Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen (Algemeen)

door FredDijksman @, 16-02-2023, 12:19 (428 dagen geleden)

De laatste dagen tegen een aantal vreemde zaken aangelopen met "nieuwe" onderdelen.
Een B&O radio met een lichte brom in de FM ontvangst, natuurlijk eerst de afvlak elco van 2200uF verdacht , vervangen voor een nieuwe uit eigen voorraad ( geen idee maar waar hij vandaan komt). Geen resultaat nog steeds een brom. Diverse andere elco's vervangen maar geen verbetering. Toen de "nieuwe" toch maar weer vervangen en weer geen resultaat. Toen de beide " nieuwe" elco's gemeten en wat bleek ze waren geen 2200uF maar 980uF beide??!!
Een derde nieuwe erin toen was de brom weg
[image]

Geval 2 een stereo decoder die geen stereo gaf, het stereo lampje ging wel branden. Nieuwe AF126 erin geen verbetering, De nieuwe AF126 in de tester en hij meet goed maar de versterkings factor was 0 dus geen 38kHz maar wel een stereo lampje. Weer een "nieuwe"AF126 erin toen was het goed.

Geval 3 ook met de AF126 was eenzelfde soort stereo decoder met wel een lampje stereo maar geen stereo.
Weer de AF126 vervangen maar dat werkte ook niet , nieuwe AF in de tester en dit was het beeld van de componenten tester.
[image]

Een transistor met een diode tussen collector en emitter , deze werken niet en ik moest door de voorraad heen om een goede te vinden en die de decoder weer deed werken.
Moraal van het verhaal je kunt niet zomaar "nieuwe" onderdelen uit oude voorraden vertrouwen, maar het kost je veel uren om er achter te komen. Ik zal voortaan deze nieuwe oude torren eerst testen voor ik ze monteer.
Waarom ik het met jullie deel? Ik moest het even kwijt want hier snapt niemand er iets van en misschien heeft iemand er iets aan.

Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 16-02-2023, 13:14 (428 dagen geleden) @ FredDijksman

Dat is ook 1 van mijn reden om geen nieuwe elco's binnen een oude elco te monteren.
Hoe mooi het er ook uit kan zien het gaat wel eens mis en is je werk voor niets geweest.
Liever afkoppelen en de nieuwe onder het chassis plaatsen.
Tenzij er geen plaats is of het niet anders kan, zoals b.v. bij een Luistervink.
Dus inderdaad eerst testen voordat je het nieuwe component gaat gebruiken.
Groet, Ben

Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen

door soundman2 @, Wouw, 16-02-2023, 15:13 (428 dagen geleden) @ Ben

Uit voorgaande bijdragen, krijg ik toch de indruk dat er weinig gemeten wordt.
Het testen van elco's in bijv een voedingsdeel, gaat het simpelste door even een andere elco parallel te schakelen. Je hoeft dan niets te demonteren en merkt meteen of er verandering optreedt.

In jet geval van de transistor met een (foutieve cq ongewenste) diode erin wijst een DC meting meteen op een fout.

Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen

door FredDijksman @, 16-02-2023, 17:03 (428 dagen geleden) @ soundman2

Ik vroeg niet om raad maar wilde alleen mijn ervaringen delen maar dat had ik misschien beter niet kunnen doen.

Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen

door soundman2 @, Wouw, 16-02-2023, 18:52 (428 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door soundman2, 16-02-2023, 18:56

Ik probeer alleen reparatiemethodes aan te geven die gebruikelijk zijn en een hoop demontage kunnen besparen. Je hoeft dat evenwel niet op te volgen hoor. Beetje prutsen kan ook voldoening geven.........
Opmerkingen als dat nieuwe onderdelen niet altijd te vertrouwen zijn is al zo oud als het bestaan van electronica. De opmerking voegt daarom helemaal niets toe en ik zit daar ook niet op te wachten:fir .

Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 16-02-2023, 20:08 (428 dagen geleden) @ soundman2

"De opmerking voegt daarom helemaal niets toe en ik zit daar ook niet op te wachten."

Waarom reageer je dan???, ervaring delen is minstens zo belangrijk als van "alles" weten.
Heb al eerder een aanvaring met je gehad omdat je overal je vingertje opsteekt.
Probeer ook eens te accepteren i.p.v. overal op te reageren.
Groet, Ben

Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen

door Goldline @, Oranjedorp, 16-02-2023, 15:24 (428 dagen geleden) @ FredDijksman

Deze transistortesters geven in hun gebruiksaanwijzing al aan moeite te hebben met germanium transistoren.
Maar bij een test hier van een AF126 kom ik op een Hfe van 63 en een Ube van 218mV en Ic0 van 52uA.

--
Cees PA1DBA

Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-02-2023, 15:52 (428 dagen geleden) @ FredDijksman

even logisch denken..

de onderdelen van toen (zoals in een transistorradio uit de jaren 60) gaan achteruit, ongeacht of ze nu gebruikt worden in een radio of al die jaren liggen te wachten in je schap.

... want anders zouden die radio's nooit defect gaan. :-)

Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen

door MarcelvdG @, 17-02-2023, 00:04 (428 dagen geleden) @ kris

even logisch denken..

de onderdelen van toen (zoals in een transistorradio uit de jaren 60) gaan achteruit, ongeacht of ze nu gebruikt worden in een radio of al die jaren liggen te wachten in je schap.

... want anders zouden die radio's nooit defect gaan. :-)


Ik zie de logica daar niet van in. Als onderdelen alleen bij gebruik achteruit zouden gaan, zouden die radio's ook defect gaan - aangenomen althans dat de radio's wel eens gebruikt worden, en dat moet wel, want anders valt het niet op of ze defect gaan of niet.

(Overigens ben ik het met je eens dat onderdelen ook stuk kunnen gaan zonder gebruikt te worden, zoals Fred ervaren heeft, maar volgens mij volgt dat niet logisch uit het defect gaan van radio's.)

Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen

door Goldline @, Oranjedorp, 16-02-2023, 20:15 (428 dagen geleden) @ FredDijksman

Bedankt voor het delen Fred !

--
Cees PA1DBA

Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen

door MarcelvdG @, 17-02-2023, 00:06 (428 dagen geleden) @ FredDijksman

Bedankt voor de waarschuwing!

Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen

door verbeek @, Zutphen, 17-02-2023, 19:30 (427 dagen geleden) @ FredDijksman

Dankjewel voor het delen van je ervaringen.

Op zoek naar goede elco's kwam ik dit document van TDK tegen. Hier wordt zo'n beetje alles van een elco besproken.

In het geval van veroudering door opslag is hoofstuk 7.3 heel verhelderend. Spiksplinter nieuwe (gewone) elco's die zo de fabriek uitrollen moeten al na twee jaar van opslag aan de "reformer": een weerstand van 100 Ohm voor elco's van 100Vdc of lager en 1000 Ohm voor hogere spanningen voor de duur van een uur.

Heb je kwaliteitselco's, dan kan dat reformer-proces na 15 jaar beginnen.

Maar ja, wie weet nu de geschiedenis van nieuw gekochte elco's? Wil je voor zeker gaan, dan zou je de gewone nieuwe elco's moeten formeren om alle onzekerheden weg te nemen.

Die dingen uit je rommelbak zou je ook zo moeten behandelen. Eerst formeren, en pas daarna de ESR meting doen....zo ook je verzameling radio's, ieder jaar een uur laten spelen....:-D

Gr. Paul

powered by my little forum