Muzikale dynamiek bij de radiozenders (Algemeen)

door Wolfgang @, Hulsberg, 20-01-2022, 17:51 (829 dagen geleden) @ Wolfgang

Ik ben voornemens, dit vraagstuk voor te leggen aan de techneuten bij Radio4.
Als er een reactie komt zal ik het hier vermelden....

Dit was mijn vraag aan NPO R4:
Ik luister graag naar klassieke muziek. Omdat ik vroeger in de electronica werkte heb ik de muzikale dynamiek van een CD gemeten. Het gaat om de 7. Sinfonie, 2nd movement van Beethoven als voorbeeld. Er zit 40dB verschil tussen de forte en piano passages!!
Vraag: Wordt dit zo uitgezonden of gaan jullie dit verschil bijregelen, met de hand of automatisch met Audioprocessing? Maakt het wat uit of het FM of DAB+ is?

Verrassend snel kreeg ik antwoord: (iets ingekort)

“We gebruiken voor de FM een Optimod 8600 zendlijnprocessor. Naast een High Definition uitgang heeft deze een uitgang die specifiek bedoeld is voor het aansturen van FM-zendernetwerken.

De Optimod bewerkt het signaal in twee fasen: er is een twee-bands leveler die wordt gevolgd door een multiband compressor met 5 banden. Voordat het programmasignaal de Optimod in gaat wordt door de programmamakers en technici de dynamiek, met de hand, indien nodig kleiner gemaakt. De programmadynamiek is dan gemiddeld zo ongeveer 36 dB.

Voor in de gemiddelde huiskamer is dat een plezierige dynamiek; puristen zullen het daarmee begrijpelijkerwijs niet snel eens zijn. De programmaluidheid wordt gemeten met luidheidsmeters; dat is een meetmethode die rekening houdt met de manier waarop het gehoor luidheid ervaart. Normale presentatie klinkt daarbij met ongeveer dezelfde luidheid als mezzoforte gespeelde muziek. Fortissimo en pianissimo worden gebalanceerd rondom dit mezzoforte niveau.

Bij DAB+ gebruiken wij een andere Optimod voor deze distributieweg: een Optimod 6300. De dynamiek van het programma via DAB+ zal nog veel meer overeenkomen met hetgeen in de studio wordt gemaakt.”

--
W. Holtmann


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum