Philips Transistor Versterker EJ1055 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 09-05-2019, 14:41 (1812 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 09-05-2019, 14:46

EJ nummers zijn inkoop artikelen voor Philips, in een tijd dat ze niet zo sterk waren in dergelijke kleine apparatuur. Ook megafoons vielen daaronder. In mijn archieven, heb ik ook vrijwel geen dokumentatie over EJ typenummers. Een aantal jaren heeft Philips ook versterkers gehad, made in India. De koellicamen zagen eruit of ze in mallen van zand waren gegoten.
Het schema van dergelijke versterkers als van TS is zo recht toe recht aan, dat dat in een uurtje op papier kan staan. De microingangen zijn meestal een transistorschakelingen.
De eindtrap is het bekende balanstype met een ingangs en uitgangs trafo. Het enige waar een ontwerper wat vrijheid heeft, is de bias stabilisatie.
Ik ga nog even in mijn archief kijken, maar acht de kans zeer klein dat ik er wat van heb.
De voeding van die versterkers stelt niet veel voor, een bruggelijkrichter en wat elco's.
Er wordt niet aangegeven hoe hard de versterker bromt. Het zou zomaar kunnen dat een van de eindtransistors niet mee doet. Een balanstrap is meestal vrij immuun voor rimpel op de voeding.
Meten met de scope, liefst over de emitterweerstanden van de eindtransistors brengt direct aan het licht of beide transistors even veel werk verzetten.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum