Trage PC (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-10-2015, 19:54 (3145 dagen geleden) @ PA9JAN
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-10-2015, 20:05

Iets verder doorgetrokken: zet meteen alle services uit die niet nodig zijn voor waar je de PC voor gebruikt. Scheelt ook weer in geheugen en processorkracht. Er zijn wel lijstjes in omloop, ik zou dat ook moeten opzoeken.

Dus tot nu toe hebben we iets als:

- dubbelchecken of 512MB echt het maximum is (neem aan dat je dat al gedaan hebt)
- oudere SP draaien of als SP3 een harde eis is wel SP3 maar geen updates, toen was XP nog wat lichter vooral qua geheugen (alleen als er geen internetverbinding nodig is)
- geen virusscanner draaien (alleen als er geen internetverbinding nodig is)
- defragmenteren met mydefrag (windows defrag doet half werk)
- ccleaner of soortgelijke software erop loslaten (wel zo instellen dat ccleaner na afsluiten niet op de achtergrond loopt, dat kost ook geheugen)
- logboek posten van hijackthis zodat we kunnen bepalen wat je veilig uit mag vinken en wat niet
- zelfde verhaal met de services, via configuratiescherm - systeem - services

Of als Windows geen harde eis is:
- overstappen naar een lichtere linuxversie, eventueel met Wine om windowsprogramma's te draaien (even op de site nagaan of dat met het betreffende programma werkt).

Overigens moet ik bekennen dat ik zo'n PC als hij bij mij in actieve dienst moest staan (uitgezonderd archief of iets als machinebesturing) al lang en breed vervangen zou hebben. Mijn oudste PC in actieve dienst draait XP op 2GB geheugen en heeft een Athlon 64 2800+ processor. Er gaan bij mij ook gewoon computers en onderdelen uit die generatie naar de metaalhandel - aangezien ik in die handel zit zou de tent zeer snel tot de nok toe vol staan met onverkoopbare zooi en dat gaat niet want daar moet mijn electronica- en documentatiecollectie al kunnen staan ;)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum