Afstemknop Panasonic DR29 (Toestel of techniek)

door Gaston @, Halle, België, 20-01-2023, 16:44 (463 dagen geleden)

Hallo forum,
Voornoemd toestel werd me ter reparatie aangeboden.
Ik heb ondertussen wel de schema's en service manual (slechte copie).
Om de defecte volumepotentiometer (50k) te vervangen moet het toestel helemaal gedemonteerd worden.
Alle knoppen en toetsen zijn makkelijk te verwijderen maar weet iemand hoe ook de afstemknop verwijderd wordt ? (is moeilijk te zien op de manual)
mvg
Gaston

Afstemknop Panasonic DR29

door Alexandre @, 23-01-2023, 09:57 (461 dagen geleden) @ Gaston

Dag Gaston,
Ik heb de voorloper van deze ontvanger. Ziet er nagenoeg hetzelfde uit. Verschil is dat bij mij de digitale afstemming ontbreekt. Ik heb hetzelfde probleem met de potmeter. Nieuwe besteld bij Panasonic. Voordeksel van de ontvanger verwijderd. Ik kon alle knoppen, ook de afstemknop met een beetje wiebelen van de asjes trekken.
De potmeter echter nooit uitgewisseld, zoals je aangeeft moet je bijna de hele radio slopen.

Afstemknop Panasonic DR29

door Gaston @, Halle, België, 24-01-2023, 17:52 (459 dagen geleden) @ Alexandre

Dag Alexandre,
Het is me inderdaad gelukt om ook de afstemknop voorzichtig maar met wat meer dan normale kracht toch los te krijgen. Zo kwam het lf deel binnen reparatie-bereik. Met wat contact60 schijnen de potmeters nu terug te werken. Ook de wipschakelaartjes aan/uit, verlichting, FM afc, gaven soms slecht contact wat wees op corrosie. Het toestel zou in een vochtige omgeving (boot) gestaan hebben. Ik wacht nu nog even om eea terug ineen te vijzen. Even afwachten of er geen verdere 'behandeling' vereist is, na het verdampen van de contact60 spray.
Groeten.
Gaston

Afstemknop Panasonic DR29

door Alexandre @, 24-01-2023, 18:54 (459 dagen geleden) @ Gaston

Hallo Gaston,
Bij mij heeft het toestel altijd droog gestaan. Is inmiddels 45 jaar oud denk ik zo. Ook ik heb de problemen opgelost met Kontaktspray.
Best een fijn toestel. Mijn uitvoering geheel analoog.
Gebruik hem nog regelmatig.

Afstemknop Panasonic DR29

door Goldline @, Oranjedorp, 24-01-2023, 21:32 (459 dagen geleden) @ Gaston

Kontact 60 is de eerste stap van de behandeling ,de fabrikant adviseert naspoelen met WL en dan smeren met 61.
Alleen 60 zal een geoxideerde potmeter met kopergroen op de langere termijn achterlaten, zodat alleen vervanging dat helaas nog overblijft.

--
Cees PA1DBA

Afstemknop Panasonic DR29

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-01-2023, 21:33 (459 dagen geleden) @ Gaston
Gewijzigd door kris, 24-01-2023, 21:37

Even afwachten of er geen verdere 'behandeling' vereist is, na het verdampen van de contact60 spray.
Groeten.
Gaston

Kontakt 60 heeft nabehandeling nodig, je moet het wegspoelen. (staat ook in de gebruiksaanwijzing). Het is een prima oxideoplosser (bij Panasonic het zilveroxide dus , voor de rest is de potmeter onverslijtbaar) maar die oxide oplosser (een of ander zuur) tast na X tijd alles aan. Dus na enkele dagen kontakt 60 er goed uit spoelen met IPA of WL en eventueel wat kontakt 61 als nabehandeling. (die mag wel blijven zitten)

Afstemknop Panasonic DR29

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-01-2023, 21:35 (459 dagen geleden) @ Alexandre
Gewijzigd door kris, 24-01-2023, 21:39

Ik heb hetzelfde probleem met de potmeter. Nieuwe besteld bij Panasonic.

dat zal ook al even geleden zijn? :-) (ik bedoel, die potmeter kan je al heel lang niet meer nieuw kopen bij Panasonic)

Afstemknop Panasonic DR29

door Alexandre @, 25-01-2023, 10:10 (459 dagen geleden) @ kris

Dat klopt. Ik kom de potmeter, netjes in de originele verpakking, af en toe nog eens tegen in een vergeten doosje. Ik denk dat ik hem besteld heb rond 1985. Maar kan ook wel enkele jaren
later zijn geweest. De ontvanger zelf heb ik gekocht in +/_ 1979.

Veel plezier van gehad, nu nog wel af en toe.

Afstemknop Panasonic DR29

door Gaston @, Halle, België, 26-01-2023, 23:20 (457 dagen geleden) @ Gaston

[image]

Er is terug leven in de brouwerij ... de FM doet het al prima.
Maar mg en lg zitten in de ruis.
Waarschijnlijk ergens 'iets' rond de ferrietantenne.
'k zal de leader-griddipper er eens op los moeten laten.
De kortegolf-banden zijn wel ok, maar met 'backlash'(wegens de 'mechanische' afstemming)
en de bfo is 'labiel'. (De Grundig Satellit 1400 is beter !)
'k Moet hem nu even in std.by zetten wegens andere prioriteiten. :-(
Vervolgt nog.

powered by my little forum