Simson versterker (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-07-2019, 11:51 (1749 dagen geleden)

Na het bouwen van mijn PAM8403-versterker heb ik wat suggesties gekregen. Na twee maanden intensief knutselen (dwz: 59 dagen wachten op de grote pakjesboot uit China en een uur werken) heb ik nu een nog mooier versterkertje gemaakt: de Simson-versterker.

[image]

De voorganger was in een plastic bakje geplaatst en dat maakte hem wel iets gevoelig voor het oppikken van brom en storing. Behalve dat Simson (1) in een metalen bakje zit en dus geen brom door het chassis oppikt, heb ik nog drie verbeteringen toegepast.

2: Het audiosnoer zit niet aangesoldeerd, maar is in te prikken met een 3.5mm plugje. Dat vind ik er toch ietsje sjieker uitzien. De plugjes gingen per 10, dus ik heb deze verbetering ook meteen maar doorgevoerd in de vorige amp.

3: Omdat de plugjes toch per tien gingen en ook een verbreek-contact hebben, en ik een koptelefoonaansluiting wilde, heb ik die er ook op gemaakt. Maar let op, een brugversterker heeft zwevende uitgangen en een koptelefoontje heeft gedeelde massa voor links en rechts. Je kunt dus geen koptelefoon aansluiten op de uitgang van een brugversterker! De koptelefoonuitgang zit daarom direct bij de ingang van m'n versterker. Een koptelefoon aansluiten sluit wel het geluid uit de luidsprekers af maar de volumeknop van de versterker werkt dan niet meer.

4: Brom-onderdrukking. Al is het doosje van metaal, de versterker kan natuurlijk nog steeds brom oppikken via de ingang, daarom heb ik er een bromonderdrukking in gemaakt. Je hoort dus geen herrie of gebrom als je de audiokabel uit de laptop trekt. Je kunt ook niet testen of de versterker werkt door je vinger tegen de ingang te houden, want dan hoor je niets.

Jammer natuurlijk dat je de binnenkant niet meer ziet, maar heel moeilijk is het ook niet om de binnenkant te bekijken want het doosje kan gewoon open en dan zie je dit:

[image]

Waarom bouw ik eigenlijk al die versterkers als ik al genoeg versterkers heb? Tja ik heb ook al een heleboel kruiswoordpuzzels en toch maak ik steeds weer nieuwe kruiswoordpuzzels die ik niet echt nodig heb. Niemand vraagt me ooit waarom en ook niet wat ik met die puzzels doe als ze af zijn!

Totale onderdelenkosten van de versterker zijn ongeveer 1,51 dus dit bouwen is goedkoper dan een biertje drinken in een cafe.
Uitgangsvermogen is ongeveer 3W per kanaal als je 'm met 6V voedt.

Voor liefhebbers van privacy: let erop dat deze klasse-D versterker je audio uitzendt op 240kHz en harmonischen, dus wat jij beluistert is in de hele straat te horen op een MiddenGolf-radio!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum