80386DX40 (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 24-03-2024, 16:35 (34 dagen geleden)

Op dit moment heb ik een mooie staat verkerende pc met een 80386DX40 processor.
Het is wel even terug in de tijd:-)
Het systeem startte op met een "wachtwoord" beveiliging via de "del" setup.
Hoe zat het ook alweer? Gelukkig een jumper setting in de buurt van de onboard battery was de oplossing. Wachtwoord er uit en ik kon in de setup.
Herinneringen kwamen wel langzaam weer naar boven.
In de pc was geen harddisk aanwezig. Blijkens de settings in het Bios was dit onder nr 17 een 41mb hd geweest.
Verder een 1.44mb drive en een 1.2mb floppy drive, vooral die laatste wel blij mee, eindelijk in bezit van een werkende 1.2mb drive.

Ik plaats een aantal foto s hieronder.
De fabrikant van het moederboard kan ik niet vasstellen, iemand een idee? zal niet makkelijk zijn gezien deze site:
https://arvutimuuseum.ee/th99/m/m386_t.htm


Heb een ST3660A drive liggen met op de drive de volgende informatie:1057cyl 16heads 63sect 545.5mb. Deze gegevens kan ik invoeren onder nr 47 user defined, maar de info die ik niet heb zijn: WPCOM en LZone.
Zocht ik op internet en daar vind ik
https://www.computerhope.com/hdseagat.htm#st36
wat afwijkt is 32heads ipv 16, WPCOM en LZone zou dan 0 zijn.
Wie kan het mij uitleggen.

Vaak zijn de bios battery lekkend , op dit board dus niet. Toch uit voorzorg verwijderen?
Graag advies

mvg Frans

[image]
[image]
[image]
[image]

80386DX40

door henk vdb @, Breda, 24-03-2024, 19:04 (34 dagen geleden) @ ffeilers

De fabrikant van het moederboard kan ik niet vasstellen, iemand een idee?

Misschien kan je hier iets mee:

AMI BIOS motherboards identification

80386DX40

door ffeilers @, Breda, 24-03-2024, 21:29 (34 dagen geleden) @ henk vdb

De fabrikant van het moederboard kan ik niet vasstellen, iemand een idee?


Misschien kan je hier iets mee:

AMI BIOS motherboards identification

Helaas staat mijn code 1374 er in in


[image]

80386DX40

door ffeilers @, Breda, 24-03-2024, 21:35 (34 dagen geleden) @ henk vdb

het zoeken op het nr leverde wel een match op:

Copam C3400A

https://theretroweb.com/motherboards/s/copam-c3400a


[image]

80386DX40

door Laurens @, Zaandam, 25-03-2024, 18:56 (33 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Laurens, 25-03-2024, 19:00

Absoluut vervangen.

In mijn 386 lekte ie ook niet, 15 jaar geleden. Vervolgens een paar jaar in de opslag gestaan. Toen had ie dus mooi wel gelekt en nu mag ik spoortjes gaan herstellen...
Ik zou oplaadbare batterijen uit voorzorg iedere 20 jaar zéker vervangen. Dus plak er even een labeltje op met de installatiedatum van je batterij. Al is ie waarschijnlijk na 10-15 jaar toch wel al stuk.

Ik had een niet-oplaadbare lithium cel uit een Toshiba 286 laptop uit historische interesse bewaard, want die zat in een mooi rechthoekig plastic 'doosje'. Die had ik 1,5 jaar terug uit die laptop gehaald, was toch leeg, kon ik er mooi een keer een nieuwe in zetten. Ik had 'm bijna willen laten zitten, want ik dacht 'lithium, gaat nooit fout'. Maar gelukkig toch er uitgehaald.

Op een nacht hoor ik een zachte 'Pshh' en ik dacht dat het een chinees prul was dat de lucht in ging. Meteen een stoot adrenaline en klaarwakker.
Alles met lithium oplaadbare accu doorzocht op opwarming en geur, niets gevonden. Uberhaupt niets gezien/geroken van dampen of rook.

Tot ik een paar maanden later terug naar die niet-oplaadbare (en dus in mijn ogen niet verdachte) weer tegenkwam. Dit keer met een plas elektrolyt van 5 bij 10cm er omheen, die zich recht door de laklaag van de meetapparatuurplank van m'n werkbank had heengevreten. Was dat ín de computer gebeurd, dan was de printplaat volledig verloren geweest. Was ik een half jaartje later pas die accu gaan vervangen... Ik meot er niet aan denken.

Neem geen risico's.

80386DX40

door RetroRob @, Sint-Michielsgestel, 23-04-2024, 21:12 (4 dagen geleden) @ Laurens

eens, direct verwijderen. Het gaat hele even goed als je ze na lange tijd weer in gebruik neemt...

80386DX40

door RetroRob @, Sint-Michielsgestel, 23-04-2024, 21:26 (4 dagen geleden) @ ffeilers

Harddisk:

Die andere waarden zijn geloof ik alleen bij MFM drives van toepassing, bij IDE niet meer.

Manual met specs vind je op de Seagate pagina!
https://www.seagate.com/support/disc/manuals/ata/3660pmrb.pdf

--
Mvg,
Rob

powered by my little forum