8 inch drive op Win-PC (Computertechniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-12-2009, 01:32 (5245 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Maurice, 06-12-2009, 01:36

Paul,

en nu wil ook het geval dat een persoon in Texas zeer graag ook een copie wil hebben van mijn systeem schijven en programma's.

Van hem heb ik bv een lijntrafo gekregen om de Datapoint weer op gang te helpen.
Tevens is hij in contact met de nodige oud medewerkers en hebben onlangs een ontmoetingsdag gehad.

Daarbij is verteld over ons project, vele vonden dat geweldig en alle beaamden dat van de hardware maar bar weinig is over gebleven, laat staan de software.
Ook is er een boek in de maak over het hele Datapoint verhaal.
TZT krijg ik een excemplaar toegezonden.

Dan te bedenken dat Datapoint aan de wieg heeft gestaan van het machtige Internet.
Met hun Arcnet is het allemaal begonnen.

De processor in de Datapoint is de voorloper van daadwerkelijk de intelprocessor.

Al met al een systeem dat dient te worden bewaard in werkende staat.

Gaaf ook in contact te zijn met lieden die ontwikkeld hebben aan de Datapoint als ook software geschreven.
Een aantal daarvan verkeren heden in de regionen van Bil Gates.

Er wordt in Texas naarstig gepoogd een bit voor bit copy programma te schrijven op het datapoint DOS.G operating systeem.
Daar er namelijk nooit een Format geschreven is.
Altijd werden geformateerde floppen gebruikt.
Uit die kennissen weet ik uit eerste hand dat dat gedaan werd op een IBM machine.
Dus dat zal wel een "system 34" geformateerde Flop moeten zijn.

Daarnaast heb ik eens echt 100% nieuwe RX02K floppen gebruikt in de Datapoint.
Ooit een hagel nieuwe doos georganiseerd destijds medio 1988.

Nu de RX02 betreft format heeft ook IBM System 34 , de DD density.
Maar moet er niet de RT11 directory structuur opgezet zijn.
De PDP11 heeft daar zo haar eigen geval voor wat verder nergens anders meer mee is te lezen.

Dus ondertussen ben ik aan het pogen floppen te organiseren die na een format door de Datapoint verder geinitialiseerd kunnen worden en het systeem er op gezet kan worden.

Alle floppen die ik heb worden resoluut geweigerd in de Datapoint.
Ik ben er wel al achter dat de nodige floppen die ik heb zijn gebruikt in een Philips P854 computer.
(Enkele floppen hebben een papieren listing in de sleeve zitten en middels die programa lsitings ben ik er achter gekomen dat het een P854 moet zijn geweest)
Andere nieuwe nog in het folie zijn 32 hard sectored geformateerd.
Dan nog waarbij ik ontdekt heb dat het gaatje een paar graden anders zit , dus die zijn helemaal niet te gebruiken.

Tja heb je met die oude rommel waarbij van standaard nog weinig spraken was.
Overigens wel heel leuk om dat allemaal te ontdekken en uit te vogelen.

Voordeel is dat de PDP11 dermate populair is geweest dat heden onnoemlijk veel info over te vinden is.
Zelfs een emulator voor op de normale PC.


De euforie de 8" aan de gang te hebben op de huidige PC en zo dus data naar een harddisk te duwen is erg gaaf.
Betekend dat ik ook nu data van FTP sites kan halen en zo op flop kan zetten.
Zo bv dat CHESS.SAV programma.
Indien het allemaal gaat lukken kan ik straks ook die PDP11 weer starten.

Maar is bijzaak.

Hier de originele RX02 van binnen.
[image]

Te zien is dat de beide flopdrives direct aan de controler zit.
Die zwarte stekkertjes aan de onderzijde print.
Gewoon koppen direct, motoren direct, daarna beide aansturing verwerkt en naar bord 2 waar de data bewerking plaats vind, dan via flatcable naar de PDP11/23 diskdrive controler en via die naar de processor kaart.

Vandaar dat je deze 8"drive's met geen mogelijkheid aan een hudige PC kan hangen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum