De installatie automaat. (Algemeen)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 24-07-2022, 12:15 (613 dagen geleden)

Wij hebben een groepenkast met 7 automaatgroepen en 2 hoofd aardlekschakelaars.
Vorig jaar schakelde af en toe de automaat van groep1 uit maar de aardlek bleef aan.
Lastig want mijn PC en werkhoek zit op zolder en moet dan twee trappen af om groep1 aan te zetten.
Daarna ging het weer een aantal weken zonder problemen.

3 weken geleden ging de automaat om de haverklap uit en was ik het zat.
Mijn werkhoek en de CV op een andere groep gezet via een slof en een snoer.
Dit was niet het probleem, daarna de stekker van de uitstaande wasmachine op een andere groep.
Het willekeurig uitschakelen was over, dus zit het in de contactdoos van de wasmachine?.
Contactdoos uit elkaar en schoongemaakt, mankeerde niets aan.
Maar zodra alleen de stekker van de wasmachine in de groep1 gaat, schakelt die automaat uit.
Dit terwijl hij dat op een andere groep niet doet en kan hij ook gewoon aangezet worden?.
Even dacht ik gestoord te worden want hier begrijp ik niets van.

Herinnerde mij dat er via groep1 weleens kortsluiting is geweest vanuit mijn werkhoek.
Zou de automaat stuk zijn en triggergevoelig?, het zijn Hager MK516 automaten.
Een nieuwe besteld, een Hager MJN516 die iets trager is.
We zijn nu 3 dagen verder na de montage en alles draait op groep1 inclusief de wasmachine.
Het was dus wel degelijk een zeer gevoelige automaat die het probleem veroorzaakte.

Mijn vrouw hoorde via sociale media dat dit vaker voorkomt en dan met gepeperde rekeningen.
Ik plaats dit op het forum met de vraag of jullie ook zo’n ervaring hebben of hebben gehad.
Groet, Ben

De installatie automaat.

door reneke @, Best, 24-07-2022, 12:27 (613 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

Uit ervaring weet ik 100% zeker dat het voorkomt (ben elektricien).
Zelfs in een pnem kast heb ik het een keer meegemaakt dat een automaat van 50 ampère al net boven de 25 ampère uitschakelde.

Daar ging het om een nieuwe installatie.
En dus ook een nieuwe automaat.

Bij oudere automaten slijten de automatten uiteraard ook.
Ze werken voor een groot deel mechanisch.
Veertjes worden lam etc.

In jou geval kan een eerdere kortsluiting de oorzaak zijn geweest. Maar het blijft gissen.

De installatie automaat.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-07-2022, 13:17 (613 dagen geleden) @ reneke

Eens, de automaat zelf vervangen.

Ken het verschijnsel van trippen automaat terwijl bij lange na niet
de Ampèrage gehaald wordt.

Dat wel bedenken of dat is met een werkende wasmachine.

Anders de wasmachine verder onderzoeken wat daar aan de ingang staat te pieken
in de standby stand.

De installatie automaat.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 24-07-2022, 16:02 (613 dagen geleden) @ Maurice

Heren dank voor jullie antwoorden.
Reneke,
Wist niet dat automaten wel eens kunnen slijten, zie wel in de datasheet dat de temperatuur meespeelt.
Maar zo hevig als bij deze keer had ik nog niet eerder meegemaakt.
Maurice,
De wasmachine stond uit, het enige wat kort iets stroom zou kunnen trekken is het netfilter.
En mocht er daarmee toch iets misgaan dan vliegt de aardlek er wel uit.
Op een andere groep draaide hij prima, daarna kwam pas de twijfel aan de automaat.
Groet, Ben

De installatie automaat.

door Franks @, 24-07-2022, 16:27 (613 dagen geleden) @ Ben

laatst kwam ik dit artikel tegen:

https://installo.nl/b-of-c-karakteristiek-na-het-lezen-van-deze-blog-weet-je-het/#:~:text=Verschi...

hierin kwam ik de volgende zinsnede tegen:
De veiligheid van een automaat is alleen gegarandeerd bij 5 tot 10 uitschakelingen van de automaat. Als er vaker sprake is van een uitschakeling, dan moet je de automaat vervangen.

voor wat het waard is natuurlijk..
Groet,
Frank

De installatie automaat.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-07-2022, 22:57 (613 dagen geleden) @ Franks

Frank,
Kan zijn, bedrijfsmatig worden ze geregeld als schakelaar gebruikt.
Over de leeftijd wel ruimschoots over genoemde aantal van 5-10.

Bij fout zoeken en storingen,service doe ik niet anders dan hele zwik uit zetten.
We hebben het dan over complete schakel panelen met rijen aan automaten.

Gezegd dat ze waarschijnlijk bedoelen, dagelijks gebruikt als schakelaar.

Het kan zijn dat ze bedoelen 5-10 trippen.
Maar ook dan in mijn beleving hebben we het over automaten van zeer bedenkelijke kwaliteit.
Of het is indekken van de betreffende producent.
Is immers lastig te bewijzen dat na bv 20jr automaten niet 10x zijn getript.
Niemand houd dat bij.

Bij falen is dat juridisch dus een geniale zet.

Hier te zienhoe zo'n automaat gefaald heeft,

De installatie automaat.

door verbeek @, Zutphen, 26-07-2022, 15:46 (611 dagen geleden) @ Franks
Gewijzigd door verbeek, 26-07-2022, 16:01

Hager denkt er zelf heel anders over: MKN516, zie levensduur.

Automaten waar grote stromen doorheen lopen slijten sneller mede door de warmte ontwikkeling. Kijk eens de naar het opgenomen vermogen per pool bij nominale belasting.
Al deze schakelmaterialen zijn ontworpen voor een gelijktijdigheidsfactor van 60%. Even een piek verwerken en daarna weer afkoelen.
Als er een kortsluiting is geweest, schakelt deze automaat tussen de 3In en 5In uit, in het slechtste geval bij 16 x5 A= 80A, of meer als de temperatuur van de automaat lager is.
Is de automaat op leeftijd dan wordt de snelheid van uitschakelen trager (zij die op leeftijd zijn trekken ook geen sprintjes meer, 100m binnen 16 sec (MLV-proef in overall, koppel, kistjes, helm en wapen), met als gevolg dat er een aardige vonk getrokken kan worden.

Bij PV-installaties heb ik al regelmatig een automaat vervangen die niet meer deed wat die moest doen. De gelijktijdigheidsfactor is daar nagenoeg 1, zodat je deze 16A automaat beter kan vervangen door een van 20A, zolang dat mogelijk is volgens de Norm.
Nog beter is deze in een apart kastje naast de groepenkast te plaatsen zodat deze zijn warmte beter kwijt kan.

Gr.Paul

De installatie automaat.

door Peter1952 @, Almere, 24-07-2022, 18:50 (613 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Peter1952, 24-07-2022, 18:52

In feite zijn automaten ondingen. Ze trippen ook als je een stevige trafo schakelt.
Ik heb ook wel gelezen dat je zo’n ding moet vervangen als die 10 x getript is. Ik zie nu dat Franks zo’n zelfde opmerking gemaakt heeft.
In feite zijn smeltpratronen een stuk beter. Ze slaan niet door bij stevige trafo’s en als die doorgeslagen is komt er een compleet nieuwe in die dezelfde goede eigenschappen als de oude heeft.

Groeten,
Peter

De installatie automaat.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-07-2022, 23:05 (613 dagen geleden) @ Peter1952

Daarom bestaan er automaten met verschillende curven.

De verschillende varianten hebben allemaal een andere uitschakelwaarde. De ligging van de magnetische drempel in het component bepaalt de uitschakelwaarde van een automaat. Hoe lager de magnetische drempel hoe sneller het component wordt uitgeschakeld. Voor de standaard installatieautomaten zijn de volgende drempels:

Curve B: Lage magnetische drempel
Curve C: Normale magnetische drempel
Curve D: hoge magnetische drempel


B-karakteristiek
Wordt gebruikt bij kleine start- of inschakelstromen zoals verlichting, elektrische verwaming, boilers en elektrische fornuizen. Standaard uitschakelkarakteristiek voor woonhuizen.

C-karakteristiek
Deze variant wordt gebruikt bij middelgrote inschakelstromen als bepaalde soorten verlichting, wasmachines, stofzuigers, koelkasten en diepvriezen. Ook veel toegepast in de industrie

D-karakteristiek
Wordt gebruikt bij het opstarten van machines met grote inschakelstromen zoals netspanningsstabilatoren, lasposten en motoren van werktuigmachines.

De installatie automaat.

door francois129 @, Aartselaar - België, 24-07-2022, 18:03 (613 dagen geleden) @ reneke

Let ook op de aardlekschakelaars, die slijten ook en schakelen soms trager uit waardoor het een gevaarlijke situatie wordt.

François

De installatie automaat.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 24-07-2022, 18:39 (613 dagen geleden) @ francois129

Francois,
Dat inschakelen na het uitschakelen de slijtage vergroot begrijp ik uit Frank zijn bijdrage.
In mijn geval is die schakelaar ruim 40 keer aangezet na het uitschakelen en moest steeds vaker.

De grootste slijtage van het veersysteem is dus het aan en uitzetten en geld ook voor de aardlek.
Op de schakelaars zelf staat geen "houdbaarheid" datum.
Dus denk ik er niet aan om ze allemaal te gaan vervangen zolang er geen probleem is.
Groet, Ben

De installatie automaat.

door MarcelvdG @, 24-07-2022, 20:59 (613 dagen geleden) @ francois129

Let ook op de aardlekschakelaars, die slijten ook en schakelen soms trager uit waardoor het een gevaarlijke situatie wordt.

François

Ook als je het testknopje gebruikt, zoals je officieel elke maand zou moeten doen?

De installatie automaat.

door Marbel @, Hoorn N-H, 25-07-2022, 08:21 (612 dagen geleden) @ francois129

Klopt, toen mijn zoon onze elektrische installatie ging meggeren en verder controleerde bleek een belangrijke aardlekschakelaar (o.a. badkamer) in z'n geheel niet te werken!

De installatie automaat.

door reneke @, Best, 25-07-2022, 13:09 (612 dagen geleden) @ Marbel

Aardlekschakelaar testen met meggeren?
Ben benieuwd wat hij dan gemeten heeft want met een megger meet je geen aardlekschakelaar.

De installatie automaat.

door P. de Koning @, Castricum, 25-07-2022, 17:19 (612 dagen geleden) @ reneke

Aardlekschakelaar testen met meggeren?
Ben benieuwd wat hij dan gemeten heeft want met een megger meet je geen aardlekschakelaar.

Even een opmerking:
Megger is een merknaam.

Vaak wordt de term "meggeren" gebruikt en dan bedoelt men de isolatieweerstand meten en zo een aardlekfout opsporen.

Megger maakt ook installatieTESTERS, heb er zelf 35 jaar mee gewerkt.

Een installatietester kan dus wel degelijk 'een Megger'zijn en daarmee de aardelekschakelaar getest hebben.

mvg

Peter de Koning

--
Ik heb elke dag Koningsdag

De installatie automaat.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 25-07-2022, 14:28 (612 dagen geleden) @ reneke

Dag Reneke, kon het niet laten om hem open te slopen.
Veel zie je er niet aan, behalve dat er wat vonken zijn getrokken. (zie foto)
Groet, Ben

[image]

De installatie automaat.

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 24-07-2022, 18:55 (613 dagen geleden) @ Ben

Automaten slijten zeer zeker, vergeet ook niet dat er soms wel kortsluitstromen van meer da 10 kA! (en soms zelf meer!) moeten worden afgeschakeld e.e.a. afhankelijk van de netimpedantie ter plaatse.
Ik zou je willen adviseren om naar je werkbank/ruimte een eigen groep te trekken voorzien van een Alamat (combinatie van automaat met aardlek) en eventueel daar weer selectief onder beveiligen.
Hier in de werkplaats staat een oude 3000 W radiator welke tijdens het werken aan apparaten die niet te vertrouwen zijn of "experimenten" in serie met de voeding van het object wordt geschakeld, treed er dan eens een keer sluiting op dan gebeurd er verder niets, behalve dan dat het erg warm kan worden als ik het niet zou merken.:-D
m.vr.gr.
Anton van den Oever

De installatie automaat.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 24-07-2022, 21:17 (613 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Dag Anton, ik heb in mijn werkhoek doosjes tussen het lichtnet met een VDR en zekering van 4A.
De kortsluiting waar ik over schreef was tussen fase en aarde. (ja, met een Utje)
Verder is daar eigenlijk nooit een probleem waardoor de automaat zou moeten afschakelen.
Wist gewoon niet dat die dingen slijten van het aan en uitschakelen.
Denk dus dat deze ene automaat al langer slecht was, maar mag niet klagen na 21 jaar gebruik.
Groet, Ben

De installatie automaat.

door Henk Br. @, Hellendoorn, 25-07-2022, 15:02 (612 dagen geleden) @ Ben

[image]

Hallo Ben dit was de oorzaak van mijn problemen met soms de aardlek en soms ook de installatie automaat die er spontaan uitvlogen.
De foto is even een voorbeeld dit is de ontstoring van een wasmachine deze is van kunstof die van mij was ook nog van metaal.
Dat ding sloeg soms spontaan door dus dat was bij mij de oorzaak van alle problemen met de aardlek
of automaat.

Gr. Henk

De installatie automaat.

door Goldline @, Oranjedorp, 25-07-2022, 15:34 (612 dagen geleden) @ Henk Br.

Niet gek naar 20 jaar aan het net hangen,
vaak zit een wasmachine niet meet aan zo'n trektouwtje schakelaar om hen spanningsloos te schakelen.
Hoe heb je de oorzaak gevonden Henk ?

--
Cees PA1DBA

De installatie automaat.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 25-07-2022, 15:36 (612 dagen geleden) @ Henk Br.

Dank je wel Henk, ik denk dat deze netfilter voor de aan/uit schakelaar in de wasmachine zit.
Heb eerder omschreven dat de automaat eruit gaat terwijl de wasmachine uit stond.
Met de nieuwe automaat blijft het goed gaan maar ik hou je tip in mijn achterhoofd.
Groet, Ben

De installatie automaat.

door Henk Br. @, Hellendoorn, 25-07-2022, 16:10 (612 dagen geleden) @ Ben

Bij mij zat ie voor de netschakelaar het netsnoer ging direct op het onstoringsfilter.
Ik heb dit gevonden met een megger.
Wel eerst de afgaande kant van het filter ontkoppelen ander is de kans groot dat je de electronica opblaast.
Die megger van mij komt 560 volt gelijkspanning uit dat vindt de elecronica niet prettig.
Succes ermee Ben.

Gr. Henk

De installatie automaat.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-07-2022, 22:00 (611 dagen geleden) @ Henk Br.

560VDC tussen net (phase en nul doorverbinden) en aarde zou de elektronica moeten overleven, maar beter op zeker spelen!

560VDC tussen phase en nul zou ik inderdaad sowieso niet proberen met aangekoppelde elektronica, maar een netfilter hoort ook dat met 2 spreekwoordelijke vingers in de neus aan te kunnen.

De installatie automaat.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-07-2022, 21:57 (611 dagen geleden) @ Henk Br.

Best kans dat je oude metalen bus, papiercondensatoren bevatte. Die doen vroeg of laat allemaal wat papiercondensatoren plegen te doen. Hier op het forum meestal in de vorm van RIFA's in meetapparatuur, VCC recorders of TV's, maar in een wasmachine vast ook wel.

Waarmee ik niet zeg dat polyester- of polypropyleencondensatoren nooit een aardlek kunnen veroorzaken, maar die kans is wel fors kleiner.

powered by my little forum