Uitbreiding FM band bij ontvanger (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 15-10-2014, 15:01 (3933 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 15-10-2014, 15:22

Mijn oude nordMende Condor heeft een FM band die loopt van ca. 87,5 MHz tot 103,5 MHz.
Nu wil ik die band wat oprekken van 87,5 naar 106 MHz.
Ik ben wat wezen pielen met het oscillator spoeltje, kerntje in en uit, spoeltje wat uitrekken of juist de wikkelingen dichter op elkaar maar dat verschuift de band alleen en maakt het bereik niet groter.
Nu dacht ik om het bereik groter te krijgen, de spoel een wikkeling er bij te geven. Is dat een goed idee? Moet ik dan bij de antennekring dan ook een wikkeling er bij doen?
De oscillator spoel heeft nu 2,5 wikkelingen en de antennespoel 4. De varco is 250 PF en 200 PF.
Dit is een behoorlijke operatie en daarom zoek ik eerst steun alvorens ik straks, onverricht, de handel weer terug moet bouwen.

Jack

Ik denk dat je manipulaties het einde betekenen van het frontend. Als je het al weer werkend krijgt, is het geen sinecure, om de oorspronkelijke gevoeligheid weer terug te krijgen.
Volgens mij hebben de afstemcondensatoren een iets groter regelbereik.
Je kunt nog uitzoeken of er wat aan de altijd aanwezige parrallelcapaciteit te verbeteren valt, (bedrading) waardoor de afstemverhouding tussen min en max groter wordt. Evenwel is de hele afstem-C ingedraaid, nauwelijks 10pF

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks