Afstandsbediening, wat kan er stuk? (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 16-03-2024, 20:44 (42 dagen geleden)

Mijn vrouw kwam vorige week thuis van mijn moeder met de afstandsbediening van ma, maar zonder TV. Klacht: hij doet ‘t niet. Probleem is ik kan hier wel die AB van alle kanten bekijken en er proefjes mee doen, maar de TV staat 15km verderop en zo ver werkt ie zeker niet.

Ik heb een nieuwe batterij in de AB gestopt en met de telefooncamera vastgesteld dat de AB wel IR licht uitstraalt. Voor zover ik begrijp wat er meestal mis is met een AB, moeten dan alle problemen opgelost zijn. In ieder geval is de batterij goed en de IR LED.

Vanmiddag kwam mijn componenttester met IR sensor uit China binnenwaaien. Van diverse ABtjes die hier liggen kun je de werking testen en bij elk knopje verschijnt een bepaalde code op de tester, erg leuk speelgoed. Maar als ik er met de Samsung AB van mijn moeder op schijn, reageert de tester wel met een rood stipje maar geeft geen codes weer. Kan een AB ook kapot zijn en daardoor verkeerde codes uitzenden?

Afstandsbediening, wat kan er stuk?

door MarcelvdG @, 16-03-2024, 21:00 (42 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door MarcelvdG, 16-03-2024, 21:03

Het (membraan-)toetsenbord wil nog wel eens smerig zijn, maar dat heb je ook al afgedekt.

Het schijnt dat de keramische resonatoren die er vaak in zitten ook wel eens stukgaan. Als er daardoor helemaal geen kloksignaal meer is, zal de afstandsbediening waarschijnlijk helemaal niets meer doen. Mocht er iets mis zijn met de resonator waardoor de frequentie niet meer klopt, dan knippert de infrarood-LED misschien op de verkeerde frequentie, waardoor de codes niet ontcijferd worden. Geen idee of dat wel eens gebeurt.

Het lijkt mij eigenlijk het waarschijnlijkste dat de afstandsbediening goed werkt, maar een protocol gebruikt dat je infraroodontvanger niet kent. Zo heb ik twee keer de infraroodcodes van afstandsbedieningen van DVB-C-ontvangers zitten ontcijferen en beide keren werden er protocollen gebruikt die niet in een grote database met IR-protocollen en -codes te vinden waren.

Heeft die tester een gebruiksaanwijzing waarin staat of hij Samsungs verstaat?

Afstandsbediening, wat kan er stuk?

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 16-03-2024, 21:12 (42 dagen geleden) @ MarcelvdG

Het lijkt mij eigenlijk het waarschijnlijkste dat de afstandsbediening goed werkt, maar een protocol gebruikt dat je infraroodontvanger niet kent.

Ja, dat lijkt mij ook het waarschijnlijkst, maar om een extra rit te vermijden dacht ik voor de zekerheid nog even jullie mening te vragen.

Heeft die tester een gebruiksaanwijzing waarin staat of hij Samsungs verstaat?

Hahaha, Aliexpress en gebruiksaanwijzingen….
Zelfs het gebruikelijke wc-papiertje met chinese karakters ontbreekt deze keer.

Afstandsbediening, wat kan er stuk?

door MarcelvdG @, 16-03-2024, 21:40 (42 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Is er ook niemand in de buurt waar je een andere, goed werkende, Samsung-afstandsbediening van kunt lenen? Als je tester de signalen daarvan ook niet ontcijfert, weet je dat het Samsung-protocol niet door je tester wordt ondersteund.

Afstandsbediening, wat kan er stuk?

door soundman2 @, Wouw, 16-03-2024, 22:02 (42 dagen geleden) @ MarcelvdG

Of even naar een winkel waar ze die tv's verkopen en even testen of dd AB het weer doet.

@Gerard
Deed de AB het met de oude batterijen wel of niet op het testertje en/of de telefoon?
Controleer ook de doorsoldering van de ledaansluiting. Die wil zich nog wel eens loswerken, waardoor de AB onbetrouwbaar werkt.

Afstandsbediening, wat kan er stuk?

door ruudam @, Utrecht, 16-03-2024, 22:06 (42 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Geacontroleerd op koffie thee, bier en andere vesnaperingen in het ding?
Heb al een paar keer gehad en niet alleen bij mij, dat het daarom mis ging, hij doet van alles of niet maar het is 1 grote puinhoop. Openmaken en goed schoonmaken helpt

Afstandsbediening, wat kan er stuk?

door Goldline @, Oranjedorp, 17-03-2024, 12:55 (41 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door Goldline, 17-03-2024, 12:56

Dat is een goede ,Ruud.
Ik ben vaak ab's tegengekomen die door mensen de hele avond in hun handen geklemd worden, gedurende het tv kijken.
Het resulteert in zweet op de print en tussen de koolstof toetsen.

--
Cees PA1DBA

Afstandsbediening, wat kan er stuk?

door henkk56 @, 17-03-2024, 00:54 (42 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Print heel goed nakijken,een heel klein plekje lekstroom door batterijlekkage kan genoeg zijn om de afstandsbediening raadselachtige dingen te laten doen waardoor het bijbehorende apparaat niet meer reageert,dat heb ik pas nog meegemaakt.
Bij deze afstandsbediening was het probleempje ook vrijwel onzichtbaar,plekje toch schoongemaakt en tot mijn verbazing werkte het weer.

Henk

Afstandsbediening, wat kan er stuk?

door HM @, Hilversum, 17-03-2024, 08:38 (41 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Heb je heel simpel even met een oscilloscoop over de IR led gemeten ?
Zie je direct of er een pusltrein staat met variaties ( de code ), zoja ding zou moeten werken.

Batterij aansluitingen zijn altijd onbetrouwbaar waardoor hij het na vervangen van de batterij wel doet terwijl de oude batterij niet leeg is.

Afstandsbediening, wat kan er stuk?

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 17-03-2024, 15:56 (41 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Om IR AB's te testen, gebruik ik al meer dan 24 jaar dit pasje.
Maar zoals Gerard ook aangeeft, is er o.a. ook met dit pasje natuurlijk geen garantie dat een IR AB het geheel doet.
Veelal werkt een IR AB niet meer (goed) doordat de koolstof tips in het matje zijn versleten, of dat er (vloeibare) viezigheid onder het matje met de koolstof tips is gekomen waardoor de koolstof tips geen contact meer maken met de (meestal) vergulde spots op de PCB.
[image]
[image]

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand

Afstandsbediening weer 100% in orde

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 18-03-2024, 12:35 (40 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 18-03-2024, 12:37

Met nieuw batterijtje had ik getest dat er IR activiteit was. De AB teruggebracht en werkt perfect. Ik onthoud jullie tips voor als er een AB met serieuzer probleem binnenkomt! Bedankt allemaal.
Het was zogezegd allemaal getest met andere batterijen... Voortaan alleen waarde hechten aan proefjes die ik zelf heb uitgevoerd!

Afstandsbediening weer 100% in orde

door MarcelvdG @, 18-03-2024, 18:24 (40 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Het was zogezegd allemaal getest met andere batterijen...


Dat zullen dan wel andere lege batterijen geweest zijn... Fijn dat het weer werkt, in ieder geval.

powered by my little forum