Meetopstelling LC kring (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 24-03-2019, 22:51 (1853 dagen geleden) @ kris

Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk praten,

ja..Henk, je loopt weer hard van stapel :-)

maar als je een spoel wil controleren, hoeft die niet persé uit de schakeling gehaald te worden.

nee, hoeft niet, maar als het echt niet wil werken is het beter even naar een externe proefopstelling over te gaan om 1) de rest van de tuner uit te sluiten 2) de tuner print niet te slopen..

Het is ook een van de opmerkingen die ik bij andere threads maak, waarbij de vrager al allerlei onderdelen heeft vernieuwd. Niet in dit geval, maar het lukraak verwisselen van onderdelen leidt meestal niet tot een werkend apparaat maar vaak wel tot introductie van nieuwe fouten. Helaas was dat ook hier het geval.


Het was toch duidelijk dat de spoel onderbroken was?

Toen de spoel nog in de tuner zat ook?, Hoe is dat dan vastgesteld?

Heel fijn dat de decoder weer wat doet, dat geeft veel voldoening van je werk. Ik schrijf expres dat de decoder "weer wat doet". Het feit dat het stereolampje aan gaat is een goed teken, maar niet dat de stereoweergave in orde is. De decoder moet nu nog afgeregeld worden op optimale kanaalscheiding. Buiten dat de kringen op maximum staan, is het ook belangrijk, dat de fase van het 38KHz signaal juist is. Als op het verkeerde moment gesampled wordt door de diode matrix, worden de kanalen niet apart doorgeschakeld synchroon met de S informatie in het signaal, daardoor neemt de overspraak toe.
In dit geval is het overigens een tijd-multiplex decoder. Het stereosignaal is in het 38KHz ritme in mootjes gehakt en om en om wordt links en rechts uitgezonden. Het komt er op neer dat de diodes het juiste sampletje doorschakelen naar het goede kanaal en dan precies op tijd.
Je kunt je voorstellen als het samplen precies op het L en R signaal tegelijk gebeurt, dat er van de kanaalscheiding weinig overschiet.

Het beste is dat je ergens een stereogenerator leent, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Voor een paar euro koop je een FM stereoadaptertje, dat zet een stereo audiosignaal om in een stereo FM signaal en sluit je aan op de antenne-ingang. (via een oppiklusje aan de antenne-ingang) Als je dan één kanaal uitstuurt met bijv 1000Hz, kun je het andere kanaal op minimum output afregelen. Doe dat om en om, een paar maal, tot dat geen verbetering meer mogelijk is.
Hier onder een batterij gevoed modulatortje.
Op de 3,5mm plug aan het snoertje sluit je het audiosignaal aan.


vergeet die goedkope adaptertjes. die geven wel stereo, maar de verhouding S (som)en V (verschil) kloppen niet. (heb er genoeg getest..)

Het is beter dan helemaal niets.
Als Pim in de buurt komt, wil ik best mijn coder aansluiten.


als TS niet aan de matrix gedraaid heeft kan hij best gewoon op een programma met veel stereoklank afstemmen en dan L503 (de herwikkelde pot)trimmen naar een zo breed mogelijk stereobeeld. dat valt op het het gehoor goed te doen.

Hoi Kris,

Primair meet ik met scoop 10,2 Volt top/top.
Secundair staat er met scoop 6 volt top/top.

Groet,
Pim


Das alvast ok, en klopt dan ook nog met de voorspelde waardes.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum