Platen wassen (Algemeen)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 10-04-2016, 11:18 (2937 dagen geleden) @ Laurens

De Knosti platenwasser werkt inderdaad uitstekend.
De kant en klare middelen die worden verkocht zijn veel te duur, dus maak ik het zelf.
30% isopropanol alcohol (IPA)
70% gedestilleerd water
3 druppels afwasmiddel (Dubro of iets dergelijks)

IPA en gedestilleerd water heb ik bij Höfer Chemie in Duitsland gekocht. Geen verzendkosten.

Voor zover ik heb begrepen van diverse websites is de werkzaamheid van de Knosti hoofdzakelijk het met water borstelen van de plaatgroef.
De alcohol zorgt voor een snellere droging en het afwasmiddel voor het verbreken van de oppervlaktespanning van het water zodat dit makkelijker van de plaat afdruipt.

Na het wassen van een aantal oudere LP's is het wasmiddel redelijk zwart geworden,
maar meerdere keren bruikbaar als na gebruik inhoud van de tank van de Knosti door een koffiefilterzakje wordt gefilterd.
In het zakje zie je dan duidelijk de prut liggen die van de platen is afgekomen.
Ik maak altijd 1 liter vloeistof aan en gebruik deze totdat de Knosti er niet meer voldoende mee kan gevuld. Dan wordt het tijd voor een nieuwe voorraad vloeistof.

Toen ik aan het zoeken was naar informatie over platenwassers kwam ik regelmatig op verschillende websites opmerkingen tegen over een residu dat zou achterblijven op de plaat dat zich zou hechten aan de naald.
Met mijn microscoop die 35 maal vergroot kon ik dat goed controleren.
De opmerkingen over 'residu' bleken volstrekte onzin.
Uit een aantal testjes bleek dat er inderdaad "prut" aan de naald blijft hangen, maar alleen als de plaat te kort is gewassen.
Na wat testen bleek dat na 10 keer de plaat de ene kant opdraaien en daarna 10 keer de andere op, dat er vrijwel geen vuil meer aan de naald komt te zitten.
Hooguit een enkel stofje of haartje.
Dat is lastig weg te borstelen. Behalve met een speciaal naaldborsteltje.
Na elke plaat die ik aan beide kanten heb afgespeeld controleer ik onder microscoop of er vuil aan de naald zit.

Dat 78-toeren schellakplaten zoude oplossen in alcohol heb ik ook gelezen.
Ik heb het uitgeprobeerd met een 78-toerenplaat uit 1930 en pure IPA op een doekje.
Het doekje wordt wel enigszins zwart, maar de plaat wordt niet plakkerig. Ik denk dat het oplossen van de plaat daarom nogal meevalt.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum