veiligheidschroef met ovale kop (Algemeen)

door eddy @, België, 12-03-2023, 08:45 (404 dagen geleden)

Dag allen,
bij verschillende reparaties (ook voor repair café) kom je soms een enkele schroef tegen met verhoogd bovenste en ietwat ovaal uitgevoerd; koffiemachine s zijn hier soms mee uitgerust
ik zoek de juiste naam voor dit soort prullen, en eventueel een tip waar ik de juiste "bits" voor kan kopen.
een tip had ik door een buisje van een stylo ietwat te verwarmen, over de kop duwen, laten afkoelen en het beste hopen..
vriendelijke groeten v:
Eddy

veiligheidschroef met ovale kop

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-03-2023, 10:44 (404 dagen geleden) @ eddy

Ovaalkopsleutel.

Of even zoeken op Krupps Nespresso

veiligheidschroef met ovale kop

door Goldline @, Oranjedorp, 12-03-2023, 13:04 (404 dagen geleden) @ eddy

schroefbit is te koop bij een ASWO leverancier.
[image]

--
Cees PA1DBA

veiligheidschroef met ovale kop

door Onno-I @, 12-03-2023, 13:23 (404 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door Onno-I, 12-03-2023, 13:34

Ergens op Internet kwam ik ooit de tip tegen om een M4 koppelbus te gebruiken van Ikea, die worden gebruikt om keukenmeubels met elkaar te verbinden. (edit) Een klein beetje knijpen met een tang om de ronde M4-bus ovaal te maken. Dan op de ovale kop zetten en wat op de kop tikken, dan neemt hij de ovale vorm aan en kun je met een kruiskopschroevendraaier op de koppelbus de ovale-kopschroef los draaien. Je kunt alleen niet veel kracht zetten wat lastig is als de schroefjes erg vast zitten.

Ik moet zeggen, hameren heeft het gevaar in van beschadigen van de machine. Mijn Nespressoapparaat had 2 schroefjes die niet verzonken waren, en die ik er relatief makkelijk uit kreeg door er een gleufje in te zagen en ze uit te draaien met een gewone schroevendraaier, Daarna in een plankje gedraaid, en ik kon naar hartelust hameren. (edit) Overigens kende ik de IKEA truc nog niet toen ik voor het eerst een Nespressomachine onder handen nam. Ik heb diverse trucs geprobeerd, waaronder een gleuf zagen, een tang gebruiken, een busje op de kop lijmen.

zie Fixing a Krups Nespresso coffee maker
en How to fix a Krups XN2001 Nespresso machine

veiligheidschroef met ovale kop

door soundman2 @, Wouw, 12-03-2023, 20:29 (404 dagen geleden) @ Onno-I
Gewijzigd door soundman2, 12-03-2023, 20:32

Ik weet nu nog niet hoe de schroef er uit ziet. Ik zie foto's van schroeven waarin in plaats van kruiskop, zeskant of torx een soort van ovaal gat zit. Andere foto's laten weer een kop met rand en daarop (moeilijk te zien een ovale afgeronde bobbel. Het kan zijn dat ik door optisch bedrog een afbeelding verkeerd zie, maar als je dan een keertje met de ogen knippert komt dat vaak wel goed.
Hoe ziet de schroef er feitelijk uit?
Het is ook niet de bekende eentoerschroef. Daarvoor heb ik wel een werkende oplossing.

veiligheidschroef met ovale kop

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-03-2023, 20:59 (404 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maurice, 12-03-2023, 21:01

Hier de Ovaal schroef en de Ovaalkopsleutel.

Vanmiddag beide thermische zekeringen vervangen.
Tja niet doorlaten lopen met leeg waterbakje.

Kopje is ook maar een fractie ovaal.
HAd een studje aangepast, daarna goed opgeborgen 2jr geleden.
Maar ja waar die nu is, dus maar sleuteltje mee besteld.
Nu wéér een goed plekje bedenken waar ik hem weer kwijt ga raken...

[image]

veiligheidschroef met ovale kop

door soundman2 @, Wouw, 12-03-2023, 23:34 (404 dagen geleden) @ Maurice

Is op de foto maar nauwelijks te zien dat het gat ovaal is. Ik neem aan dat de krachtoverbrenging ook veel minder is als bij zeskant, torx etc.

veiligheidschroef met ovale kop

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-03-2023, 01:08 (404 dagen geleden) @ soundman2

Klopt,
Als je niet weet dat het een fractie ovaal is zie je het ook niet.

Jaren geleden wist niemand bestaan van deze sleuteltjes, was geheim.

Omdat de sleutel goed past kun je daardoor redelijk wat kracht zetten.
Maar bedenk is allemaal plastic waar de schroeven in zitten.

Nespresso wilde NIET HEBBEN dat er gerepareerd werd, behoudens opsturen van de machines en evt
kreeg je een vervangend toestel.

En zo beheers je de markt.
Net zoals heden de nieuwe truuk is ICs van serienummers te voorzien.
Software controleert serie nummers en dus bij vervangen van een defect IC gaat nog dat ding
niet werken omdat je de software niet hebt voor herprogrammeren.

veiligheidschroef met ovale kop

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2023, 09:42 (403 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 13-03-2023, 09:50

Ik heb wat dat betreft ook de ervaring dat ze niet willen helpen. Ik heb een Nespressomachine, waarvan een knopje slecht werkt (zo'n rubber button). Ik heb ook een servicedoc, die er helemaal op lijkt, maar het knopje met evt een printje erbij heb ik nog nergens kunnen kopen.Mijn ASWO account is verlopen, omdat ik te weinig orders had. Kan ook niet meer op de site kijken.
Nedis heeft helemaal geen reparatieonderdelen meer.
Europa werkt eraan dat repareerbare zaken, ook gerepareerd kunnen worden, maar dat duurt vermoedelijk nog jaaaaaaaaaaren.

veiligheidschroef met ovale kop

door Armand @, België, 13-03-2023, 11:02 (403 dagen geleden) @ soundman2

Heb je hier al eens gezocht?
Zoekterm Nespresso of typenummer.
https://www.totaalelektronica.be/

Groeten, Armand

veiligheidschroef met ovale kop

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2023, 13:04 (403 dagen geleden) @ Armand

Heb je hier al eens gezocht?
Zoekterm Nespresso of typenummer.
https://www.totaalelektronica.be/

Groeten, Armand

Ik heb de onderdelenlijst van de webshop geraadpleegd. De machine staat er wel bij en ook een groot aantal onderdelen.
De druknopjes heb ik daar niet gevonden.

veiligheidschroef met ovale kop

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2023, 23:07 (403 dagen geleden) @ Armand

Grappig, ik schreef net over "Aswo dropshippers". De shop uit jouw link, is er zoeentje.

veiligheidschroef met ovale kop (knopje Nespresso)

door Drambuie @, Breda, 13-03-2023, 12:21 (403 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb hier diverse donoren liggen, geef even het exacte merk en typenummer door en welk knopje het is (groot/klein).
Daarnaast wil de contactvlakjes op de print met IPA of contactspray schoonmaken en de koolstof vlakjes aan de binnenkant van het siliconen rubber alleen maar voorzichtig afdeppen en met wat grafietpoeder* bestrooien vaak weer voor een jaartje helpen.

* potlootstift over schuurpapiertje halen

veiligheidschroef met ovale kop (knopje Nespresso)

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2023, 12:52 (403 dagen geleden) @ Drambuie
Gewijzigd door soundman2, 13-03-2023, 13:18

Het is deze machine.

[image]

[image]

Het gaat over de rechtse druktoets.
Op de exploded view is het item no 12
De knopjes zijn even groot, evenwel kan links en rechts toch verschillend zijn.
De afbeelding van het kopje is op de linkse knop kleiner, dus waarschijnlijk zijn de knoppen onderling niet uitwisselbaar
De rechtse knop wordt het meest gebruikt en die heeft dan ook een probleem.

[image]

Als je wat hebt, kan ik het wel een keer ophalen in Breda (NB)

veiligheidschroef met ovale kop (knopje Nespresso)

door Drambuie @, Breda, 13-03-2023, 13:54 (403 dagen geleden) @ soundman2

Ben de 16e pas weer thuis, zal dan even kijken, maar ik geloof dat de laatste donor van dit type net, gerepareerd(!), het pand verlaten heeft.:-(
Ik laat in ieder geval wat weten. Alex

veiligheidschroef met ovale kop (knopje Nespresso)

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2023, 14:17 (403 dagen geleden) @ Drambuie

Ben de 16e pas weer thuis, zal dan even kijken, maar ik geloof dat de laatste donor van dit type net, gerepareerd(!), het pand verlaten heeft.:-(
Ik laat in ieder geval wat weten. Alex

Haast je langzaam, de knop werkt nog steeds hoor maar hij moet wel steeds steviger ingedrukt worden.
Ik wacht rustig af

veiligheidschroef met ovale kop (knopje Nespresso)

door Drambuie @, Breda, 16-03-2023, 17:37 (400 dagen geleden) @ soundman2

Helaas ik heb de siliconenknop voor de M195 niet, wel die van de CitiZ van Krups, die bedient het zelfde printje, maar het siliconen hoesje heeft een iets andere vorm omdat de knoppen te samen op een iets andere locatie op de machine zitten. Waarschijnlijk werkt het prima en blijft deze siliconenknop ook goed zitten.
Voor de zekerheid de foto's, maar ik zie dat Armand al een plek heeft gevonden waar je de juiste kan bestellen.:-) [image][image][image]

veiligheidschroef met ovale kop (knopje Nespresso)

door soundman2 @, Wouw, 16-03-2023, 18:32 (400 dagen geleden) @ Drambuie

Helaas ik heb de siliconenknop voor de M195 niet, wel die van de CitiZ van Krups, die bedient het zelfde printje, maar het siliconen hoesje heeft een iets andere vorm omdat de knoppen te samen op een iets andere locatie op de machine zitten. Waarschijnlijk werkt het prima en blijft deze siliconenknop ook goed zitten.
Voor de zekerheid de foto's, maar ik zie dat Armand al een plek heeft gevonden waar je de juiste kan bestellen.:-) [image][image][image]

Een medeforummer zou het speciale sleuteltje meebestellen. Het isw dua even wachten tot het binnen is. De machine is nog steeds werkbaar.Als ik de machine open heb, dan kan ik ook zien wat er mis is, vuil of versleten dopjes. Als het alleen vuil is zou ik nog een schoonmaakpoging van het kwetsbare koolstoflaagje kunnen proberen.

veiligheidschroef met ovale kop (knopje Nespresso)

door Armand @, België, 14-03-2023, 11:01 (402 dagen geleden) @ soundman2

Beide knopjes hebben een onderdeelnummer en zijn leverbaar voor Magimix M195 / 11317.
Knop linkerkant: 505304
https://www.miss-pieces.com/bouton-expresso-505304-cafe-nespresso-magimix-m195-citiz__p222905.html

Knop rechterkant: 505305
https://www.miss-pieces.com/bouton-505305-cafe-nespresso-magimix-m195-citiz__p222906.html

Je kunt zoeken op "Magimix 505304" voor de linkerknop en op "Magimix 505305" voor de rechterknop.
Ze zullen ook wel te vinden zijn in België of Nederland.

Groeten, Armand

veiligheidschroef met ovale kop (knopje Nespresso)

door soundman2 @, Wouw, 14-03-2023, 19:08 (402 dagen geleden) @ Armand

Daar kan ik wel wat mee.
Dank je wel.

veiligheidschroef met ovale kop

door Ad Zijlmans @, Made, 13-03-2023, 13:39 (403 dagen geleden) @ soundman2

Mijn ASWO account werkt nog wel. Maar de knopjes staan helaas niet in de webshop anders had ik ze een keer kunnen mee-bestellen.

Ik denk dat de oplossing van Drambuie de beste optie is.

Gr.
Ad

veiligheidschroef met ovale kop

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2023, 13:45 (403 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Dankje voor het uitzoeken. Ik heb al een bijdrage richting Drambuie geschreven.

veiligheidschroef met ovale kop

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2023, 14:23 (403 dagen geleden) @ Maurice

Maar ja waar die nu is, dus maar sleuteltje mee besteld.
Nu wéér een goed plekje bedenken waar ik hem weer kwijt ga raken...

Tja, dat is nou zo'n gevolg van niet perfect magazijnbeheer. Heb jij niet zo'n database met magazijnlocatienummers etc., etc., nou ik ook niet. Ik weet alleen dat ik iets heb (gehad), dus maar weer snel naar de winkel. Sommige gereedschapjes heb ik dan een tijdje later dubbel:dev

veiligheidschroef met ovale kop

door Ad Zijlmans @, Made, 13-03-2023, 13:44 (403 dagen geleden) @ eddy

Eddy,

Als je geen haast hebt, kan ik het ovale bitje bij een volgende ASWO bestelling laten meekomen.


M.vr.gr.
Ad

veiligheidschroef met ovale kop

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2023, 13:47 (403 dagen geleden) @ Ad Zijlmans
Gewijzigd door soundman2, 13-03-2023, 13:49

Eddy,

Als je geen haast hebt, kan ik het ovale bitje bij een volgende ASWO bestelling laten meekomen.


M.vr.gr.
Ad

Mits betaalbaar, ook een voor mij.
radio bbb vraagt er 12,36 euro voor en dat is zonder verzendkosten.

veiligheidschroef met ovale kop

door eddy @, België, 13-03-2023, 15:06 (403 dagen geleden) @ soundman2

Dank aan allen voor de bijdrage, ik heb intussen via via een "bitje" in bestelling, nog een vraag , voorlopig ben ik maar 1 maat tegengekomen ? bestaan der in deze uitvoering ook andere afmetingen ?
vriendelijke groeten :
Eddy

veiligheidschroef met ovale kop

door Ad Zijlmans @, Made, 13-03-2023, 15:41 (403 dagen geleden) @ eddy

ASWO levert iig. maar 1 maat en datzelfde zie ik bij de andere koffie-onderdelen leveranciers.

veiligheidschroef met ovale kop

door Goldline @, Oranjedorp, 13-03-2023, 19:25 (403 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Klopt, werkt gelukkig op alle merken.:)

--
Cees PA1DBA

veiligheidschroef met ovale kop

door Ad Zijlmans @, Made, 13-03-2023, 15:39 (403 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ad Zijlmans, 13-03-2023, 15:45

Mits betaalbaar, ook een voor mij.
radio bbb vraagt er 12,36 euro voor en dat is zonder verzendkosten.

Ok, ik heb hem op de lijst gezet voor de volgende bestelling.

Gr.
Ad

veiligheidschroef met ovale kop

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13-03-2023, 16:12 (403 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Voor dezelfde prijs heb je een bitset waar je jaren mee verder kan.
Ook geschikt voor andere betuttel schroeven en je raakt niets meer kwijt.
En ook nog bij Bol te koop en niet in China.
Zoek op Benson Bitbox - Schroevendraaierset - 100 delig
Succes en groet, Ben

veiligheidschroef met ovale kop

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2023, 18:30 (403 dagen geleden) @ Ben

Je hebt bitjes en bitjes Van van de "dure" bitjes die ik van mijn baas mee kreeg is er nog geen gesneuveld. Ik heb ooit ook eens zo'n bittenbox gekocht met zelfs een ratelschroevendraaier erbij. Ze zijn toch echt van een ander soort staal en slijten stukken sneller.

veiligheidschroef met ovale kop

door Goldline @, Oranjedorp, 13-03-2023, 19:33 (403 dagen geleden) @ Ben

verdomde handig Ben!
Heb met die set, (meen destijds gekocht bij de Aldi) al wat vreemde schroeven los gedraaid.
Neem bijvoorbeeld die tri-parkers in de stekkerverdeeldozen, om die vreselijke kindervinger beveiliging te verwijderen.:fir

--
Cees PA1DBA

veiligheidschroef met ovale kop

door Ad Zijlmans @, Made, 13-03-2023, 20:27 (403 dagen geleden) @ Ben

Inderdaad Ben,

Handig en niet duur en die exotische bitjes heb je meestal maar een enkele keer nodig.

Ik heb precies zo'n set, maar..
- de bitjes die ik vaker nodig had, waren na een paar keer kapot
- de ovale kop ontbreekt in deze set.

Gr.
Ad

veiligheidschroef met ovale kop

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13-03-2023, 20:50 (403 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Dag Ad, ik ben geen "bouwvakker" maar de kwaliteit van de bitjes is voor mij prima.
Daarnaast zit er wel degelijk een ovale kop bit bij, nooit geweten waarvoor die was.
Verder heb ik iets tegen tussenhandelaars die met voorwaarden het vel over je neus trekken.
Groet, Ben

[image]

veiligheidschroef met ovale kop

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2023, 23:13 (403 dagen geleden) @ Ben

Ik werd even blij, want ik heb net zo'n setje. Alleen bij mij zit dat bitje 1 plekje naar links opgeborgen... De buitenmaat lijkt me ook gewoon een zeskant nummertje 6.

powered by my little forum