De uitdagingen van een Chinees bouwpakketje (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-06-2022, 10:49 (667 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 01-06-2022, 11:08

Maar volgens mijn ervaringen nu niet echt geschikt voor de argeloze beginner.

Je hebt het uiteindelijk mooi opgelost allemaal.

Door onduidelijke instructie bleek dat er 2 MF trafootjes verwisseld waren.

Bij een pakketje dat ik een keer monteerde, zat alleen een schema met chinese aanduidingen. Ik moest het fotograferen en door google Translate sturen om de goeie kleuren van de trafootjes te achterhalen.

Geen geluid, maar wel een behoorlijke stroom. Zo'n 60mA (bij 3V).
De weerstand die de ruststroom voor de eindtransistoren instelde maar een factor 10 verhoogd.

even de ruststroom een stuk hoger maken, en ziedaar een klasse A single ended eindtrap....

Misschien dan toch wel geschikt voor een argeloze beginner. Want die had natuurlijk nooit die stroom opgemeten. En dus ook niet die ruststroom een factor tien verlaagd. Dan was de hele zaak toch prima geweest met twee parallelle eindtorren in klasse A. Een argeloze beginner merkt daar weinig van, dat je batterijtje snel leeg gaat merk je bij dit toestelletje waarschijnlijk niet, zeker niet als je argeloos bent.
Met een opgenomen stroom van 60mA kan het radiootje toch wel 40 uur spelen op een setje penlights. En dikke kans dat je het helemaal niet zo lang gaat gebruiken, dus dat de batterij eerder door veroudering dan door uitputting onbruikbaar wordt.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum