GEZOCHT: ALLE NUMMERS VAN ELEKTRONICA ABC (Gezocht)

door Jeever ⌂ @, Landgraaf, Nederland, 19-04-2021, 22:43 (1101 dagen geleden) @ Julius
Gewijzigd door Jeever, 19-04-2021, 22:45

Ik ben, als auteur van honderden artikelen en een paar boeken over elektronica, mij terdege bewust van het grote probleem dat 'Auteursrecht' heet bij dit soort activiteiten.
Echter, ik ben er in eer en geweten van overtuigd dat ik niemand benadeel door zeer oude tijdschriften weer toegankelijk te maken voor geïnteresseerden door een digitale kopie op het Internet te publiceren. Op de eerste plaats worden dergelijke tijdschriften niet meer verkocht (zij hebben geen enkele handelswaarde) en mist niemand enig inkomen door het openbaar maken ervan. Ik kan mij niet voorstellen dat er één auteur bestaat die het niet goed vindt dat zijn oude artikelen weer openbaar worden gemaakt. Ik heb er bijvoorbeeld geen enkel probleem mee dat al mijn oude artikelen weer toegankelijk worden, wel integendeel! Op de tweede plaats heb ook ik geen enkel financieel gewin bij de acties die ik onderneem. Er is dus geen sprake van dat ik economische schade veroorzaak voor de auteusrechthebbende(n). Op de derde plaats is het de vraag bij wie het auteursrecht van dergelijke tijdschriften berust. Hebben de auteurs van de artikelen die in deze tijdschriften zijn gepubliceerd hun auteursrecht overgedragen aan de uitgeverij? In dat laatste geval: wie is op dit moment dan de auteursrechthebbende? Uitgeverij De Muiderkring bestaat niet meer, Bureau Belper heeft wél de naam Radio Bulletin overgenomen maar ik weet niet of de overige rechten van De Muiderkring door Bureau Belper zijn overgenomen. Ik heb diverse pogingen ondernomen om via email in contact te komen met Dirk Scheper, de eigenaar van Bureau Belper, maar ik krijg geen antwoord.
Tot slot verwijs ik naar paragraaf 1.8.18 van de 'Nederlandse Auteurswet en de Wet naburige rechten', die gaat over 'Verweesde Werken'. Ik ga er van uit dat dergelijke oeroude tijdschriften hieronder vallen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum