DAB+ in Belgie: niet wat er belooft wordt... (Toestel of techniek)

door Peter1952 @, Almere, 30-03-2018, 20:46 (2190 dagen geleden) @ Piet Blaas

Thuis kan ik zowel FM, DAB+ als Internetradio ontvangen, op één enkel apparaat. In de regel luister ik via internet. Mocht Internet om de één of andere reden uitvallen, dan heb ik in elk geval een backup. DAB+ is hier in huis een drama, met het zelfgemaakte antennetje van internet geplukt en tegen het raam geplakt, gaat het uitstekend. Voor F.M. gebruik ik een ronde dipoolantenne aan mijn balkon bevestigd. Ik ben thuis dus van alle markten thuis. Qua geluidskwaliteit geef ik de voorkeur aan Internet. DAB+ is duidelijk minder en over FM met hun compressie heb ik het maar niet.

Op mijn werk heb ik een Scansonic DAB+ radio staan. De ruimte waar die staat bestaat uit meerdere metalen wanden. Slechte ontvangst dus. Het antennetje van Internet loste dat probleem op. Prima ontvangst zonder enige dropout met een ijzersterk signaal. De ontvanger heb ik daartoe van een F-connector voorzien voor de antenne.

Eén voordeel heeft analoge ontvangst boven digitale ontvangst: Als er meerdere radio's in één huis op dezelfde zender aanstaan, lopen ze allemaal keurig synchroon. Bij digitale ontvangst heb je altijd vertraging onderling. Als je de zaak toch synchroon wilt laten lopen, ben je eigenlijk aangewezen op multiroom audio. Dan kun je alles keurig synchroon laten lopen.
Of je koppelt een AM of FM zendertje aan de digitale ontvanger. Zijn je analoge ontvangers niet nutteloos.....

Groeten,
Peter


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum