KL-TV vraag!!! (Toestel of techniek)

door johan @, Waalwijk, 10-06-2011, 07:25 (4710 dagen geleden)
Gewijzigd door johan, 10-06-2011, 07:31

Hallo met Johan,

Ik heb een vraag,
Is er in deze tv een scart aan sluiting te maken voor video
Het is TYPE PHILIPS 14CT3005 chassis is een KT-3
Als dat zo is heeft u daar een schema van!!
[image]

GR-Johan..

Levensgevaarlijk!

door soundman2 @, Wouw, 10-06-2011, 10:30 (4710 dagen geleden) @ johan
Gewijzigd door soundman2, 10-06-2011, 10:34

Het chassis van dit toestel heeft geen netscheiding en ligt derhalve direct aan het lichtnet. Iedere (illegale) aansluiting is netspanningvoerend en ook de op die aansluiting aangesloten apparatuur.
Je kunt wel proberen een scheidingstrafo in te bouwen. Het PSC van Philips deed dat wel om de toestellen voor monitordoeleinden te gebruiken.
De geijkte manier om beeld toe te voeren is dus via de antenneingang.

Soundman2

Levensgevaarlijk!

door ruudtx @, Utrecht, 10-06-2011, 15:26 (4709 dagen geleden) @ soundman2

Zit er geen schakelende voeding in die vanaf secundair van de voedingstrafo netgescheiden is? Kan me niet voorstelen dt de laagspanningen gemaakt worden door een weerstand in serie te schakelen, wordt het een kacheltje. Soms wordt ook de Lijn eindtor met 300 V gevoed en komt de rest van de voeding uit de lijntrafo, maar hier dacht ik niet.

Levensgevaarlijk!

door soundman2 @, Wouw, 10-06-2011, 16:55 (4709 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door soundman2, 10-06-2011, 17:10

Zit er geen schakelende voeding in die vanaf secundair van de voedingstrafo netgescheiden is? Kan me niet voorstellen dat de laagspanningen gemaakt worden door een weerstand in serie te schakelen, wordt het een kacheltje. Soms wordt ook de Lijn eindtor met 300 V gevoed en komt de rest van de voeding uit de lijntrafo, maar hier dacht ik niet.

Wat je denkt, vindt, of graag zou willen is minder belangrijk.
Ik raadpleeg gewoon de servicedocumentatie en daarin staat gewoon hoe het zit. Overigens, dat gedoe met dikke weerstanden stamt nog uit het buizentijdperk. De meeste schakelingen in transistortoestellen worden gevoed uit de lijntrap als daar geen schakelende voeding in zit. Heeft als bijkomend voordeel dat je maar een circuit hoeft te stabiliseren en de afvlakking van de afgeleide spanningen is weer eenvoudiger.
In dit toestel komt overigens nog wel een bleeder voor om 12 volt te maken vanuit +285V. Verder is wel een switched mode voeding aanwezig, voor de voeding een aansturing van de lijntrap, maar die heeft geen netscheiding.
Dus raadpleeg eerst de doc en schrijf dan je bijdrage.


Soundman2

Levensgevaarlijk!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-06-2011, 18:00 (4709 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-06-2011, 18:06

In de KT3 en zijn opvolgers KT4 (sommige varianten), CTX en GR1 (alle varianten) zit een eenvoudige buck-converter zonder netscheiding die de inkomende spanning omzet naar een gelijkspanning van ongeveer 100V. Dat was net even goedkoper qua trafo.

Behalve met een losse scheidingstrafo (zoals bij de K35 af fabriek wel gebeurde) werden dergelijke toestellen soms ook met optisch gekoppelde ingangen uitgerust. Of er bij het KT3-chassis officieele schakelingen met optocouplers bestonden, weet ik niet zeker.

Levensgevaarlijk!

door René, 11-06-2011, 10:19 (4709 dagen geleden) @ Maarten Bakker

In de tijd dat deze toestellen werden gemaakt waren er inbouwsets met optocoplers erin.Geschikt voor K 9 , K3 enz.
Dan was er ook geen probleem met de netscheiding.
Werkte uitstekend en meteen werd apparaat geschikt voor video weergave vanuit
een recorder.
Genoeg van die sets ingebouwd vroeger bij de ELA.

Groeten René.

Levensgevaarlijk!

door soundman2 @, Wouw, 11-06-2011, 12:13 (4708 dagen geleden) @ René

In de tijd dat deze toestellen werden gemaakt waren er inbouwsets met optocoplers erin.Geschikt voor K 9 , K3 enz.
Dan was er ook geen probleem met de netscheiding.
Werkte uitstekend en meteen werd apparaat geschikt voor video weergave vanuit
een recorder.
Genoeg van die sets ingebouwd vroeger bij de ELA.

Groeten René.

Als je bij ELA hebt gewerkt, dan weet je ook dat er veel toestellen een trafo en een i/o bordje is ingebouwd.
Werkte je overigens in Breda of Eindhoven?
Soundman2

KL-TV vraag!!!

door bruno @, Tienen ( Belgie ), 10-06-2011, 17:54 (4709 dagen geleden) @ johan

Johan,

Waarom gebruik je geen RF modulator waar je een scart aan monteert ( video + audio) en dan blijft je tv lekker orgineel de extra adapter neem ik er wel bij ( blijft veiliger dan de tv te verbouwen.)

groetjes

Bruno

KL-TV vraag!!!

door eijck, 11-06-2011, 13:35 (4708 dagen geleden) @ bruno

Hallo Johan

Wat Bruno voorstelt is de beste oplossing. Ik heb nog wel ergens een oude videorecorder staan waar zo,n convertor in zit die je eruit kunt slopen, kun je zo van me krijgen. Voeding van 12 volt er aan, de scart aan de audio en video ingang van de convertor en je hebt je scartsignaal gemoduleerd naar HF in de buurt van kanaal 36.

KL-TV vraag!!!

door johan @, Waalwijk, 12-06-2011, 09:30 (4708 dagen geleden) @ eijck

Bedankt heren voor al uw reactie
Ik kan weer aan de slag.
GR-Johan.....:-)

powered by my little forum