Bijgaand een foto van een batterij houder met leeggelopen batterijen.
Indien goede batterijen geplaatst wat is dan het voltage
mvg Frans
Batterijhouder, hoeveel volt
door P. de Koning , Castricum, 15-10-2024, 17:00 (49 dagen geleden) @ ffeilers
Beste Frans,
Een batterijhouder als deze is gewoon te koop. De werkspanning is 6 volt.
Mvg,
Peter de Koning
--
Ik heb elke dag Koningsdag
Met vriendelijke groet,
Peter de Koning
door ffeilers , Breda, 15-10-2024, 17:05 (49 dagen geleden) @ P. de Koning
Beste Frans,
Een batterijhouder als deze is gewoon te koop. De werkspanning is 6 volt.
Mvg,
Peter de Koning
Dank Peter voor je reactie.
Dit was ook mijn gedachte.
Nadat ik de houder schoon had gemaakt en er nieuwe , weliswaar gebruikte , batterijen in had gedaan, kwam ik echter maar tot 2,7v.
Ik dacht ook eventjes dat het niet goed ging met me..... maar....... de houder is afkomstig uit een tulip compact 2 computer en aangesloten op het moederboard en dan is het denk ik logischer dat het 3v zal moeten zijn.
Voor een andere tulip computer welke ook zo gecorrodeerd was had ik echter een batterijhouder gekocht ook in de veronderstelling: 6v. Gelukkig heb ik deze (nog) niet in gebruik genomen. Ik heb niet het idee dat het moederboard er tegen kan.
Gelukkig dat ik het in dit geval controleerde, eigenlijk meer om te kijken of ik alles goed had schoon gemaakt en ik inderdaad de door mij ook verwachte 6v zou zien.
groet
Frans
door doktordirk , Noordbeemster, 15-10-2024, 17:04 (49 dagen geleden) @ ffeilers
Zal zo ongeveer 6 volt zijn met dit soort batterijen.
Met oplaadbare iets minder.
Maar met deze houder zou het me meevallen als daar nog iets uit komt!!
Ziet er al aardig aangetast uit.
Dirk.
door soundman2 , Wouw, 15-10-2024, 17:10 (49 dagen geleden) @ doktordirk
parallel schakelen van batterijen, wordt heel soms wel eens gedaan. Het volgen van de vaste bedarding, en dan bedoel ik de veren en de verbindingslipjes moeten toch nog wel te volgen zijn. Beter safe dan sorry. Normaal zou ik ook zeggen 6 volt, maar controle daarop is niet verkeerd.
door ffeilers , Breda, 15-10-2024, 17:15 (49 dagen geleden) @ soundman2
parallel schakelen van batterijen, wordt heel soms wel eens gedaan. Het volgen van de vaste bedarding, en dan bedoel ik de veren en de verbindingslipjes moeten toch nog wel te volgen zijn. Beter safe dan sorry. Normaal zou ik ook zeggen 6 volt, maar controle daarop is niet verkeerd.
Henk, zie mijn antwoord aan Peter.
Het is eigenlijk wel een "instinker" . Je denkt 4 batterijen, dus 6 volt, maar dat hoeft dus blijkbaar niet altijd zo te zijn.
groet
Frans
door doktordirk , Noordbeemster, 15-10-2024, 17:16 (49 dagen geleden) @ soundman2
Als ik zo Frans zijn reactie lees begin ik daar ook aan te denken.
Voor geheugen en klok lijkt het me wat overdreven, zou je ook twee dikkere batterijen kunnen gebruiken, of daar moet net geen ruimte voor zijn.
Dirk.
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 15-10-2024, 20:01 (49 dagen geleden) @ soundman2
In deze toepassing is parallelschakelen niet aan de orde. Ze staan in serie en 6V zal kloppen. Achter een diode blijft daar netjes ongeveer 5V van over zoals gebruikelijk in die tijd.
door ffeilers , Breda, 15-10-2024, 21:11 (49 dagen geleden) @ Forumbeheer
ok, ik ga de aanbevelingen van soundman opvolgen,
dan moet er uieindelijk toch 6v uit komen
mvg
Frans
door P. de Koning , Castricum, 15-10-2024, 17:26 (49 dagen geleden) @ ffeilers
Frans,
Plaats eens een foto van de schoon gemaakte batterijhouder dan zijn de doorverbindingsstrips goed te zien.
--
Ik heb elke dag Koningsdag
Met vriendelijke groet,
Peter de Koning
door ffeilers , Breda, 15-10-2024, 17:38 (49 dagen geleden) @ P. de Koning
Frans,
Plaats eens een foto van de schoon gemaakte batterijhouder dan zijn de doorverbindingsstrips goed te zien.
door soundman2 , Wouw, 15-10-2024, 18:03 (49 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 15-10-2024, 18:05
Dit is wat ik uit de foto's opmaak
6 volt dus.
door ffeilers , Breda, 15-10-2024, 18:10 (49 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door ffeilers, 15-10-2024, 18:11
Dit is wat ik uit de foto's opmaak
6 volt dus.
Dat is wel interessant Henk.
Als ik de batterijen tegen elkaar leg op een rij: dan meet ik 5,7v.
Hoe ik dan aan 2,7v kom, geplaatst in de houder dat begrijp ik dan niet.
Komt dat dan toch nog door de aanwezige corrosie?
En ....6V op een moederboard lijkt toch ook niet logisch?
door soundman2 , Wouw, 15-10-2024, 18:25 (49 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 15-10-2024, 18:39
Kan nog zijn, dat achtergebleven batterijzuur nog verbindingen vormt. Als de batterijen dan zwak zijn kan de spanning van die batterijen en ook de totaalspanning zakken. Nu je het vermoedelijke schema van de batterijhouder kent, zou je hem met de ohm meter kunnen doormeten of de tekening juist is. Meet dan ook eens tussen de contacten die niet aan elkaar doorverbonden zijn of je daar ook geleiding meet, zowel aan de kant van het aansluit snoertje als aan de andere kant.(Batterijen even verwijderen)
Met een fietslampje kun je testen of de batterijen nog goed zijn, als je dat op de rood.zwarte draad aansluit. Over elke batter=ij in de houder moet je 1,5 volt meten. Als je ook nog op de dopjes aan de buitenkant van de houder meet, weet je of de veren etc goed contact maken.
De lange doorverbinding aan de onderzijde van mijn schema loopt aan de onderzijde van de batterijhouder in de sleuf.
door ffeilers , Breda, 15-10-2024, 18:40 (49 dagen geleden) @ soundman2
Dank Henk, ik ga er later mee aan de slag.
In deze pc zit ook een hardcard, net zo één als ik van jou had (defect). Helaas is ook deze defect, dat maakt heet weer niet makkelijk.
Hoe kom ik aan een correcte mfm hd.
Verder.... ook het keyboard, wel een 5 din aansluiting werkt niet.
Ik heb nog een "echte" tulip keyboard en daarmee werkt het wel.
Maar nu dus ook nog op zoek naar tulip keyboard net zo als mijn nog niet gevonden philips keyboard voor de nms 9100
gr
Frans
door WalterH , Den Haag, 15-10-2024, 22:27 (49 dagen geleden) @ ffeilers
Er zijn keyboards met een dinplug voor de XT computers en modellen speciaal voor de AT modellen.
Deze werken niet door elkaar. Tevens zijn er modellen die kunnen worden omgeschakeld tussen beide modellen doormidden van een klein schakelaartje aa n de onderzijde van het keyboard,
--
W. Heemskerk
door soundman2 , Wouw, 16-10-2024, 12:28 (48 dagen geleden) @ ffeilers
In deze pc zit ook een hardcard, net zo één als ik van jou had (defect). Helaas is ook deze defect, dat maakt heet weer niet makkelijk.
gr
Frans
Tja, of de pc laat het afweten. Staan er wel de juiste gegevens in de bios?
door ffeilers , Breda, 16-10-2024, 12:52 (48 dagen geleden) @ soundman2
gr
Frans
Tja, of de pc laat het afweten. Staan er wel de juiste gegevens in de bios?
Nee, er zit echt geen leven in de hardcard
door ffeilers , Breda, 15-10-2024, 21:10 (49 dagen geleden) @ soundman2
Henk, ik kan je bericht niet terugvinden, maar hieronder de foto s van de hardcard, zaten in een zeer stoffige doos van jou. Helaas.... niet werkend.
Net zo min als de andere die ik vandaag binnenkreeg van WD.
groet
Frans
door Goldline , Oranjedorp, 15-10-2024, 21:30 (49 dagen geleden) @ ffeilers
zie bericht van Maarten (forumbeheer) dit verklaart duidelijk de 6 volt, indien je vier volle batterijen zonder belasting meet kom je zelfs boven de 6 volt uit.
--
Cees PA1DBA
door ruudam , Utrecht, 15-10-2024, 23:39 (49 dagen geleden) @ ffeilers
Even met een simpel ohm metertje nagaan wat aan wat zit?
Zie je eventueel ook gecorrodeerde verbindingen bij te hoge weerstand.
Batterijhouder, hoeveel volt OPGELOST
door ffeilers , Breda, 16-10-2024, 19:26 (48 dagen geleden) @ ffeilers
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.
Ik heb er van geleerd dat op het gezicht schoon maken van zo n batterijhouder niet voldoende is, en dat je eigenlijk altijd moet meten wat de output is.
In de verschillende verbindingen zit inderdaad weerstand (gemeten).
Het beste is gewoon om een nieuwe batterijhouder te gebruiken.
De batterijenen staan inderdaad in serie, ik heb de tekening nog gemaakt.
zie hieronder.
Bedankt iedereen!!
mvg
Frans
PS
De western digital hardcard welke niet werkte in de Tulip PC ook nog eens naar gekeken.
Hij spinde ook niet. Ik heb nu handmatig de schotel een aantal keren rond gedraaid en daarna in een werkende pc gezet en zowaar de motor spint. Ik zal hem weer terugplaatsen in de tulip en kijken of hij te lezen is.Ik weet dat ik niet aan de actuator moet zitten mocht daar een probleem zijn.
door soundman2 , Wouw, 16-10-2024, 20:08 (48 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 16-10-2024, 20:28
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.
Ik heb er van geleerd dat op het gezicht schoon maken van zo n batterijhouder niet voldoende is, en dat je eigenlijk altijd moet meten wat de output is.
In de verschillende verbindingen zit inderdaad weerstand (gemeten).
Het beste is gewoon om een nieuwe batterijhouder te gebruiken.
De batterijenen staan inderdaad in serie, ik heb de tekening nog gemaakt.
zie hieronder.
Bedankt iedereen!!mvg
FransPS
De western digital hardcard welke niet werkte in de Tulip PC ook nog eens naar gekeken.
Hij spinde ook niet. Ik heb nu handmatig de schotel een aantal keren rond gedraaid en daarna in een werkende pc gezet en zowaar de motor spint. Ik zal hem weer terugplaatsen in de tulip en kijken of hij te lezen is.Ik weet dat ik niet aan de actuator moet zitten mocht daar een probleem zijn.
Gelukkig dat het opgelost is met de batterijhouder. De tekening die je gemaakt hebt, lijkt wel erg veel op de tekening die ik van je foto's heb afgeleid..
Wat de hardcard betreft, zou best kunnen dat lange stilstand nadelig is voor oudere harde schijven. Zelf heb ik daar nog geen ervaring mee. Ik hoop dat je hem weer tot leven kunt wekken, anders is het een mooi collectors item. Zo vaak kom je ze niet tegen.
door ffeilers , Breda, 16-10-2024, 20:40 (48 dagen geleden) @ soundman2
Wat de hardcard betreft, zou best kunnen dat lange stilstand nadelig is voor oudere harde schijven. Zelf heb ik daar nog geen ervaring mee. Ik hoop dat je hem weer tot leven kunt wekken, anders is het een mooi collectors item. Zo vaak kom je ze niet tegen.
Henk, de hardcard die in de Tulip zat is nu werkend (zie hieronder).
Ik ga nog eens kijken naar de hardcard die van jou van daan kwam, was niet van western digital. Wellicht krijg ik daar ook beweging in.
Oude tijden herleven, ik vind het ontzettend leuk.
Het keyboard met 5 din plug wat bij deze computer zat is denk ik eerder geschikt voor een pc met 286/386/486 met 5 din plug aansluiting. Deze heb ik ook nog wel ergens staan eens kijken of het keyboard dan werkt.
voor de geinteresseerden: dus op zoek naar Philips NMS9100 keyboard (origineel philips) en Tulip Compact 2 keyboard (dus ook orgineel Tulip). Ik weet dat er vervangers zijn maar dat is niet wat ik zoek.
groet
Frans
door soundman2 , Wouw, 16-10-2024, 21:38 (48 dagen geleden) @ ffeilers
Ik zie daar PCTOOLS. Dat was een van mijn eerste filemanagers. Later kreeg ik de Norton Commander en die gebruik ik nog steeds, al is die in de loop van de computerjaren wel wat veranderd. Het principe is nog steeds hetzelfde. Het heet nu Total Commander.
Het leuke van TC is, dat alle oude DOS commando's ook gewoon nog werken in dat programma.
Wordstar en WP zijn de eerste tekstverwerkers die ik op mijn bedrijfscomputer bij Philips Breda kreeg.
Pure nostalgie. Leuk.
Volgens mij liggen er hier ook nog floppen met menu programma's. Dat was allemaal ter verbetering van Dos 3.1. Hoefde je niet alles meer achter de cursor in te typen
door ffeilers , Breda, 16-10-2024, 22:37 (48 dagen geleden) @ soundman2
Volgens mij liggen er hier ook nog floppen met menu programma's. Dat was allemaal ter verbetering van Dos 3.1. Hoefde je niet alles meer achter de cursor in te typen
Henk, ik ben wel geinteresseerd in deze floppen , wellicht mag ik er een copy van maken.
gr
Frans