ATAG one kamer thermostaat (Toestel of techniek)

door hdegreeuw @, Andijk, 05-05-2024, 23:22 (13 dagen geleden)
Gewijzigd door hdegreeuw, 05-05-2024, 23:29

[image]


Geen idee hoe die dingen werken maar op internet gezocht staat dat de voeding 42 Volt moet zijn. Maar er staat niet bij of het gelijk of wisselspanning moet zijn

Heeft iemand enig idee wat het moet zijn?

Wel zit er een kleine accu met 3 aansluitingen achterop de accu zit een plaatje waar 3,7 Volt op staat, maar ik meet 2 x 3,01 Volt.

ATAG one kamer thermostaat

door hdegreeuw @, Andijk, 05-05-2024, 23:34 (13 dagen geleden) @ hdegreeuw

Ik had er net nog een aanvulling ondergeschreven dat plaatje was van internet die van mij doet niets.

Maar dat is waarschijnlijk niet goed gegaan, dus bij deze

ATAG one kamer thermostaat

door Onno-I @, 06-05-2024, 08:54 (13 dagen geleden) @ hdegreeuw

Vrijwel zeker 42V wissel. Maar het mag ook minder zijn verwacht ik.
Hij is waarschijnlijk bedoeld om een gewone kamerthermostaat te vervangen.
In een CV ketel zat een elektromagneet die de gasklep open stuurt.
Die werkt op 12 of 24 of 42 V. De kamerthermostaat was een bimetaal met kwikschakelaar die de ketel aan en uit schakelt.
42 V is de max. “Veilige” wisselspanning. Voor gelijkspanning is dat meer.
De kamerthermostaat moet op veilige spanning werken.
Weglaten van gelijkrichter in de cv ketel scheelt onderdelen en het kan prima op wissel.

Een moderne cv ketel kan heel anders worden aangestuurd maar vaak wordt dit simpele aan/ uit principe nog steeds ondersteund.
Je thermostaat steelt in de uit-stand een beetje stroom om de accu op te laden.

Maar goed. Vermoedelijk wil hij dus max. 42V wissel via een serieweerstand.
Maar jeweet het pas zeker als je de documentatie hebt.

ATAG one kamer thermostaat

door henk vdb @, Breda, 06-05-2024, 10:11 (13 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door henk vdb, 06-05-2024, 10:16

Een plaatje alleen zegt niets...het is handiger als je links plaatst naar gebruiksaanwijzing/site waar gekocht/typenummer (foto van achterkant of andere kenmerken...). Nu moet iedereen gaan zoeken en komen er weer allerlei veronderstellingen die niet overeenkomen met jouw exemplaar. Ik zou verwachten als het ATAG is dat je wel minimaal een typenummer zou kunnen geven.

ATAG one kamer thermostaat

door soundman2 @, Wouw, 06-05-2024, 12:34 (13 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 06-05-2024, 12:37

Het model staat toch aangegeven ATAG model One (zone). De installatiehandleidig staat hier
https://atag.compano.com/Data/Environments/000001/Attachment/Bijlage/Documents/InstallationManual...
24 Volt is het meest gebruikelijk bij CV ketels.

ATAG one kamer thermostaat

door henk vdb @, Breda, 06-05-2024, 13:11 (13 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 06-05-2024, 13:17

Had die "one" niet direct als allesbepalend model gezien, er is blijkbaar maar EEN versie van.

8 tot 24V MAX dus. Geen idee wat die BUS inhoudt, of het DC of AC betreft. Maar dat zou ik uitzoeken VOORdat ik zo'n ding aanschaf.

ATAG one kamer thermostaat

door Mans Veldman @, Leidschendam, 06-05-2024, 14:35 (13 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Mans Veldman, 06-05-2024, 14:51

Geen idee wat die BUS inhoudt....

Dat is in deze gewoon de 2-draads aansluiting met de CV ketel. Hier gaat zowel de voeding als de signalering (OpenTherm) overheen, daarom de aanduiding BUS.

In vond nog dat de Atag ONE geschikt is voor Atag CV ketels, internet is onduidelijk over gebruik met andere dan Atag CV ketels. Dus eerst goed uitzoeken. OpenTherm protocol wordt wel algemeen gebruikt en 24V is standaard op de meeste (alle?) ketels.

[image]

ATAG one kamer thermostaat

door Goldline @, Oranjedorp, 06-05-2024, 14:40 (13 dagen geleden) @ Mans Veldman

Had Atag niet zijn eigen systeem, Brain Bus ?

--
Cees PA1DBA

ATAG one kamer thermostaat

door Mans Veldman @, Leidschendam, 06-05-2024, 15:03 (13 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Mans Veldman, 06-05-2024, 15:05

Ik vond op een internet forum de opmerking van een CV monteur: Atag's van voor 2017 doen geen OpenTherm (die zullen dus genoemde Brainbus gebruiken), daarom is daar blijkbaar een adapater (BCU) nodig voor oudere ketels.

Hieruit zou je kunnen afleiden dat de Atag one op OpenTherm ketels direct kan werken. Of dit echt zo is???

[image]

ATAG one kamer thermostaat

door Goldline @, Oranjedorp, 06-05-2024, 21:04 (13 dagen geleden) @ Mans Veldman
Gewijzigd door Goldline, 06-05-2024, 21:08

Dat klop Mans, dat voor de series afgeleid van de Blauwe Engel 2 er een extra databus module in de cv unit moest worden ingebouwd voor de Brain thermostaat.
Uniek hier aan was dat je in deze de Friese taal kon selecteren.
Maar als de cv van Hessel geen open therm ondersteunt, kan hij misschien beter een 24 volt Wifi aan/uit thermostaat voor twee tientjes bij Ali bestellen.
[image]

--
Cees PA1DBA

ATAG one kamer thermostaat

door hdegreeuw @, Andijk, 06-05-2024, 21:24 (13 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb er een nachtje 24 Volt wissel aan gehangen, maar dat heeft niets geholpen hij blijft zo dood als een pier.

Reset geeft ook geen resultaat waarschijnlijk einde verhaal

Batterij is model AA02304U 3,7 V

Maar hij meet tussen

1 en 2 3,07 Volt
1 en 3 3.07 Volt

powered by my little forum