HF storing door PV-omvormers, normen (Toestel of techniek)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 05-10-2018, 14:09 (2001 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Anton van den Oever, 05-10-2018, 14:11

Je hoort vaak over storingen in midden-, lange- en kortegolfontvangst veroorzaakt door zonnepanelen of de omvormers daarvan. Om over de tropenband nog maar te zwijgen.
Er is mij een omvormer aangeboden die volgens de specs voldoet aan EMC standaarden EN61000-6-1, EN61000-6-3, EN61000-6-2, EN61000-6-4, EN61000-3-2, EN61000-3-3. Zegt dat iets over de storingen op HF? Wat gebeurt er als ik deze omvormer in mijn radiozolder laat plaatsen?
(Er zijn ook beveiligingsstandaarden en netbewakingsstandaarden.)

Tja, die omvormer zelf zal best wel aan al die normen voldoen maar daarmee alleen red je het dus niet.
De daarin aanwezig inverter zet nu eenmaal smalle pulsen met scherpe flanken op het net en deze veroorzaken dus de storing met een heel breed spectrum. dit er geheel uit filteren is een vrijwel onbegonnen zaak.
Beroepsmatig installeer ik nog wel eens een z.g.n. sinus filter (lees EMC filter) achter een frequentie omvormer (ook een inverter).
deze filters zijn qua afmetingen groter en vaak ook een stuk duurder dan de omvormers zelf.
Kun je zelf wel nagaan waar de fabrikant en 99,99 % van de huishoudens voor kiest. :-(
Bovendien halen deze ook echt niet alles eruit, vergeet niet dat je radio met μ Volts werkt!
Als de net-impedantie niet al te hoog is wil het nog wel eens schelen om de omvormer in de groepenkast te plaatsen.
Bedenk echter wel dat deze omvormers vrijwel direct in de buurt van de panelen worden geplaatst om de DC verliezen laag te houden, dit houd dus in dat je met dik stroomtouw naar beneden moet.
Je zult inderdaad een keuze moeten maken, voor mij was deze keuze eigenlijk simpel, geen panelen! stook die paar kooltjes voor die radio's van mij maar gewoon op in die centrale. ;-)
m.vr.gr.
Anton van den Oever


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum