schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen (Toestel of techniek)

door mars @, 10-11-2022, 09:26 (532 dagen geleden)
Gewijzigd door mars, 10-11-2022, 09:55

Hallo,

Mijn naam is marcel en ben sinds kort begonnen met het verzamelen van oude transistor radio's
het liefst uit de jaren 60.
Nu heb ik een paar maanden een schaub lorenz golf t20 uit 1961 in mijn bezit,deze radio heeft een goed ontvangst op de middengolf. Er zijn diverse stations te ontvangen.


Het probleem met de radio is dat dit samen gaat met fluit tonen en een soort gepruttel,ploppen.
Als ik hem afstem op een sterk station zoals radio caroline en stem hem precies goed af dan hoor je het euvel niet. Bij het zoeken over de middengolf band hoor je dit echter wel.

Nu Heb ik zelf al de 3x af117 transistoren vervangen door de af125 en een condensator die er nogal uitgedroogd en vervormd uitzag.
Hiermee werden de stations wat breder en makkelijker af te stemmen.
Tevens heeft hij een probleem om de lange golf, als ik over de band draai dan begint hij bij 240 khz en bij 170 khz weg te vallen ertussen in is er niks aan de hand.

Mijn kennis houd hier dan ook wel mee op ,meten en defecte componenten opsporen gaat mij niet lukken.Ik heb de schema's van de radio kunnen downloaden bij het radiomuseum.

Nu ben ik op zoek naar iemand die de kennis heeft van dit soort radio's en misschien wel wil helpen om dit op te lossen,ik woon zelf in uden in het oosten van noord Brabant.
Mogelijk is er iemand in de omgeving die hier wat mee kan?

Groetjes Marcel.

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-11-2022, 11:15 (532 dagen geleden) @ mars
Gewijzigd door kris, 10-11-2022, 11:27

mooie radio en een leuke om aan te werken door de zeer logische opbouw.
ter info
Deze radio's gebruiken een "stabilit" element, voorloper van de zenerdiode (in zijn functionaliteit) en eigenlijk is het een vroeg NiCd celletje (= tijdbom). Die lekken nu altijd, en veroorzaken allerlei problemen waaronder pruttelen en slechte ontvangst, want het vloeit/kruipt overal tussen en onder, tot in de MF bandfilters.

Is die er al uit en de resten gereinigd?

hier een video over dat specifiek probleem en een vervangende oplossing (zonder stabilit): https://youtu.be/yXLsEoC5nww

de transistoren zou ik nog even laten zitten, die gaan maar heel, heel zelden stuk.

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door soundman2 @, Wouw, 10-11-2022, 11:42 (532 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 10-11-2022, 11:46

Dat is een reparatie naar mijn hart Kris. Dat heb je mooi in beeld gebracht. Hoe een oude deac cel een radio kan verwoesten.

De print grondig reinigen en zichtbaar defecte componenten vervangen. Overigens zou ik de kartonnetjes ook vernieuwd hebben. Ze zitten volgezogen met zuurresten en het is niet ondenkbaar dat ze in wat vochtigere lucht toch nog voor problemen kunnen zorgen.
Als de radio dan werkt, de kleinere problemen eruit meten en dan vallen de uitgedroogde elcootjes door de mand. Dan heb je weer een leuke radio.
De moduultjes die door de print steken waren ook te vinden in de Grundig radio's uit die tijd. Het was een alternatief voor de soldeerpennen, die in een extra handeling in de fabriek op de print moesten worden aangebracht, Vaak werden beide zijden gebruikt als aansluiting.:)

Ik wilde al beginnen met het recappen van mijn pc, omdat bij het afspelen van de video het rechter kanaal geen geluid gaf.......
Gelukkig gaven metingen aan dat het probleem niet in de pc zat.:-D

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door mars @, 10-11-2022, 12:01 (532 dagen geleden) @ kris

Hoi kris,


Nee de deac cel zit er nog steeds in, ik vroeg me al af waar deze voor was. dankzij jou heb ik weer wat geleerd .
Zo te zien heeft deze ooit wel eens gelekt maar eigenlijk verder niks aangetast,er zit een elco naast en deze heb ik ook al vervangen.
Veroorzaakt deze deac storing door het lekken en het aantasten van de componenten of ook omdat hij gewoon slecht is na 61 jaar?

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-11-2022, 13:21 (532 dagen geleden) @ mars

Veroorzaakt deze deac storing door het lekken en het aantasten van de componenten of ook omdat hij gewoon slecht is na 61 jaar?

door het lekken en aantasten van alles in de buurt. Je hebt dus geluk gehad. Als de deac het niet meer doet, veroorzaakt hij vervorming als hij kort zit, en overmatig verbruik als hij open zit. ik zou er hem toch uithalen, en vervangen door een diode.

Omdat er oneindig veel redenen zijn om te sputteren en te kraken (waarvan een groot deel nu extern veroorzaakt wordt, je PC bvb ...)is het goed een audiofragmentje te maken, kunnen we meeluisteren. En tevens uitvissen of het uit het ontvangstgedeelte of de versterker komt.

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door Armand @, België, 10-11-2022, 13:30 (532 dagen geleden) @ mars

Het zou me verwonderen dat het Deac celletje nog goed is.
Is een gekend probleem ook bij merken zoals Graetz e.a.
Het dient om het werkpunt van de transistors te stabiliseren.
Schaub Lorenz heeft zelf vanaf de T60 (1965) 2 Si-dioden gebruikt i.p.v. het celletje.
Bij mijn Schaub Lorenzen waren ze allemaal slecht en heb ik ze vervangen door 2 Si-dioden in serie met daarover parallel een elcootje van 1 µF om de inwendige weerstand van het celletje na te bootsen.
Hoewel de meeste AF117's last kunnen hebben van whiskers, zou het kunnen dat ze nog goed waren.

Groeten, Armand

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door mars @, 10-11-2022, 15:29 (532 dagen geleden) @ Armand

Hallo armand,

De deac zal idd wel kapot zijn,de optie van twee diodes zou natuurlijk kunnen.
IK ben echter geen techneut,welke types zijn die diodes dan?

Ik zag dit ook in het filmpje van kris,maar daar werd het me ook niet duidelijk.


En een geluidsfragment plaatsen ging niet kris,had iets met het bestandsformaat te maken.

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door Armand @, België, 10-11-2022, 16:11 (532 dagen geleden) @ mars

Bv. 2 universele dioden uit de reeks 1N400x
Het elcootje komt niet zo nauw, alles tussen 1µF en 10µF/10-16V is bruikbaar.
[image]

Groeten, Armand

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door mars @, 10-11-2022, 16:49 (532 dagen geleden) @ Armand

Dat is duidelijk armand,

Bedankt voor je reactie

groeten marcel.

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door soundman2 @, Wouw, 10-11-2022, 19:53 (532 dagen geleden) @ Armand

Zijn nogal stevige diodes. Tweemaal 1N4148 of dergelijke voldoen ook een zijn een stuk kleiner. (overigens is er plaats genoeg als de deac eruit is.

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door Armand @, België, 11-11-2022, 09:45 (531 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Armand, 11-11-2022, 09:51

Tweemaal 1N4148 of dergelijke voldoen ook een zijn een stuk kleiner.

Tuurlijk kan dat ook.:-)
't Is maar wat je hebt liggen als het maar diodes zijn die voldoen aan de minimale specificaties van een DUS.

Groeten, Armand

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door mars @, 12-11-2022, 09:01 (530 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door mars, 12-11-2022, 09:45

Goedemorgen heren,

De deac cel is verwijderd en de twee diodes met elco zijn geplaats,dit is een wereld van verschil het gepiep en gepruttel is totaal verdwenen ! en ook op de lange golf zijn de problemen verdwenen,helemaal geweldig.
Dus bedankt voor deze tip.

Er is nu een ander probleem sinds deze aanpassing, het volume van de radio erg laag geworden
Dit was met de deac erin niet het geval.


even een uitleg in mijn woorden hoe ik de aanpassing heb gedaan:

De twee diodes zijn aan elkaar gesoldeerd in serie, de diode met ring aan de buitenkant heb ik op de min van print geplaatst en het andere pootje (dus waar geen ring zit) aan de plus waar de deac gezeten heeft en daaroverheen parallel de elco.
Als ik de elco weg laat maakt geen verschil trouwens.


Doe ik misschien iets fout?

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door mars @, 12-11-2022, 09:58 (530 dagen geleden) @ mars

Een kleine update,
Na een half uur speelt de radio weer op normaal volume.
Hoe dit kan is mij onduidelijk,alleen de stations zijn niet helemaal zuiver af te stemmen.
Deze klinken een klein beetje vervormd.

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-11-2022, 11:09 (530 dagen geleden) @ mars
Gewijzigd door kris, 12-11-2022, 11:11

de Deac kan zich wat opgeladen hebben (als die er nog inzit) en tevens de elektrolytische condensatoren die zich formeren, waardoor lekstromen afnemen en de transistoren langzaam maar zeker weer naar hun normale instelpunten komen. Enig idee hoeveel jaar de radio niet gebruikt werd?

PS voor een normale werking moet er +- 1,2V over de Deac staan. twee silciumdiodes in serie doen dat ook. (type is daarbij onbelangrijk, als het maar een siliciumdiode is)

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door mars @, 12-11-2022, 13:26 (530 dagen geleden) @ kris

Hoi kris,

De deac is er inmiddels uit en vervangen door twee diodes.
Het klopt wat je zegt want de radio bijft nu steeds op het goede volume spelen.
Geen idee hoe lang hij niet heeft gespeeld ,ik neem aan enkele jaren,gezien de ontvangst en de mankementen.

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door Armand @, België, 12-11-2022, 11:24 (530 dagen geleden) @ mars
Gewijzigd door Armand, 12-11-2022, 11:29

Een kleine update,
Na een half uur speelt de radio weer op normaal volume.
Hoe dit kan is mij onduidelijk,alleen de stations zijn niet helemaal zuiver af te stemmen.
Deze klinken een klein beetje vervormd.

Zijn de koppelcondensatortjes/elcootjes van 1µF nog goed?
Die willen na jaren wel eens uitdrogen of voor problemen zorgen.Het zijn C138, C143 en C145.

Verder zou ik het stroomverbruik in mA meten.
Hoe je dit kunt doen, staat duidelijk beschreven in de documentatie (die had je al).

Groeten, Armand

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door mars @, 12-11-2022, 13:31 (530 dagen geleden) @ Armand

Hoi armand,

Ik kan de condensatoren alleen op het oog beoordelen, en daar zie ik verder geen vervormingen of lekkages. Misschien is het gewoon nuttig om deze toch te vervangen. Het mooiste zou zijn met axiale condensatoren als deze nog te krijgen zijn liggend.

Wat betreft de meting daar kom ik niet uit ( sorry voor mijn onkunde :) ).


Maar hoe dan ook, de radio is gigantisch verbeterd, dat is al geweldig.

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-11-2022, 16:20 (530 dagen geleden) @ mars

Je mag er zeker van zijn dat geen elektrolytische condensator nog aan zijn specificatie voldoet uit 1961. In deze schakelingen, waar alles vrij hoogomig is, blijft het toch goed gaan, zelfs al is de ESR veel te hoog en de waarde wat te laag.
Beoordeling doe ik dan of de condensator nog functioneel is, zijn job doet zoals het hoort. Meestal betekend dat de lage tonen nog voldoende doorlaten. De 1µF hadden hun beste tijd echt gehad, de andere "kon er nog mee door". Je kan natuurlijk alles gaan vervangen, maar het is ook wel een beetje een sport om nog een beetje oude radio over te houden..

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door mars @, 13-11-2022, 09:05 (529 dagen geleden) @ kris

De radio behouden zoals hij was in 1961 heeft natuurlijk zijn charmes,daar ben ik het helemaal mee eens.
Het vervelende is echter dat ik nu niet verder weet hoe te handelen,dus zou het vervangen van bepaalde onderdelen een optie kunnen zijn.

Ik hoop dat er nog iemand opduikt die hem voor mij kan nakijken,dit kan tegen betaling natuurlijk. Mischien moet de radio wel opnieuw afgeregeld worden.
Want ik ben bang dat het vanaf nu voor mij niet mogelijk is om verder nog iets te doen aan de radio.(behalve in het wilde weg componenten vervangen)

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door Goldline @, Oranjedorp, 13-11-2022, 20:06 (529 dagen geleden) @ mars

Vermeld even jouw woonplaats, waarschijnlijk is er dan hulp dicht bij :-)

--
Cees PA1DBA

schaub lorenz golf t20 met ontvangst problemen

door mars @, 14-11-2022, 08:05 (528 dagen geleden) @ Goldline

Hoi goldline,

Ik woon in Uden in het oosten van Noord Brabant, wie weet is er idd iemand te vinden die dit voor mij kan oplossen

powered by my little forum