Philips 22 AH 994 stereocenter (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 26-01-2009, 14:52 (5540 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Henk , laat ik voorop stellen dat ik je methode van storing zoeken uitstekend vindt, je hebt tenslotte de kennis daarvan.
Ik niet en ook niet voor geleerd, het is bij mij in de loop der jaren gewoon praktijk ervaring opgedaan en weet dat deze tuners met een spanning werken van ±30volt.
Maar als ik met een echte storing zit waar die spanning dus varieerd dan heb ik er een schema bij nodig en aanwijzingen die ik vraag meer aan hulp die er ook een schema van heeft en aan de hand van komponenten nr. aangeeft waar ik het moet zoeken,van kijk of meet even over komponent r.... of c...of meet tr...
even door, zo probeer ik dan de storing op te lossen.
Daarom meng ik mij ook niet in de technische bijdragen, zo uit de hand gegeven probleem van doe even dit of dat kan ik ook niet mee uit de voeten.
Dan houdt het bij mij op en geef alleen even aan van het 1 of ander schoonmaken/reinigen.
m.v.g. willem.

Zie het niet als een aanval op de man hoor......
Ik probeer mensen reparatiemethodes bij te brengen. Uitgaande van de techniek, zoals die werkt probeer ik mensen te helpen met een reparatie, anders dan vervang dit of dat. Dat leidt tot veelvuldig vervangen van onderdelen die misschien nog niet eens stuk zijn. Bovendien zijn mijn reparaties geschoeid op kennis. Iemand die zo probeert te repareren moet de schakeling begrijpen. Weet iemand dat toevallig niet, dan kan ik daarop weer antwoord geven.
Repareren is niet een kwestie van geluk, maar van systematisch werken.
Eerst de bepaling welke (deel-)schakeling een probleem heeft en daarna de deelschakeling onderzoeken.
In het onderhavige geval is het belangrijk, om te weten of de tuner, de potmetersectie of de afstemspanning (30v) mankeert. De potmeters ligt natuurlijk het meest voor de hand. Je kunt ze meteen proberen te reinigen en zien of dat helpt. Als ik het toestel voor me had staan,zou ik daar wellicht ook eerst naar kijken, het is maar net hoe het toestel reageert. Omdat alle potmeterjes wel een probleem hebben, kan er natuurlijk best wat anders aan de hand zijn. Vandaar dat ik liever eerst het probleempunt opzoek.

Henk Roovers


Henk Roovers


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum