Gezocht 2SC1116A (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 03-02-2019, 15:46 (1907 dagen geleden) @ Henk Br.
Gewijzigd door soundman2, 03-02-2019, 15:59

Om de discussie af te sluiten, de versterker is van ongeveer 1979, 60 Watt en geschikt voor voeding uit het lichtnet en 24 volt accu. De door mij voorgestelde transistors zouden dus gebruikt kunnen worden, als originele exemplaren niet of heel slecht verkrijgbaar mochten zijn. Veel versterkers met dat vermogen uit dezelfde tijd waren vaak wel uitgerust met 2x 2N3055, bij Philips met de identieke BDY20. Dit soort versterkers levert op DC meestal 3dB minder vermogen, dat is een factor twee. De onbelaste voedingsspanning op lichtnet zal ergens tussen 30 en 36 volt liggen.
Heel toevallig heb ik dezelfde versterker ook nog staan.
Als je dergelijke (oude) versterkers als pro reparateur moet herstellen, dan is je de tijd meestal niet gegund om lang naar originele transistoren te zoeken tegen een vrij hoge prijs. Componenten die op Chinese sites worden aangeboden zijn vaak fakes en onbetrouwbaar (Sanken hybrides zijn vaak gewoon bar slecht).
Zou je twee transistors moeten kopen voor een prijs van 15 euro per stuk en reken dan ook nog onderzoek, reparatiekosten en wil je ook nog garantie op de reparatie geven dan gaat dat al snel naar 80 tot 100 euro, waarvan ook nog eens 21% naar de fiscus gaat.Al met al een bedrag dat de waarde van de versterker meermalen overstijgt. De keuze valt dan wat gemakkelijker op een alternatief wat gewoon in het bakje ligt.
Ook met kleine transistoren werkt dat zo. Standaard hebben de meeste wel BC547,BC557, BC327,BC337, BC639,BC640 in het bakje liggen, waarmee een heel groot deel van de reparaties gedaan kan worden. De laatste ook nog vanwege een andere lay out van de pootjes. Het is aan de vakkennis van de reparateur in welke gevallen de transistoren minder goed gebruikt kunnen worden, zols HF, ruisarm etc.
Persoonlijk geef ik bij reparatie van een oud toestel aan, dat ik repareer en niet restaureer. Gaat de eigenaar ook nog eens voor originaliteit, dan is dat jammer maar helaas.
Maar......., je bent binnenkort in het bezit van originele exemplaren en dat is dan weer mooi.

Hoewel het forum er niet voor bedoeld is, is een beetje socializen ook niet verkeerd. Ook in de echte wereld discussieer je met lotgenoten, ook al heb je je antwoord al gekregen, vaak leer je er nog wat van ook. er zijn immers altijd meer wegen die naar Rome leiden.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum