Motor print voor een Revox A700 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 21-12-2019, 21:04 (1560 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 21-12-2019, 21:51

Jack ik probeer je vooral te helpen, maar dat lukt niet erg deze keer. Ik schrijf vaak op het forum, dat zomaar uitwisselen van onderdelen zelden een goed werkend apparaat oplevert, maar vaak wel meer ellende. Dat blijkt nu ook weer zo te zijn.
In je eerste bijdrage schrijf je:

Ik heb 2 motor printen voor een A700 (A67 studer) en daar heb ik wat problemen mee.
Op die print zitten oude IC's en daar kan ik geen gegevens van vinden.
Het gaat om een J411 (8 pootjes)
Een TDA1000 (16 pootjes)
Een TCA561 (16 pootjes)
Een TBA931-1 (14 pootjes) .

Het gaat over twee printen, maar nergens staat dat je enkele varianten hebt. Ik vraag waar ik J411 kan vinden, maar daar lees je over heen, ik krijg er geen antwoord op.
Even later begin je over een print uit een werkende A700 met dezelfde IC's, de J411 wordt niet genoemd.
Vervolgens begin je over een andere print die deels met transistoren is uitgevoerd. De transistoren heb je doorgemeten. Wat dat betreft zegt dat weinig, je kunt ze beter in de schakeling meten. De losse meting leverde niets op. Zoals je er zelf al achter kwam heeft het uitwisselen van onderdelen en ook doormeten weinig nut.
Het feit dat alle onderdelen buiten de schakeling uitstekend werken, zegt niets over de werking van een schakeling. Er kan veel meer aan de hand zijn, zoals een pootje losgekrompen in een soldeerpunt, een printbreukje, een tinspettertje (ook na tientallen jaren kan dat een probleem geven)..

Je krijgt de data van de J411, je kan er dus aan meten, maar toch wil je hem uitwisselen, terwijl hij best lastig te krijgen is.

Over het mankement van de recorder vertel je niets, ook niet of hij werkt met een goede print, of de motor wel of niet draait, de snelheid niet goed is etc. Wellicht zit de fout helemaal niet op de print.

Uiteindelijk verschijnt het schema van een schakeling die wezenlijk anders is als wat ik in de serv. doc. zie staan. Daar zit de meermaals genoemde TCA561 niet eens op. Ik schreef daarom dat we niet over hetzelfde praten.
Even later ga ik dan op de onderzoekmethode in.
Drie delen. De bereiding van de tachopuls, de verwerking in het teller ic TCA1000 en de eigenlijke motorsturing.
De tachopuls bereiding kun je zo met de scope controleren, daar geef je geen reactie op.
De motorsturing kun je helemaal controleren met een externe DC spanning, ook daarop geen reactie. De TCA1000 wordt beschreven in de service doc, hoe die aangestuurd wordt, en wat er uit moet komen. Er wordt beschreven hoe dat in zijn werk gaat. Net als bij alle andere digitale ic's, wil niemand meer weten wat er in zit, maar welke functies het aan boord heeft. Dat is allemaal beschreven.

Je schrijft:

Mijn vraag ging over documentatie over wat moeilijke IC's en of iemand me daaraan kon helpen.
De fout zoek ik zelf wel op maar wat meer gegevens over wat er in de IC's zit is meegenomen.

Dat terwijl alle gegeven beschikbaar zijn!
Uitwisselen is helaas niet hetzelfde als een fout zoeken!

Toch wil ik je bedanken voor de hulp die je geboden hebt.

Dat hoeft helemaal niet, ik help iedereen graag.
Je bent nu al een hele thread verder en het ziet er naar uit dat al je inspanningen zoals het verzamelen van gegevens en uitwisselen/ doormeten van onderdelen nog geen enkele vooruitgang hebben opgeleverd.
Ik stel toch voor om systematisch de delen die ik apart genoemd heb te testen via metingen. Als je de aanwijzingen opvolgt, zul je er achter komen dat je zonder alles te slopen in elk geval uitkomt bij het gedeelte dat niet goed werkt.
Meet eens wat , vertel welk schema je gebruikt en vertel een wat over de conclusies die je uit de metingen haalt.
Je moet er maar van uit gaan dat een print waaraan niet gebasteld is zelden meer dan een onderdeel defect is, zolang het niet met grote stromen en/of hoge spanningen werkt.
Ik heb echt wel reparaties gedaan waarin meer dan dertig ic's stuk waren, maar dat was nadat een schakelvoeding door een foutje meer dan de dubbele spanning af gaf (2x 35V i.p.v. 2X15V). Ook blikseminslag kan funest zijn voor veel onderdelen. Een toestel dat getroffen is door blikseminslag is een bron van blijvende ellende en geen enkele reparateur geeft garantie op het gerepareerde toestel.....
Dat komt alle maal snel aan het licht als je systematisch zoekt en er normaal gesproken van uit gaat, dat niet alles op de print kapot is.
Echt, ik bedoel het goed, maar zie helaas geen enkele reactie op mijn tips.
Ik blijf de thread volgen en hoop toch te lezen wat er nou echt de fout was en niet te lezen dat na het vervangen van alle onderdelen het apparaat weer goed werkt


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum