Magisch oog EM4 - EM34 - EM35 zelf maken (Algemeen)

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 11-05-2026, 10:29 (28 dagen geleden)

Sommigen vinden het 'sterke verhalen' maar toch is het mogelijk een digitaal magisch oog (EM4 - EM34 - EM35 enz.) zelf te maken voor minder dan 20 Euro.
Dank zij Rudi Coppieters vind je hier alle informatie zoals stuurprogramma, de 3D-modellen en de Gerber files voor de printplaat terug op deze link:

https://drive.google.com/drive/folders/1AI9GxNCNNzPdNLCQI9VUcjVwp3Dy7vxx


Groeten .... Hugo Sneyers

Magisch oog EM4 - EM34 - EM35 zelf maken, GENIAAL!

door pe0ssb ⌂ @, ZEVENBERGEN, 18-05-2026, 14:25 (21 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door pe0ssb, 18-05-2026, 14:34

[image]Blijkbaar zitten de knutselaars op het NFOR met oogkleppen op waardoor dit artikel niet opgemerkt wordt. Er wordt gewoon €40 voor een "goed oog" gevraagd.....
Dit ontwerp hier is ronduit GENIAAL!
-Chapeau-
Henk

Magisch oog EM4 - EM34 - EM35 zelf maken, GENIAAL!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-05-2026, 14:33 (21 dagen geleden) @ pe0ssb

Was destijds al een probleem die ogen omdat ze significant minder lang mee gingen dan
de rest van de buizen.

Meen maar 2000 uur.

Aangezien toestel met beroerd oog, uitstekend blijft werken zal menig de moeite niet
genomen hebben vroeger al dat oog te vervangen.

Hooguit als toestel toch voor service tbv ander probleem ter reparatie aangeboden werd,
werd dat oog mee vervangen.

Hoewel heden de gerepareerde toestellen zeker niet meer vol in bedrijf gaan is een
fris oog wel rendabel.

Meeste vallen wel over de prijs die ogen.
"Toestel was maar 25,0 en dan oog van 60- er in stoppen.."

Ja zeg die redenatie is alles te veel.


Vind wel de moderne oplossing zeer kundig en netjes.
Voorlopig is hier nog niet nodig.

Andere kunnen er prima mee geholpen zijn.

Magisch oog EM4 - EM34 - EM35 zelf maken, GENIAAL!

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 18-05-2026, 22:34 (21 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door PE9ZZ, 18-05-2026, 22:43

Ik heb een vergelijkbaar project gemaakt met een Raspberry Pi Pico maar het OLED scherm was veel te kostbaar:
[image]

Als die nu wel goeiekoper zijn dan kan ik het wel weer oppakken. Zal dit project eens bestuderen.

Edit: mijn benadering was anders: ik had een heleboel plaatjes in de Pico geprakt en die spuugde ik naar een SPI OLED via een CMOS opamp (SOT23-5) en een ADC poort van de Pico. Ik ben niet goed in ESP's.

Tjerk

powered by my little forum