een opmerkelijk bericht. 1 (Algemeen)

door RR1957 @, 15-08-2022, 12:09 (621 dagen geleden)

[image]

een opmerkelijk bericht. 1

door soundman2 @, Wouw, 15-08-2022, 12:34 (621 dagen geleden) @ RR1957

De eerste hadden nog een uitschuifantenne van een meter ofzo....

een opmerkelijk bericht. 1

door RR1957 @, 15-08-2022, 12:45 (621 dagen geleden) @ soundman2

een opmerkelijk bericht. 1

door Armand @, België, 15-08-2022, 13:09 (621 dagen geleden) @ RR1957

Uitvinder Martin Cooper(Motorola), ondertussen 93 jaar.
[image]

Groeten, Armand

een opmerkelijk bericht. 1

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-08-2022, 13:15 (621 dagen geleden) @ RR1957

Bekijk de archieven en mensheid heeft al heel vroeg zaken bedacht.
Probleem vaak uitvoering mogelijkheden kosten
En niet te vergeten patenten en afscherming van ideenen.

Deels pattent begrijpelijk maar blokkeert ook heel veel

Dan zoek op YT maar eens bij opkomst mobiel de opmerkingen na vragen
Wil jij een mobiel

Moet ik wr mee
Ik zit op terras en wil niet gestoort worden.
Als ik niet thuis ben wil ik ook niet gebeld worden.

Enz.
Lachen en zouden ze eigenlijk die mensen weer opnieuw moeten vragen.

Dus heeft ook met tijd en behoefte te maken.

De rechthoek platte 16:9 beeldbuis was er ook half jaren 1965 al.
Nek stond haaks om.

Prachtige prestatie maar onbetaalbaar in productie en uitvoering.
Pas 30 jaar later werd het een succes.

Zo ook breedbeeld 16:9 de opmerking wat moet ik met zo.n groot beeld
Om Hans van dr Toght zo scherp in beeld te hebben? nee bedankt.

een opmerkelijk bericht. 1

door MarcelvdG @, 16-08-2022, 07:08 (620 dagen geleden) @ Maurice

Voor een belangrijk deel wordt het ook door je strot geduwd. Toen de telefooncellen verdwenen, had ik opeens een mobiele telefoon nodig om te bellen als mijn trein vertraging had, toen de TV-uitzendingen omschakelden naar breedbekformaat had je opeens irritante zwarte balken boven en onder in beeld.

een opmerkelijk bericht. 1

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-08-2022, 20:46 (620 dagen geleden) @ MarcelvdG

En het gloeilampenverbod dat onder karteldruk (lobbyen heet dat tegenwoordig) werd ingevoerd voordat de LED-lampen kwalitatief voldoende waren...

een opmerkelijk bericht. 1

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-08-2022, 20:50 (620 dagen geleden) @ RR1957

Wonderlijk. Doet me ook denken aan de breedbeeld-TV die Erres al in de jaren '50 op de Firato toonde. Een "mock up" op basis van bestaande techniek vermoedelijk, dus dan alleen een aangepaste kast en masker?

Zo zou deze mobiele telefoon in eerste instantie van geminiaturiseerde 'normale transceivertechniek' voorzien kunnen zijn, met in gedachten dat echte telefoonelektronica en de bijbehorende infrastructuur niet onmogelijk maar op dat moment nog wel onpraktisch waren.

een opmerkelijk bericht. 1

door Goldline @, Oranjedorp, 19-08-2022, 19:14 (617 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten, verwacht niet dat deze mok-up ooit electronica heeft bevat, maar die dame had zeker een toekomstige blik !
In 63 hadden we zelfs nog geen Semafoon pas in 75 was er zo'n grote meesleep doos voor de buitendienst monteurs.
Telefonie met een Mobilofoon op 70 MHz (gesprek aanvragen !)Later ATF2 (150Mhz) toen ATF3 (450Mhz) toen NMT (800+mhz)eerst grote sleepkasten met antenne en als eerste smd mini de Ericsson 337. daarna begon de GSM........

--
Cees PA1DBA

een opmerkelijk bericht. 1

door Peter1952 @, Almere, 19-08-2022, 20:13 (617 dagen geleden) @ Goldline

Sorry Cees, maar de semafoon (toen nog simofoon geheten) werd door de PTT geïntroduceerd in januari 1963. Zie Radio Bulletin januari 1963, blz. 20.
Misschien nog niet zo wijd verspreid, maar het was er wel, in 1963.

Groeten,
Peter

een opmerkelijk bericht. 1

door Goldline @, Oranjedorp, 19-08-2022, 21:34 (617 dagen geleden) @ Peter1952

Leuk te weten Peter !
Is mij destijds ontgaan op de kleuterschool :-D

--
Cees PA1DBA

een opmerkelijk bericht. 1

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-08-2022, 22:48 (616 dagen geleden) @ Goldline

Hoi Cees,

Het eerste enigszins bruikbare autotelefoonsysteem was volgens mij een buizentoestel van NSF dat in de kofferbak ging. Ik denk niet eens ver na de oorlog.

De telefoon op het plaatje lijkt nog kleiner dan een walkie-talkie, maar opzich kon je met een paar transistoren al een transceivertje voor korte afstanden maken.

Hoewel ik denk dat je gelijk hebt en de mockup niet werkzaam was, zou je het in theorie zo hebben kunnen maken dat er een demonstratie mogelijk was geweest.

een opmerkelijk bericht. 1

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 20-08-2022, 08:00 (616 dagen geleden) @ Goldline

Hoi Maarten, verwacht niet dat deze mok-up ooit electronica heeft bevat, maar die dame had zeker een toekomstige blik !

Het zou anders het eerste en meteen laatste mobieltje zijn met een draaischijf (daar bovenaan, die tien vlekjes in een cirkel). De draaischijf was in 63 het summum van modern omdat je in veel landen je gesprek nog moest aanvragen via de telefoniste.
Mocht dus op een futuristische mockup niet ontbreken.

Misschien werkte men aan een snoerloze telefoon, met basisstation? Dus geen voorloper van de GSM maar van de DECT.

een opmerkelijk bericht. 1

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-08-2022, 10:41 (616 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Maarten Bakker, 20-08-2022, 10:51

Dat laatste (althans een analoge looptelefoon) was ook mijn eerste gedachte, maar omdat het een mockup of wellicht een gedeeltelijke proof of concept is, kan men net zo goed al aan een openbaar net gedacht hebben, zelfs al was dat technisch alleen mogelijk met een soort 'pinkeltje' in de kofferbak :-D en bestond de infrastructuur nog niet of zeer beperkt.

Trouwens, over practisch bruikbare looptelefoons gesproken, die zullen wel ergens uit de jaren '70 dateren vermoed ik? In elk geval al ingeburgerd in sommige kringen in de jaren '80.

Beide kan ook, ik denk opeens aan een Kermit, die qua afmetingen wel een beetje overeenkomt maar pas uit de jaren '90 stamde.

powered by my little forum