Meettip: centiWatt-meter van Gamma (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-09-2022, 10:37 (594 dagen geleden)
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 09-09-2022, 10:46

Ik kende alleen watt-meters met een resolutie van 1W of 0,1W. Deze week kocht ik bij de Gamma de allergoedkoopste energiemeter, een Profile van 14 euro. Bij thuiskomst merkte ik dat deze meet in een resolutie van 0,01W. Bij hogere vermogens is natuurlijk de afwijking groter dan de resolutie, maar kleine vermogens kun je er heel leuk mee meten.

De meetdrempel is 0,20W, dus als het apparaat minder verbruikt dan dat, geeft de meter 0,00 aan. Oplossing: sluit je apparaat aan via een stekkerschakelaar met lampje. Dat lampje gebruikt 0,20 tot 0,21W, dus daarmee komt zelfs de kleinste belasting boven de drempel en kun je hem meten. De 0,21W van het lampje moet je er natuurlijk weer aftrekken.

Met dit meettoestel kun je dus heel mooi opmeten hoeveel een USB-oplader of SMPS gebruikt als je die onbelast in het stopcontact laat zitten.
Ik vond het ook wel leuk dat deze horizontaal is ipv de meer gebruikelijke vertikale meters.

[image]

Woon je in de buurt van Zeist dan moet je over een paar weken komen want ik heb het laatste exemplaar gekocht.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door Otto @, Drenthe, 09-09-2022, 13:25 (594 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

... sluit je apparaat aan via een stekkerschakelaar met lampje. Dat lampje gebruikt 0,20 tot 0,21W, dus daarmee komt zelfs de kleinste belasting boven de drempel en kun je hem meten. De 0,21W van het lampje moet je er natuurlijk weer aftrekken.

Gerard,

Zo'n lampje is natuurlijk niet erg nauwkeurig. Is waarschijnlijk een neonlampje en die is niet lineair t.o.v. de spanning. M.a.w. het vermogen loopt niet sinusvorming mee met de wisselspanning. Kun je niet beter gewoon een weerstand gebruiken?

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-09-2022, 14:38 (594 dagen geleden) @ Otto

Mijn eerste idee was, die schakelstekker even open te maken en er een weerstand in te maken die ongeveer 1,00W zou gebruiken. Precies een Watt van je meting aftrekken, dat rekent lekker makkelijk uit het hoofd...

[image]
Ik had al een beginnetje gemaakt zoals je op deze foto kan zien. Maar dan kom je er achter dat, als je in centiWatts gaat meten, ook het verbruik van een weerstand niet constant is! Immers een half % spanningsvariatie (ca 1V) geeft al 1% vermogensvariatie (1 digit). Nog afgezien van het opwarmeffect in de weerstand.

Vandaar dat ik toch heb gekozen voor de voorlopig simpeler oplossing om gewoon het lampje als basislast te gebruiken. Vanwege de onzekerheid of die nou tijdens het meten 0,20, 0,21 of 0,22 gebruikt, moet je voor het meest nauwkeurige resultaat toch eerst even aflezen zonder de te meten belasting. Je zit dan toch een verschilmeting te doen aan de onderkant van je meetrange, dus reken op een fout van minstens 2 digits.
Ik denk trouwens dat er bij dat neonlampje in de schakelaar ook wel een ballastweerstandje zit en dat het meeste vermogen daarin gaat zitten.

Ik heb de metingen nog niet met precisieweerstanden en condensators geverifieerd, maar uit mijn eerste proefjes met kleine radio's en voedinkjes kwamen redelijk consistente waarden.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-09-2022, 15:54 (594 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik heb de metingen nog niet met precisieweerstanden en condensators geverifieerd, maar uit mijn eerste proefjes met kleine radio's en voedinkjes kwamen redelijk consistente waarden.

Nou moet ik wel zeggen, consistent ja, maar ook voor sommige metingen zo laag dat ik het bijna niet kan geloven. Sinusvormige stromen zijn volgens mij wel OK. Van een omgebouwde schakelklok kan ik beredeneren dat het verbruik rond 0,1W moet liggen en ik meet 0,09W.

Maar van de onbelaste geschakelde voedingen die ik voor radio's gebruik meet ik maar 0,04W en van een USB-voedinkje maar 0,01W. Is het mogelijk dat het verbruik echt zo laag ligt of stuit ik hier op een meetfout? Wie heeft al eens het verbruik van onbelaste USB stekkers opgemeten?

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door Ad Zijlmans @, Made, 09-09-2022, 20:04 (593 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Gerard,

Bij de metingen die ik vorig jaar heb gedaan nav. je LC-Kring Vampierstroom, viel mij ook al op dat het verbruik van een onbelaste USB telefoonvoeding zo laag is.

Ik gebruikte een meter met resolutie 0,1 W (en een 3W LED lampje als extra belasting). De USB voeding was toevallig ook een Samsung. Zowel onbelast, maar ook als de telefoon tot 100% opgeladen is, bleef de meting hardnekkig op 0 staan, dus iig. kleiner dan 0,1 W.

Met het lampje uit, heb ik het vampiergebruik van de voeding van het lampje gemeten op 0,1 W. Het maakte daarbij geen verschil als de onbelaste Samsung adapter ook was aangesloten. In beide gevallen bleef de meting 0,1 W.


Groeten,

Ad

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door soundman2 @, Wouw, 09-09-2022, 15:56 (594 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door soundman2, 09-09-2022, 16:07

bij een neonlampje hoort geen ballastweerstand, maar een serieweerstand.
als bijbelasting om de meter aan de gang te krijgen, kun je elke belasting nemen, het liefst een gloeilamp omdat die zuiver ohms is.
Neen een tafelcontactdoos zonder tierelantijnen als filters en lampjes. Sluit een willekeurig gloeilampje aan en lees de waarde af. Sluit vervolgens het te meten apparaat aan en lees weer af.
Trek van die waarde die van het lampje af en je hebt het vermogen van je apparaat.
Het blijft de vraag of de Wattmeter goed meet bij alle spanningsvormen op het net en bij pulserende belastingen, zoals een schakelende voeding. Hoe reageert het ding op blindstroom?
Als je een RMS meter hebt, zou je ook de spanningsval kunnen meten over een kleine weerstand of gebruik maken van de RMS stroommeting.

Ook bij een zeer zuinige adapter is het nog voordeliger om die na gebruik uit het stopcontact te nemen.
Je hebt dan verder geen meetapparaten nodig en ook het inwendige als elco's etc gaan langer mee doordat er niet constant wat opwarming is, hoef je niet om de paar jaar een nieuwe te kopen.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door MarcelvdG @, 09-09-2022, 16:33 (594 dagen geleden) @ soundman2

Waar vind je een gloeilamp van 230 V, net boven de 0,2 W? Ver boven de 0,2 W moet je niet willen omdat de meting dan gevoeliger wordt voor netspanningsvariaties.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door soundman2 @, Wouw, 09-09-2022, 18:14 (594 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door soundman2, 09-09-2022, 18:17

Dat geldt dan vooe beide aangesloten verbruikers. Als je echt goed wil meten, zul je een gestabiiseerde netspanning moeten hebben, waarvan ook de distorsie bekend is. Zoniet kun je een meting nooit herhalen omdat de netspanning voortdurend varieert.
Een echte netspanningsbron is kostbaar. Een beetje in de goede richting komen de magnetische stabilisatoren, die een uitgangsnauwkeurigheid hebben van 2% en lage vervormings cijfers, <3%.
Maar bij die dingen speelt ook de powerfactor van de verbruiker weer mee.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door MarcelvdG @, 09-09-2022, 23:39 (593 dagen geleden) @ soundman2

Het gaat om het meten van kleine vermogens, < 200 mW anders is die lamp niet nodig, en het daarbij vermijden van het probleem van de olifant en de postzegel.

Stel, je wilt een postzegel wegen. Dan weeg je eerst een olifant, legt daarna de postzegel op de rug van de olifant, weegt nog een keer en trekt het eerste resultaat van het tweede af. Wiskundig gezien niks mis mee, maar een procentueel zeer kleine meetfout leidt al tot een onbruikbaar resultaat.

In dit geval is de lamp de olifant, en is die helaas nodig omdat de meter het niet doet onder de 200 mW. Om de gevoeligheid voor meetfouten te beperken, wil je een zo licht mogelijke olifant gebruiken: een lamp van net boven de 200 mW dus.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door soundman2 @, Wouw, 10-09-2022, 11:10 (593 dagen geleden) @ MarcelvdG

IK had het niet over olifanten en er zijn ook meer lampen als alleen de 500 Watt bouwlamp.
Er zijn zelfs gloeilampjes voor signaleringsdoeleinden van minder dan een half Watt op 220 Volt. Weliswaar niet meer zo gangbaar, maar als je zoekt vindt je ze zeker.
Zolang je niets weet over het meetprincipe van zo'n Gamma dingetje, zegt het meetresultaat ook weinig. Ook de discussie hier toont aan, dat de meting zonder hulpmiddelen niet eens werkt.
Het lijkt hetzelfde als kleine HF signalen of audiosignalen beneden 1mV meten met een universeelmetertje.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-09-2022, 18:59 (594 dagen geleden) @ soundman2

bij een neonlampje hoort geen ballastweerstand, maar een serieweerstand.

OK. Hoeveel van die 200mW gaat in het lampje en hoeveel in de serieweerstand?

als bijbelasting om de meter aan de gang te krijgen, kun je elke belasting nemen

Het lijkt me nog steeds dat die schakelverlichting van 200mW niet zo’n slechte keus is.
Minder verbruik betekent (meestal) ook minder variatie (in absolute waarde).

Het blijft de vraag of de Wattmeter goed meet bij alle spanningsvormen op het net en bij pulserende belastingen, zoals een schakelende voeding.

Ja, dat was dus inderdaad precies mijn vraag, maar daarop is nog geen antwoord.
Ondertussen heb ik wel op internet gelezen dat het vampiergebruik van USB stekkers nogal varieert, van bv 375mW voor een merkloze tijdbom tot 19mW(!) van een Samsung stekker. En laat nou bij mij juist bij een samsung de wenkbrouwen omhoog zijn gegaan. Maar het kan dus gewoon kloppen.

Hoe reageert het ding op blindstroom?

Dat had ik al een beetje geschreven. Ik heb een schakelklok verzuinigd door de ballastweerstand te vervangen door een condensator. De stroom blijft even groot, ca 5mA, maar door de lage cosphi is het verbruik ongeveer 0,1W en mijn verschilmeting kwam uit op 0,09W.

Als je een RMS meter hebt, zou je ook de spanningsval kunnen meten over een kleine weerstand of gebruik maken van de RMS stroommeting.

Alleen weet ik dan nog niks. Een RMS meting vertelt wel hoe goed een bepaalde stroom een weerstand kan verwarmen, maar zonder de cosphi is het opgenomen vermogen uit het net nog steeds onbekend.

Ook bij een zeer zuinige adapter is het nog voordeliger om die na gebruik uit het stopcontact te nemen.

Elke avond in het stopcontact steken en elke ochtend eruit halen is 770 handelingen per jaar. Bij een usb lader met verbruik van 50mW verdien ik met die 770 handelingen ongeveer 15 cent. Dat gaan we dus niet doen!

het inwendige als elco's etc gaan langer mee doordat er niet constant wat opwarming is,

Over de netvoedingen van Philips portables uit de jaren 80 heb ik juist gehoord, dat het zo goed voor ze is dat de voedingselco’s continu onder spanning staan. Vandaar dat ze het na 40 jaar nog zo goed doen.

De “opwarming” van die Samsung lader die 20mW trekt, zal ook nog wel een beetje meevallen.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door soundman2 @, Wouw, 09-09-2022, 21:34 (593 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Elke avond in het stopcontact steken en elke ochtend eruit halen is 770 handelingen per jaar. Bij een usb lader met verbruik van 50mW verdien ik met die 770 handelingen ongeveer 15 cent. Dat gaan we dus niet doen!

Goed beschouwd, als je een ijsje minder eet op vakantie kun je alle adapters gewoon in het stopcontact laten zitten:-D

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-09-2022, 22:31 (593 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 09-09-2022, 22:36

Goed beschouwd, als je een ijsje minder eet op vakantie kun je alle adapters gewoon in het stopcontact laten zitten:-D

Bezuinigen op ijs in de vakantie…. da’s een gruwel voor mij! Maar je kunt ook een ijsje extra eten toch.

Hier in huis draaien zes stereosets, twee radio’s en een CO2 meter op een usb stekker (elk hun eigen) en van twee telefoons en een ipad blijven de stekkers altijd in het stopcontact. Grappig dat die 12 voedingen minder sluipen dan 1 enkele Philips transistorradio uit 1982.
Vanmorgen gaf iemand mij een Sony CFS-W304, boomboxje uit 1990. Vampierstroom 2,5W dus meer dan al mijn stereo’s en radio’s bij elkaar.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door snameroc @, Etten Leur, 09-09-2022, 23:38 (593 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door snameroc, 09-09-2022, 23:46

Toch is uitnemen beter, al was het maar voor het brandgevaar. De fabrikant schrijft dat ook voor. Ik zou er een stekkerdoos met schakelaar tussen doen of zo een ding wat je toont, kun je daar je radio mee aanzetten blijft het maar een handeling. Verder is bij een transistor radio een malig een condensator opladen niet te vergelijken met de continu wissellende stroom in een schakelvoeding.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door WalterH @, Den Haag, 09-09-2022, 17:29 (594 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Voor mij blijft het vreemd dat dit apparaat een meetdrempel heeft van 0,2 watt als de resolutie 0,01 watt is.

Bij onbelaste schakelende voedingen moet je er ook rekening mee houden dat de dutycycle van de uitgangsspanning zal worden bijgeregeld naar zeer kort aan en lang uit. Dit zal een meting waarbij de meetfrequentie van de AD omzetten laag is, kunnen beïnvloeden.

--
W. Heemskerk

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-09-2022, 19:05 (594 dagen geleden) @ WalterH

Voor mij blijft het vreemd dat dit apparaat een meetdrempel heeft van 0,2 watt als de resolutie 0,01 watt is.

Tja, het is niet anders. Zo’n meetdrempel heb je bij meetapparatuur vaker, je hebt bv ook capaciteitsmeters die in picoFarad resolutie werken, maar niet lager gaan dan 30pF. De verschilmeting is dan een eenvoudig te gebruiken truukje, even een los c-tje van 50pF of zo erbij en het verschil uitrekenen. En meters die wel tot p pF lijken te geen, hebben dit truukje soms ingebouwd.
Bij personenweegschalen zie je vaak dat ze een resolutie van 0,1 of 0,w kg hebben maar pas meten vanaf 10kg.

Bij onbelaste schakelende voedingen moet je er ook rekening mee houden dat de dutycycle van de uitgangsspanning zal worden bijgeregeld naar zeer kort aan en lang uit. Dit zal een meting waarbij de meetfrequentie van de AD omzetten laag is, kunnen beïnvloeden.

Die schakelende voedingen hebben toch aan de ingang een gelijkrichter en elco. Die elco onderdrukt niet alleen de inkomende brom vanuit het net richting schakeling, maar ook de afgenomen pulserende stroom richting net. De opgenomen stroom zal die 40kHz component er dus niet of nauwelijks in hebben. Iemand die dat eens op kan meten?

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door snameroc @, Etten Leur, 09-09-2022, 23:43 (593 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Als het zo simpel was met die minimum belasting dan had die fabrikant dat zelf toch wel ingebouwd?
Ik heb diverse watt meters en een ding heb ik geleerd dat hoe lager de belasting is hoe groter de verschillen tussen de ene en andere. Dus die nauwkeurigheid laat te wensen over.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door MarcelvdG @, 10-09-2022, 22:28 (592 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Die personenweegschalen doen meestal een verschilmeting: eerst meten ze hun eigen offset en plateaugewicht, dan degene die gewogen moet worden plus hun eigen offset en plateaugewicht, wat er op het scherm komt, is het verschil. Waarschijnlijk gaan ze er bij een gewicht onder de 10 kgf van uit dat er nog niemand op staat, en zetten ze het resultaat dan op 0.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-10-2022, 11:31 (560 dagen geleden) @ WalterH
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 13-10-2022, 11:53

Bij onbelaste schakelende voedingen moet je er ook rekening mee houden dat de dutycycle van de uitgangsspanning zal worden bijgeregeld naar zeer kort aan en lang uit. Dit zal een meting waarbij de meetfrequentie van de AD omzetten laag is, kunnen beïnvloeden.

Veel elektronische wattmeters gebruiken chipjes van de AD775x reeks van Analogue Devices. Al 25 jaar geleden werd er gesampled met, verbaas je niet, 900kHz sample rate en een bitbreedte van 16 bits. Dus als er vanuit een geschakelde voeding enige sprake zou zijn van hoogfrequente netbelasting (wat ik op zich al betwijfel), dan wordt de wattmeter daar echt niet mee gefopt.

De shunts die voor stroommeting worden gebruikt liggen in het milli-of micro-ohmbereik, zodat het geen zin heeft een extra laagohmige verbinding om je meter heen te leggen. Door de hoogfrequente sampling en digitale verwerking kan de elektronische meter veel beter omgaan met nonlineaire belastingen dan de klassieke mechanische meter.

Zie hier een informatief artikeltje (weliswaar van WC eend zelf) over de chips.
De eenvoudigste meters hebben meestal niet de stroomtransformator zoals het voorbeeldschema maar versterken de meetspanning over de shunt elektronisch. En een voeding die niet geschakeld is, maar via een ballastcondensator (type Senseo).

Je kunt wel de interne shunt verhogen om de meter tien keer zo hoog te laten aangeven, zodat je tien keer zo precies kunt meten. Zoals gebeurd is met de meter hieronder (niet door mij, wel geplaatst met toestemming).

[image]

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door MarcelvdG @, 13-10-2022, 20:38 (559 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Een jaar of wat geleden heeft iemand van een Nederlandse technische universiteit gekeken hoe goed elektronische elektriciteitsmeters met vervormde stroom om konden gaan, en dat viel bij sommige modellen zwaar tegen. Het waren geen meters met een shuntweerstand, maar met twee zwak gekoppelde spoelen en een integrator voor de stroommeting. Die integrator ging nog wel eens over zijn nek bij sterk vervormde stroom.

Ik moet het artikel ergens hebben, ik zal eens kijken of ik het vinden kan.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 14-10-2022, 12:15 (559 dagen geleden) @ MarcelvdG

Een jaar of wat geleden heeft iemand van een Nederlandse technische universiteit gekeken hoe goed elektronische elektriciteitsmeters met vervormde stroom om konden gaan, en dat viel bij sommige modellen zwaar tegen. Het waren geen meters met een shuntweerstand, maar met twee zwak gekoppelde spoelen en een integrator voor de stroommeting. Die integrator ging nog wel eens over zijn nek bij sterk vervormde stroom.

De documenten van Analogue Devices noemen juist als voordeel dat, na AD-conversie van de spanning- en stroomsensor, alle verwerking digitaal gebeurt en daardoor niet gevoelig is voor omgevingsstoringen. Hun claim is dat ze door die digitalisering, alle analoge principes achter zich laten qua nauwkeurigheid.
Stroom- en spanningsmeting via weerstanden garandeert natuurlijk ook een prima lineair gedrag, ook onder niet-sinusvormige spanningen en stromen.


Wat ik ook erg leuk vind, is dat er op diverse plekken is gedacht aan gebruikers die proberen hun eigen metingen te verstoren. Wat, denk je dan, wie WIL er nou perse onnauwkeurige metingen? De ICs worden ook gebruikt om stroom af te rekenen, en dan begrijp je natuurlijk dat er altijd een paar deugnieten zijn die denken, kom, kan ik dit kastje zo beïnvloeden dat er toch lage getalletjes op komen?

Maar er is bv een voedingsspanningsbeveiliging die het ding afschakelt bij te lage Vcc. Ook hebben ze moeite gestoken in de stroom-ingang zo gevoelig mogelijk te maken, zodat de meter werkt met een vreselijk laag-ohmige shunt. Zou je de fasedraad VOOR de meter om de meter heen verbinden met de fasedraad NA de meter (de datasheet van de ADE7757 noemt de fasedraad als voorkeur voor het plaatsen van de shunt) dan loopt, door de parasitaire weerstand van je draad, toch nog vrijwel alle stroom door de shunt.

Ik moet het artikel ergens hebben, ik zal eens kijken of ik het vinden kan.

Leuk, ik ben benieuwd, want ik wil natuurlijk ook weten welke omstandigheden een meting minder betrouwbaar maken.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door MarcelvdG @, 14-10-2022, 22:20 (558 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik bedoelde dit verhaal van de Universiteit Twente:

https://www.researchgate.net/publication/321431889_Static_energy_meter_errors_caused_by_conducted...

Met de knop "Download full-text pdf" krijg je het hele verhaal.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 15-10-2022, 12:18 (558 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 15-10-2022, 12:28

Ik bedoelde dit verhaal van de Universiteit Twente:
https://www.researchgate.net/publication/321431889_Static_energy_meter_errors_caused_by_conducted...


Leuk stukje, ik heb ‘m gedownload en gelezen. Er worden omstandigheden in kaart gebracht waarin afwijkingen ontstaan in bepaalde meters. Duidelijk is overigens, dat deze omstandigheden zeldzaam zijn en die meters ook. Gaslicht schrijft in dit artikel dat ze de fouten konden reproduceren in lab condities maar nergens in huishoudens aantroffen.

Ik heb drie stekkermeters: de Wattmeter, de deciWattmeter en de centiWattmeter. Eentje meet alleen in hele Watts voor het grove werk, de andere meet in tienden en mijn lievelingsmeter geeft zelfs honderdsten aan. Ik denk dat ze alledrie voor de stroom een shunt hebben (want ze waren goedkoop) dus min of meer buiten verdenking staan.

De grootste fouten vonden de technici bij dimbare lampen en dat was voor mij heel interessant. Ik kom (als energie ambassadeur) bij mensen thuis en meet dan apparaten op om te adviseren over energiebesparing. De staande lampen met dimbare halogeenpitjes erin staan dan meestal de volgende dag bij de stoeprand. Op volle kracht trekt zo’n lamp bv 200W en geeft dan evenveel licht als een LEDje van 8W. Gedimd geeft hij “gezellig” licht wat niet te fel is, maar trekt dan evengoed nog 50W of zo.
Wat zegt jouw artikel over mijn meting? Omdat mijn meter een shunt heeft, klopt die 50W meting echt. Maar als ze de verkeerde sensor in hun meterkast zouden hebben, worden ze alsnog voor 150W afgetikt! Ze moeten dan wel een driefasenmeter hebben met Rogowski element, bij eenfasemeters werden geen afwijkingen gevonden. Niet zo’n leuke boodschap maar extra reden om dimmerlampen uit te faseren.
Ik vraag altijd aan de klant wanneer ze hun lamp dimmen. Heel vaak staan de lampen sowieso altijd in dezelfde stand, die als het aangenaamst wordt ervaren. Een klant meldde dat hij licht aan wil laten tegen inbrekers als hij niet thuis is. Beide gevallen volstaat een gewone LED van gepaste lichtkracht.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door MarcelvdG @, 15-10-2022, 17:37 (558 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Wij hebben onze halogeenlamp van 230 W heel snel vervangen door een dimbare LED-lamp van 14 W of 17 W ofzoiets. De armatuur en dimmer zijn nog precies hetzelfde. Maar dat terzijde.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door henk vdb @, Breda, 11-09-2022, 14:55 (592 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Veel proberen en gissen...

Wat zit er in de energiemeter zelf? Kan je hem of haar eens openmaken en foto's plaatsen van de print en/of typenummers van IC's geven? Misschien zijn er datasheets te vinden zodat we de meetmethode kunnen achterhalen. :-)

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-09-2022, 15:19 (592 dagen geleden) @ henk vdb

Kan je hem of haar eens openmaken en foto's plaatsen van de print

Helaas, ik kan hun niet openmaken want geen van mijn schroevendraaiers of bitjes past.
Het lijkt op een kruiskopschroefje maar dan met drie gleuven in plaats van vier.

Meettip: centiWatt-meter van Gamma

door henk vdb @, Breda, 11-09-2022, 15:26 (592 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door henk vdb, 11-09-2022, 15:32

Aha, dat zijn zg. "tri-wing" - schroeven, ook vaak gebruikt in Nintendo spullen...

[image]

powered by my little forum