen door een gang of meerdere gangen. Aan draait een recorder die alles wat gezegd wordt opneemt. Bezoekers lopen met de band mee naar het andere eind van de gang waar ze hun eigen opname of een voorgaande terughoren. Afhankelijk van de bandsnelheid.

Uiteraard kan het digitaal opgelost worden, mnaar dat is niet mijn bedoeling omdat juist de oude techniek tot de verbeelding spreekt en ik dit wil etaleren.

stap 1: een recorder uitzoeken waarvan de capstanmotor elektronisch aangestuurd kan worden.
stap 2: recorder aanschaffen en bepalen hoe ver ik kan gaan met opschroeven bandsnelheid
stap 3: een tweede recorder aanschaffen en testopstelleing met band en gewichtjes maken

[image]

overzicht van het project

door Bert V. @, Amstelveen, 07-03-2022, 17:57 (783 dagen geleden) @ Erwin5h

Beste Erwin,

Met deze opstelling (als deze al is te verwezelijken) zal het resultaat bedroevend zijn,
de bandsnelheid bij de 2de recorder zal zeker niet constant zijn, waardoor jank e.d. optreedt!

Bert

overzicht van het project

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 07-03-2022, 19:37 (783 dagen geleden) @ Bert V.

Gezien het ludieke karakter van dit project zal eventueel wat jank, wow en flutter enz. geen probleem zijn, kan zelfs extra leuk zijn.

overzicht van het project

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-03-2022, 19:32 (783 dagen geleden) @ Erwin5h
Gewijzigd door kris, 07-03-2022, 19:50

Het idee zoals je getekend hebt is ooit uitgevoerd geweest. twee dezelfde recorders, waarvan de tape na het afrollen van de supply linkse recorder en het doorlopen van Capstan linkse recorder doorloopt naar Capstan Twee (ook bekrachtigd) om dan door take-up rechtste recorder spoel te eindigen.

Die opstelling was toen met twee stuks Technics RS1500 decks. doel was de absolute gelijkloop te demonstreren. DE RS1500 heeft direct drive driefazige capstanmotor (X-tal gestuurd), nu spreekt met over een frequentieregeling :-). Helaas geen foto van de opstelling.

Uiteraard kan het ook met andere decks. het rechtse deck moet zeker even snel zijn als de linkse en mag ook een fractie sneller zijn, de slip vangt het verschil wel op. Een deck met mogelijkheden is de Philips n4504 omdat de snelheid van de capstan eenvoudig bij te regelen valt. (DC motor met tacho) en er hier twee te koop staan :-) (N4512 maar zelfde verhaal)

overzicht van het project

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 07-03-2022, 19:44 (783 dagen geleden) @ kris

Uiteraard kan het ook met andere decks. het rechtse deck moet zeker even snel zijn als de linkse en mag ook een fractie sneller zijn. de slip vangt het verschil wel op. Een deck met mogelijkheden is de Philips n4504 omdat de snelheid van de capstan een voudig bij te regelen valt. (DC motor met tacho) en er hier twee te koop staan :-) (N4512 maar zelfde verhaal)

Goed gezien! Hier staat een 4512 te koop en hier een 7125

bij aanschaf van beiden in een keer wil ik best iets aan de prijs doen :-D :-D :-D

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

bijregelen DC motor

door Erwin5h @, 08-03-2022, 14:24 (782 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Erwin5h, 08-03-2022, 14:38

Perfecte gelijkloop en hifi kwaliteit is van ondergeschikt belang.

Decks met DC motoren is ook geen gek idee inderdaad.
Dit schema'tje van de n4512.
Als ik het goed begrijp, regelt de tacho alleen de rimpel op M3, dus alleen marginaal bij te regelen. Klopt dat?
Ik moet wel een veel hogere spanning rechtstreeks op de motor aanbieden wil dat het effect hebben dat ik beoog.
+A is 24,5 V. Ik kan me voorstellen dat die motor niet op veel hogere spanningen berekend is.

[image]

bijregelen DC motor

door Rob Groningen @, Den Andel, 10-03-2022, 09:41 (780 dagen geleden) @ Erwin5h

Je kunt ook een busje over de capstan schuiven om de bandsnelheid te verhogen zoals bij de Akai 4000ds

overzicht van het project

door Bert V. @, Amstelveen, 07-03-2022, 20:46 (783 dagen geleden) @ Erwin5h

Je kunt de hier getekende gewichtjes beter in het bovenste getekende band-traject plaatsen, (dus van recorder2 naar recorder1), om een stabielere bandloop te creëren tussen de opname- en weergavekop.

Zal evengoed veel wrijving geven op de bandgeleiding in het hele traject; wellicht is het plaatsen van kogellagertjes op die plekken een idee?

succes Erwin!

Bert

overzicht van het project

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 07-03-2022, 21:21 (783 dagen geleden) @ Bert V.

Je kunt de hier getekende gewichtjes beter in het bovenste getekende band-traject plaatsen, (dus van recorder2 naar recorder1), om een stabielere bandloop te creëren tussen de opname- en weergavekop.

Volgens mij juist niet....

overzicht van het project

door snameroc @, Etten Leur, 07-03-2022, 23:16 (783 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Wij deden dit 45 jaar geleden al met de toen door iedereen afgedankt buizen recorders en dat ging best leuk. Wel hielden we de normale band snelheid. Wat ik nog niet begrijp waarom je sneller wilt laten lopen. Je kunt de standaard tape snelheid aanhouden en de onderlinge afstand niet te groot maken en de luidspreker verderop zetten. Het resultaat is het zelfde.

powered by my little forum