VU meter schakeling met overload led (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2019, 19:53 (1924 dagen geleden) @ Marotick

Moet me nog iets van het hart.
Normaal werkt het natuurlijk maar die 6dB is dan wel het uiterste.
Nu krijg nog weleens Revoxen binnen waarvan de VU meter het niet doet en die probeer ik dan te repareren maar als het spoeltje door is dan is daar geen eer aan te behalen.
Ik repareer die meter dan door daar een ander binnenwerkje in te zetten van een andere VU meter, Dat gaat perfect, is wel een hoop gepiel maar het lukt me.
Helaas is dan wel de impedantie dan wat anders en is de uitslag dus ook anders, maar dat is met potje R33 bij te regelen, maar... dan haalt het piekledje het weer niet en dat is dan niet met R37 weer niet bij te regelen. Soms moet ik dan naar +2 of +3 toe om het ledje aan te krijgen. Het geopperde veranderen van R 40 bied ook geen soelaas dus, wat moet ik doen om een breder bereik voor het ledje te krijgen?

Jack

Dat is een lastige, zeker als de originele meters niet meer beschikbaar zijn. Natuurlijk kun je wel de eigenschappen van een nog goed werkende meter bekijken, zoals de DC weerstand en de stroom die nodig is voor een volle uitslag. VU meters zijn nog volop te koop. Op beurzen zou je met een simpel schakelingetje meters uit kunnen zoeken. Als je gevonden hebt wat je zoekt, volgt nog de mechanische ombouw.Daar kan best wat werk in gaan zitten.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum