Onderbroken printsporen herstellen (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-06-2022, 15:26 (666 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Het gaat om een PANASONIC CT-5513 mini kleuren tv-tje die het kwa beeld perfect doet maar totaal geen geluid, ruis o.i.d.

Geconstateerd is dat op de TUNER / AUDIO print iets mis is namelijk een uitgelopen radiaal capje van 1000uF/16V. die ook heet moet zijn geweest getuige de bruine brandplek aan de andere kant van de print.

Aan de soldeerzijde waarvan de plek des onheils op deze foto zichtbaar blijken een paar smalle printsporen door gelekte electrolyt weg gecorrodeerd te zijn en die heb ik overbrugd met lakdraad en het capje vernieuwd (op deze foto nog niet uitgevoerd) en voila, ruis uit de speaker en met mijn vingers tegen de soldeerpunten een stevige brom.

Gefikst dacht ik:)

Toen een vreemde geur en een klein rookpluimje:fir

Bleek een klein 1/8 Watt weerstandje R 208 helemaal kersrood te gloeien en meteen geluid weer weg maar nu het volgende.

Door de weg gecorrodeerde printspoortjes heb ik verbindingen gelegd tussen de volgende soldeer eilandjes op deze foto nog NIET uitgevoerd. A met A, B met B en C met C. OP C+ en C- zit een nieuw capje gemerkt C 214 op de print en mijn vraag is of iemand de verbindingen anders ziet op de print want ik moet iets verkeerd verbonden hebben waardoor weerstandje R 208 door brand.

Volg even een letter om via print verbinding bij andere zelfde letter te komen en ik denk dat het op een gave print zo zit zo ik het gemerkt heb, dunne printsporen zijn wel lastig te zien.

[image]

Dank alvast;-) ,
Hans

--
Hans van Kampen

Onderbroken printsporen herstellen

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 22-06-2022, 16:19 (666 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,
Zo te zien lijkt het me een enkelzijdige pcb, of is de pcb toch dubbelzijdig ?
Dan kan de doormetalieseering de problemen geven !

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand

Onderbroken printsporen herstellen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-06-2022, 16:36 (666 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Neen Tony, is gewoon een enkelzijdige, vergat ik te vermelden.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Onderbroken printsporen herstellen

door Goldline @, Oranjedorp, 22-06-2022, 17:51 (666 dagen geleden) @ Hans van Kampen

controleer de zenerdiode even op sluiting , aan punt B (A22 ?) .

--
Cees PA1DBA

Onderbroken printsporen herstellen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-06-2022, 18:05 (666 dagen geleden) @ Goldline

Goede tip, neem ik mee bij volgend onderzoek.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Onderbroken printsporen herstellen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-06-2022, 19:39 (666 dagen geleden) @ Goldline

Heb zenerdiode uit gesoldeerd zodat ik niet in circuit meet en hij meet Ohms 78.5 kOhm en andersom geheel in sper toestand, geen meting.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Onderbroken printsporen herstellen

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 22-06-2022, 22:17 (666 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Als je een zenerdiode doormeet gaat als volgt:Digitale meter op diode stand.
Plus pen op anode,meet je een diode ong.o,6 V,andersom mag je niks meten.
Op Ohm bereik mag je op 20 megohm bereik in beide richtingen geen weerstand meten.
Jouw zenerdiode voldoet hier niet aan en is dus defekt.

grt An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Onderbroken printsporen herstellen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-06-2022, 06:08 (666 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Duidelijk Andries, dank. Mijn multimeter heeft geen diodestand maar was voor je wel duidelijk volgens mijn gegevens dat de diode dus stuk is.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Onderbroken printsporen herstellen

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 23-06-2022, 10:32 (665 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heb hier ook een Fluke type 70.
Met deze meter ook een paar nieuwe zenerdiodes gemeten.
Waarde die dan aangegeven wordt is,ene keer oneindig en andersom 5 megohm.
Conclusie,de jouwe is niet koosjer.

And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Onderbroken printsporen herstellen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-06-2022, 14:22 (665 dagen geleden) @ Andries van Dekken.
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-06-2022, 14:28

Ik denk dat de ohmstand van die meter (en veel andere moderne meters) niet geschikt is om diodes of zenerdiodes te meten. De meetspanning en stroom zijn kennelijk zodanig laag dat je de diode volledig buiten zijn gangbare kromme bedrijft. Er kan dan best een factor 10 of 100 of zelfs nog groter (exponentiele kromme) tussen verschillende merken en types zenerdiode zitten daar waar die factor bij gebruik binnen de specificaties net iets groter dan 1 is...

Gezien de eigenschap van zenerdiodes om bij defect meestal te gaan lekken of door te slaan, kun je uit jouw metingen en die van Hans alleen een harde conclusie trekken als hij kortsluiting meet of in beide richtingen een ohmse waarde.

Nu jullie allebei maar in 1 richting een ohmse waarde meten, is de enige harde conclusie die je kunt trekken, dat er verdere tests nodig zijn.

Eerst in sluiting gaan en daarna onderbroken zijn geraakt zou ook nog kunnen, maar ook dat is met deze metingen niet aantoonbaar. De kans lijkt mij groter dat hij nog heel is, maar bij twijfel is verder testen dus aangewezen.

Onderbroken printsporen herstellen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-06-2022, 03:05 (666 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat zou goed kunnen zijn. Meet hem voor de zekerheid altijd in de diodestand van je multimeter.

Zeners falen doorgaans lek of in kortsluiting, dat lijkt alvast niet het geval.

Onderbroken printsporen herstellen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-06-2022, 06:11 (666 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja, mijn FLUKE multimeter kan je alleen Ohms, stroom en spanning mee meten, heeft geen diodestand maar ik begreep van Andries al dat de diode defect is.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Onderbroken printsporen herstellen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-06-2022, 14:17 (665 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ja, dat schreef Andries, maar ik denk dat dat niet klopt.

Althans je metingen wijzen er niet eenduidig op. Hij spert in sperrichting en hij meet hoogohmig in doorlaatrichting. De kans dat hij gewoon goed is, schat ik rond de 90%. De doorlaatspanning meten met een diodemeter maakt die kans 97,5% en de laatste 2,5% kun je checken met een regelbare voeding met stroombegrenzing in het milliamperebereik. Heb je die niet toevallig? Dan kun je hem volledig testen met alleen die voeding en een voltmeter.

Diode gemeten met diodetester

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-06-2022, 20:27 (665 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Laat ik nou een multimeter hebben liggen waarmee je wel diodes kan testen en de spanning over de klemmen van de meter is 7,9 Volt want geeft die aan als de meetklemmen niet verbonden zijn met de meter in Diodestand.

Sluit ik de diode aan in doorlaat dan geeft de meter 0,7 Volt aan.
Sluit ik de diode aan in sper dan geeft de meter die 7,9 Volt weer aan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Onderbroken printsporen herstellen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-06-2022, 20:22 (666 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb het weerstandje wat gisteren rood heet was even verwijderd en gemeten en die meet 19.5 Ohm, je kan aan de ringen niet meer zien wat de waarde is geweest.

Zoek naarstig naar schema van dit toestel maar kan op web totaal niets vinden:-(


[image]

--
Hans van Kampen

Onderbroken printsporen herstellen

door Otto @, Drenthe, 22-06-2022, 20:27 (666 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, het is niet goed te zien of de verbindingen C kloppen. Weet je dat zeker?

Verder zou ik het pootje bij de R van R202 even solderen. Is een behoorlijke koude las.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Onderbroken printsporen herstellen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-06-2022, 20:52 (666 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Hans van Kampen, 22-06-2022, 20:54

Heb je gelijk in Otto, had ik reeds ook gedaan naast het overbruggen van defecte printsporen, goede opmerking. Deze foto is nog van voor de ingreep behalve de verwijderde lekke C

Ik weet toch zeker dat ik de printsporen goed heb gevolgd en overbrugd, ik zou het wel makkelijk vinden een schema te hebben, kan ik meteen waarde van R 208 na gaan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Onderbroken printsporen herstellen

door HM @, Hilversum, 23-06-2022, 08:02 (666 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Wat ik niet lees is of je de print goed hebt schoongemaakt ?
Dat spul kan behoorlijk geleiden.

Je kunt spoor naar spoor nameten met een ohm meter maar het is dan vrij lastig om te zeggen waar de weerstand vandaan komt.
Om dat goed uit te voeren moet je even de componenten losmaken.

Je kunt ook domweg met een dun freesje de aangevreten ruimtes tussen de sporen weg frezen om er zeker van te zijn dat er geen geleiding meer is.

Onderbroken printsporen herstellen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-06-2022, 09:43 (665 dagen geleden) @ HM

Goede tip Hans:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Onderbroken printsporen herstellen

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 23-06-2022, 09:29 (665 dagen geleden) @ Otto

Het is voor mij ook gissen.Maar een vraag, zit C- vast aan A?

--
Wim Schoonhoven

Onderbroken printsporen herstellen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-06-2022, 09:42 (665 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Neen, C zit niet vast aan A Wim (volgens mij) Er loopt een heel dun weggevreten printplaatje door onder pijltje. Maar zou graag schema willen hebben met print lay out maar nikst te vinden op web:-(

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Onderbroken printsporen herstellen

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 23-06-2022, 09:48 (665 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik bedoelde C-

--
Wim Schoonhoven

Onderbroken printsporen herstellen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-06-2022, 16:16 (665 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Sorry, Neen C- zit niet vast aan A. Alles met C gemerkt is de massa van de print en waar C- staat daar zit de min- gesoldeerd van het doorgelopen elko'tje van 1000uF.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum