Hoogspanning stroom meten in hoog frequent (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 20-12-2021, 10:55 (865 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door soundman2, 20-12-2021, 11:06

Bij mijn scopes zit het raster in het scherm gefreesd of geëtst, daardoor is de parallaxfout te verwaarlozen. De moderne digitale scoopjes zijn tegenwoordig ook redelijk van prijs en daar wordt het raster digitaal weergegeven, dan is er dus geen kans op een afleesfout.
Een afwijking van 20% zou op een schaalverdeling van 8 divisies vertikaal ruim anderhalve divisie zijn, dat is wel heel erg.
Zeker is spanningen aflezen op een scope arbitrair, als het heel nauwkeurig moet.
De scope heeft wel een heel groot voordeel, als je hem tenminste niet altijd in de AC stand laat staan, omdat je dan altijd beeld hebt. Op DC zie je direct een AC signaal en het dc niveau, waarop het zich bevindt. Ook zijn min-max afregelingen met een scope prima te doen en ik ken er nog wel een paar.
Ijken kun je laten doen, maar dat is voor een hobbyist onbetaalbaar of vanwege ouderdom niet meer mogelijk.
Zelf kontroleren kan ook. De tijdbasis kun je nog wel testen op diverse signalen, zoals de netfrequentie en ook op radiozenders waarvan de frequentie erg stabiel is zoals in het verleden 200KHz op de lange golf (nu 198KHz).
Vertikale versterkers kun je in ieder geval testen met DC en een goede voltmeter. Of de versterkers voor AC nog tot het -3dB punt nog correct functioneren, blijft natuurlijk altijd een vraag, maar in de praktijk blijkt dat ook na jaren nog mee te vallen.
Het grootste probleem blijkt dan vaak in de gebruikte probes te zitten, die slecht of helemaal niet afgeregeld zijn.
Ik noem een scope wel eens de meest veelzijdige multimeter en hij staat bij mij dan ook niet ergens in een kast, totdat ik hem nodig heb............


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum