Het nieuwe afstemoog. (Toestel of techniek)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 24-12-2011, 19:57 (4499 dagen geleden)

In afwachting van een PLL-AM print die door Otto is opgestuurd ben ik aan een afstemoog begonnen. N.a.v. wat info van het buizenforum en het Japans schema van Y.Kondo is het volgende in elkaar gezet (zie schema). De 3mm Led’s en IC’s zijn gekocht, de rest is uit sloopprintjes en de elco’s uit een computerboard omdat ze klein waren. De houder voor de Leds is een afgezaagde kop van een TL-starter. Wat ik laat zien is het eerste resultaat aan een BX410A, er moet nog een mat venstertje voor, een zwart cirkelvormig plaatje in het midden en een glazen of plastic buisje. Dit om de uitstraling zoveel mogelijk gelijk te maken met een EM4 of EM34. Verder zie ik de laatste Led nog oplichten in de maat van de muziek dit zou ook nog gedempt moeten worden, maar of dat in de radio zelf moet is nog niet helder. Als er nog andere (opbouwende) ideeën zijn dan hoor ik dat graag. Groeten en prettige dagen, Ben
[image][image][image]

Het nieuwe afstemoog.

door soundman2 @, Wouw, 24-12-2011, 21:59 (4499 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 24-12-2011, 22:46

Om het dansen op de muziek tegen te gaan zou je C3 aan kunnen passen. Ik denk dat 10NF erg klein is.
Aangezien een echt oog ook nauwelijks reageert of de inhoud van de draaggolf, zou er ook een condensator in het avr circuit capaciteitsloos kunnen zijn.
Met kleine schotjes tussen de leds, lijkt het patroon op het (mat)glas m.i. nog meer op een echte EM.

Overigens , hoe kom je aan +8 en -8 volt?
Vaak ligt 6,3 gloeidraad in het midden aan massa. Zo ja heb je tweemaal 3,15 volt, zoniet eenmaal 6,3.
Die laatste is dan nog het meest gunstig, omdat dan wel +8 en -8 haalbaar is, alleen kun je dan enkelvoudige gelijkrichting toepassen.(Ik ga er even van uit dat je het geheel op de gloeidraadspanning van de radio wil laten werken. Afhankelijk ervan of F1 of F2 aan aarde ligt kun je twee diodes weglaten, tenzij je niet weet welke draad geaard is. Overigens is in de BX410 een kant van de gloeidraad geaard, dus daar werkt het wel.)
Op de site van Y.Kondo kun je de werking van het oog zien (animatie)
http://www005.upp.so-net.ne.jp/y_kondo/MAGICEYE2.HTM

Soundman2

Het nieuwe afstemoog.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 25-12-2011, 16:45 (4499 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman2, C3 had ik al uitgewisseld met 100nF maar dat helpt niet, zal het eens met een paar uF proberen. In de BX410A is R25 (2M2) en C35 (47nf) vernieuwd en inderdaad het (echte) oog gaat niet helemaal dicht maar kan aan het oog zelf liggen, de radio geeft wel een normaal geluid.
Ik meet (op een zender) -7,6V voor R25 en daarna -2,2V die naar het EM34 rooster gaat en als AVC het printje op. Zal deze spanningen ook eens meten in een andere radio. Met R3 op het printje heb ik de gevoeligheid aangepast maar dat kan teruggezet worden als de gemeten spanningen fout zijn. De bedoeling is ook om er een lengte schotje tussen te zetten en af te werken met een matte folie zodat het meer gaat lijken op een EM34. De +8 en -8 komt uit het schema van Y.Kondo maar ik meet zelf ongeveer +7V en -7V gelijkspanning. Groeten. Ben

Het nieuwe afstemoog.

door soundman2 @, Wouw, 25-12-2011, 21:34 (4498 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 25-12-2011, 22:13

R4 + C3 vormen een laag doorlaatfilter. Als vuistregel kun je de tijdconstante nemen alsvolgt. 1uF/1M ohm =1 seconde. 100nF=0,1uF en de tijdconstante ca 0,1 sec.
Op fading en de lage tonen zou het oog nog kunnen reageren. Ik denk als je C tot 1uF verhoogt, dat dat voor het afstemmen nog geen probleem hoeft te zijn, de resolutie van de 10 leds is toch al veel kleiner als die van een echt afstemoog..
Het filter werkt m.i. beter als C3 verwijderd wordt en parallel wordt geplaatst aan R3.
De ingang van het ic vormt een virtuele aarde en is in principe 0 ohm.


Soundman2

Het nieuwe afstemoog.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-12-2011, 21:59 (4497 dagen geleden) @ soundman2

Dank voor je reactie, tussen alle verplichtingen door kon ik nog even verder werken. Zoals ik al eerder schreef heb ik voor R25 in de radio zelf -7,6V gemeten en daarna -2,2V. Na het losmaken van de draad naar het printje kwam deze laatste spanning terug naar -5V en ging het echte oog beter dicht. De verbinding met R4 op het printje geeft dus een belasting en dat klopt met wat je zegt dat de ingang van het IC een virtuele aarde vormt.
De weerstand R4 heb ik nu verhoogd naar 10M en R3 naar 2M2, de belasting is daardoor een stuk minder en het kunstoog reageert goed. De laatste Led laat echter nog steeds het knippereffect zien die ook in de EM34 te zien is, alleen daar valt het veel minder op. Zal van de week jou idee eens proberen om C3 te verplaatsen en parallel te zetten met R3 en zien of het knipperen dan ophoudt of wat trager reageert, Groeten, Ben

Het nieuwe afstemoog.

door soundman2 @, Wouw, 27-12-2011, 13:53 (4497 dagen geleden) @ Ben

Elders kun je op het buizenforum een bijdrage lezen, waarbij aangegeven wordt dat er tegenwoordig aan energiebesparing wordt gedaan bij AM zenders. Bleef bij geringe modulatie de komplete draaggolf staan, dan zou die nu gereduceerd worden als de modulatie het toelaat. De output van de zender is dus kennelijk de omhullende van de muziek. Als dat inderdaad zo is, dan moet het oog wel heel traag worden wil je daar niets van zien. Bij een pauze van enkele seconden, zou de draaggolf dan zowat geheel wegvallen. Ik heb daar nooit iets over gelezen en kan er derhalve ook geen oordeel over geven.
Soundman2

Het nieuwe afstemoog.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-12-2011, 23:25 (4497 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 26-12-2011, 23:38

Een leuk project, maar ik zie iets vreemds aan de voeding.
Hoe is de Ground gedefinieerd? Zoals het op het schema staat zweeft die "ergens" tussen de plus Vcc en de min Vcc, afhankelijk van de belasting van de schakeling en de lek van de elco's.
Of zie ik iets over het hoofd?

[image]

Het nieuwe afstemoog.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-12-2011, 23:42 (4497 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Waar de massa ligt, lijkt me gezien de koppeling met de kathode af te hangen van de toegepaste schakeling in de radio. Niet erg netjes en reproduceerbaar dus. Zelfs het knipperen zou daardoor kunnen komen, vermoed ik.

Het nieuwe afstemoog.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 27-12-2011, 00:02 (4497 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Waar de massa ligt, lijkt me gezien de koppeling met de kathode af te hangen van de toegepaste schakeling in de radio.

In de richting van de radio had ik nog niet eens gekeken, dom :-|
Dat maakt de schakeling nog onzekerder. In een radio kan de 6,3V zwevend zijn t.o.v. het chassis, vaker is een van de polen van de 6,3V met het chassis verbonden.

Niet erg netjes en reproduceerbaar dus. Zelfs het knipperen zou daardoor kunnen komen, vermoed ik.

Het nieuwe afstemoog.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 27-12-2011, 12:53 (4497 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Ben, 27-12-2011, 13:05

De gnd tussen de Elco’s ligt vast via de kathode (aansluiting K) aan massa, dan maakt het toch niet uit of de 6,3V nu vrij hangt of met een willekeurige kant aan massa.? Verder zitten er voor de positieve en negatieve kant 1000u Elco’s in en dat kan mijns inziens geen oorzaak zijn van het knipperen van de laatste led, dit moet dan toch via de AVC binnenkomen. Het zou dan opgelost moeten worden door beter afvlakken van het AVC signaal of het dempen door terugkoppelen volgens Soundman2. Ik zou de schakeling graag eerst betrouwbaar willen hebben en daarna zou er nog met andere soorten Led’s of opstelling een mooier resultaat gemaakt worden. Hierbij nog een plaatje afgestemd op een zender en ernaast. Groeten, Ben [image]

Het nieuwe afstemoog.

door soundman2 @, Wouw, 27-12-2011, 13:57 (4497 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door soundman2, 27-12-2011, 14:00

Een leuk project, maar ik zie iets vreemds aan de voeding.
Hoe is de Ground gedefinieerd? Zoals het op het schema staat zweeft die "ergens" tussen de plus Vcc en de min Vcc, afhankelijk van de belasting van de schakeling en de lek van de elco's.
Of zie ik iets over het hoofd?

[image]

Dat heb ik al aangegeven dat dat niet altijd werkt.
In de radio waar het hier over gaat, ligt een kant van de gloeidraad aan aarde. In dit geval zouden twee diodes voldoende zijn om de negatieve en positieve spanning te realiseren. Evenwel kun je bij de buisvoet meestal niet zien welke draad aan aarde ligt. Door vier diodes toe te passen, zijn er altijd twee die het gevraagde werkje voor hun rekening nemen.
De referentie is de draad met het massateken.
Bij een gloeidraadwikkeling met een middenaftakking , of een in het geheel niet geaarde wikkeling gaat het mis, omdat de opgewekte gelijkspanningen erg laag blijven, c.q. er geen referentie is.

Soundman2

Het nieuwe afstemoog.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 27-12-2011, 22:40 (4496 dagen geleden) @ soundman2

Dat heb ik al aangegeven dat dat niet altijd werkt.

Die reactie had ik nog niet gelezen. Excuus.

In de radio waar het hier over gaat, ligt een kant van de gloeidraad aan aarde.

Omdat dit niet uit het getoonde schema blijkt werd ik op het verkeerde been gezet.
Als in de radio de gloeidraadwikkeling niet met het chassis is verbonden staat tussen + Vcc en - Vcc de gelijkgerichte spanning van 8,8 Volt en vormt de schakeling van het afstemoog een spanningsdeler, waarvan de verdeling onbestemd is.

powered by my little forum