signature Analyzer Tektronix 308 en HP 5005A (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 29-03-2020, 13:04 (1482 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door loek, 29-03-2020, 13:19

Hallo Maurice,

In de service documentatie staat alleen op welk punt je de data probe moet houden.
In de tabel staat dan een (HEX) waarde en deze moet ook op de SA worden weergegeven.
Er wel van uit gaan dat je de juiste flanken en start/stop/clock heb ingesteld

Hieronder zie je een voorbeeld:

[image]

In dit voorbeeld zie je dat op IC28 op pen 11 en pen 14 de SA waarde 70HA staat. Ook op IC 32 op pen 11 staat deze waarde.

Het kan dus zo zijn dat er op al deze punten ook ten opzichte van de aarde hetzelfde signaal staat. Maar in het voorbeeld heb je gezien dat dit ook anders kan zijn.

In het voorbeeld met de test kast waarbij 5 Volt op de data probe staat worden allemaal logische enen naar binnen geschoven in het register.
De waarde die aangegeven wordt door de SA wordt bepaalt door het moment van starten en stoppen.

Bij de probe op het clock signaal kan het ook zo zijn dat er juist allemaal enen zijn op het moment van bemonsteren. Je hebt dan hetzelfde meetresultaat.

Wat je wel vaak ziet is dat er een paar jumpertjes zitten in het te onderzoeken apparaat. In de service documentatie staat dan welk jumpertje je moet aan zetten om bepaalde SA metingen te kunnen uitvoeren. Er wordt dan een soort digitale lus gemaakt waarvan het patroon niet kan wijzigen.

Stel je meet aan een ingang, dan zou ruis of iets dergelijks de data kunnen beïnvloeden.

Jouw opmerking over dat je 03U9 geen HEX getal vindt begrijp ik niet. Het is niet een waarde maar eigenlijk alleen een handtekening die moet overeenkomen met wat er in een service tabel staat.

Zelf heb ik me wel eens afgevraagd of deze tabellen nu proefondervindelijk gemaakt zijn. Dus gewoon opschrijven aan de hand van een goed werkend apparaat. Of dat al deze waarde berekend zijn?

Met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum