Elechouse FM module in ESP32 Otto zender (Algemeen)

door Goldline @, Oranjedorp, 17-04-2024, 22:56 (14 dagen geleden)

Volgens berichten was deze module moeilijk te plaatsen,
maar het tegendeel blijkt.
Soldeer 3 draadjes aan de onderzijde van de FM print, en een C van 10pF aan het ANT pad onderzijde.
plaats dan de module op de hoofdprint met de bijgeleverde 4 pins header.
Het voordeel is dat het SMD 3,5mm chassisdeel kan blijven zitten.
Het functioneerde in 1 keer :-)
[image]

[image]

--
Cees PA1DBA

Elechouse FM module in ESP32 Otto zender

door pa3dsc @, 18-04-2024, 18:17 (13 dagen geleden) @ Goldline

Ook mijn ervaring.
Ik heb de 3.5 mm plug er met een kniptang afgeknipt.

[image][image][image]

Elechouse FM module in ESP32 Otto zender

door Goldline @, Oranjedorp, 18-04-2024, 20:18 (13 dagen geleden) @ pa3dsc
Gewijzigd door Goldline, 18-04-2024, 20:20

R35 en R36 van 7k5 horen er wel in, en die condensator van 10 Pf is om de antenneaansluiting voor DC van het IC (pin 16) te scheiden.
werkt wel goed in 1 keer deze module.

--
Cees PA1DBA

Elechouse FM module in ESP32 Otto zender

door Otto @, Drenthe, 19-04-2024, 10:36 (12 dagen geleden) @ Goldline

Nog even een opmerking over deze module. Die heeft geen hardware-pin om de zender uit te zetten. De zender zal dus altijd actief zijn, ongeacht de instelling in het menu. Het is wel zo dat als de zender niet is geselecteerd, die bij aanzetten niet geïnitialiseerd wordt. Dat betekent dat alles op zijn "defaults" staat. Dat houdt onder andere in dat de zender op 86 MHz uitzendt. Dat is net buiten de band, dus lijkt het net alsof die wel uit staat. Om de module wel volledig te ondersteunen moet de software worden aangepast. De driver KT0803L.c voor de radio heeft daar al wel een voorziening voor, maar wordt niet gebruikt in het hoofdprogramma. Ik ben van plan om nog een update van het ontwerp te maken, en daarbij laat ik de Elechouse-module vervallen, dus ik ga geen tijd meer steken in ondersteuning er van.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Elechouse FM module in ESP32 Otto zender

door Goldline @, Oranjedorp, 19-04-2024, 14:05 (12 dagen geleden) @ Otto

Met een extra schakel-transistor op FM-SW zou je de voedingspanning kunnen uitschakelen, of naar de betreffende pen van het FM ic kunnen gaan, kan de software zo blijven.

--
Cees PA1DBA

Elechouse FM module in ESP32 Otto zender

door Otto @, Drenthe, 19-04-2024, 14:25 (12 dagen geleden) @ Goldline

Met een extra schakel-transistor op FM-SW zou je de voedingspanning kunnen uitschakelen, of naar de betreffende pen van het FM ic kunnen gaan, kan de software zo blijven.

Die schakeltransistor is volstrekt overbodig. En als die ook nog het signaal inverteert, zal het niet eens werken. Als je die oplossing toch wilt proberen, moet je het pootje 8 van de KT0803L lichten een een draadje leggen naar R43. Geen werk voor de doorsnee hobbyist, maar als je er ervaring mee heb, kan het. Aan de andere kant denk ik dat als je genoeg ervaring met SMD techniek hebt, zou je sowieso beter de chip gewoon op de print solderen :-)

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Elechouse FM module in ESP32 Otto zender

door Goldline @, Oranjedorp, 19-04-2024, 19:20 (12 dagen geleden) @ Otto

ik had de pech 2 defecte of fake chips van Ali te hebben ontvangen,
en na 2 X wisselen hou je niet alle printbanen meer over :-(

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum