Cassette aanloop en plaktape. (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 17-08-2019, 20:37 (1704 dagen geleden) @ robbie
Gewijzigd door soundman2, 17-08-2019, 20:44

Ik begrijp je bedenkingen, en het originele plaktape zal je nog wel vinden.
Het gewone sellotape veroudert te snel en de lijmlaag vloeit soms weg
Mijn werkwjze:
Leg de gebroken tape precies op elkaar en knip hem schuin door.
neem een stukje van de plaktapetape die ik aan gaf.
Plak een zijde van de recordertape dwars over het stukje plakband, tot het midden.
Sluit de andere helft van de recordertape daar precies tegen aan. Knip de plaktape precies op breedte.
Zit op de recorder een plakmal, dat is vaak een iets diepere "versiering" op het koppenhuis.
Leg de doorgeknipte tapestukken dan precies tegen elkaar, met de magneetlaag naar beneden.
Plak daar overdwars de plaktape op. Knip de plaktape af tot de juiste breedte. De tapelas wordt dus niet langer dan de breedte van de plaktape.
Als je precies werkt, hoor je door de schuine las geen onderbreking en doordat de magneettape einden goed op elkaar aansluiten, is de kans dat er lijm op de koppen komt niet groter dan bij het originele recorder plaktape.
Om aanloopstroken vast te zetten is schuin afsnijden natuurlijk niet nodig.
Bij cassettetape is het allemaal wat priegeliger,in dat geval heb je meer dan genoeg aan de halve breedte van de door mij aangegeven tape. Ook zijn de meeste cassetterecorders niet voorzien van een plakmal. Een gebroken cassette werd meestal weggegooid, De mensen die echt via knip en plakwerk monteerden gebruik(t)en meestal spoelenrecorders die draaiden op 19cm/sec of sneller.
Cassette tape plakken gaat wel, maar de recordertape is veel dunner en heel dun plaktape is nauwelijks verkrijgbaar.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum